Noul film al lui Pedro Almodóvar cu Tilda Swinton si Julianne Moore, record de ovatii cu 20 de minute de aplauze la Venetia. Regizorul cere ca eutanasia sa fie legalizata la nivel mondial, o tema legata de subiectul filmului.
Cineastul spaniol Pedro Almodóvar a revenit la Festivalul de Film de la Venetia alaturi de noile sale muze, Tilda Swinton si Julianne Moore.
Noul proiect, „The Room Next Door”, a avut premiera mondiala luni seara pe Lido, unde a fost ovationat de publicul din sala timp de aproape 20 de minute. Jurnalistii americani au remarcat ca este cea mai lunga ovatie din editia curenta a festivalului venetian dar si una dintre cele mai indelungate sesiuni de aplauze din istoria evenimentului. Tinand cont de faptul ca in sala au fost foarte multi critici de film, acest lucru a starnit deja discutii despre succesul filmului la premiile Oscar de anul viitor.
Filmul are o semnificatie aparte pentru Almodóvar: este debutul sau in lungmetraj in limba engleza.
Aplauzele pentru „The Room Next Door” au eclipsat pana acum celelalte ovatii de pana acum ale festivalului: „The Brutalist” de Brady Corbet (12 minute) cu Adrien Brody in rolul principal, „Maria” de Pablo Larrain (opt minute) cu Angelina Jolie in rolul celebrei cantarete de opera Maria Callas si „The Order” de Justin Kurzel (sapte minute), un thriller politist din anii 1980 cu Jude Law.
„The Room Next Door” le are in prim plan pe cele doua castigatoare ale premiului Oscar in rolurile Ingrid (Moore) si Martha (Swinton), doua prietene care au lucrat la aceeasi revista din New York la inceputul carierei lor si care au pierdut legatura o perioada lunga de timp.
Ingrid a scris romane de succes, Martha a devenit reporter de razboi. Se reunesc la New York, cand Ingrid afla ca Martha are cancer si se afla intr-un spital din apropiere. Filmul prezinta rasturnarile de situatie caracteristice lui Almodóvar, cele doua prietene se reconecteaza afland despre vietile lor si despre fiica instrainata a Marthei printr-o serie de conversatii revelatoare.
Din distributie mai fac parte John Turturro, Alessandro Nivola si Juan Diego Botto.
Martha ii cere ajutorul lui Ingrid pentru a-si pune capat zilelor. Inainte de premiera filmului, Almodóvar a cerut ca eutanasia sa fie legalizata la nivel mondial.
In cadrul unei conferinte de presa de la Venetia, Almodóvar, in varsta de 74 de ani, a declarat ca „Acest film este in favoarea eutanasiei. Este ceva ce admiram la personajul Tildei, ea decide poate scapa de cancer numai prin decizia pe care o ia sa-si termine viata. ‘Daca ajung acolo inainte, cancerul nu va invinge asupra mea’, spune ea. Si astfel ea gaseste o cale de a-si atinge obiectivul cu ajutorul prietenei sale, dar acestea trebuie sa se comporte ca si cum ar fi criminale.”
Spania natala a lui Almodóvar a legalizat eutanasia in 2021 si este una dintre cele doar 11 tari in care este legala orice forma de moarte asistata. In Regatul Unit, sinuciderea asistata se pedepseste cu pana la 14 ani de inchisoare, in timp ce eutanasia este considerata omor prin imprudenta sau crima. Pedeapsa maxima este inchisoarea pe viata.
Almodóvar sustine ca „Ar trebui sa existe posibilitatea eutanasierii peste tot in lume. Ar trebui sa fie reglementata si unui medic ar trebui sa i se permita sa isi ajute pacientul”.
Continuand discutia, Tilda Swinton, care a lucrat anterior cu Almodóvar la scurtmetrajul “Vocea umana”, a declarat ca nu ii este frica de propria mortalitate.
„Personal, nu sunt speriata de moarte si nu am fost niciodata. Stiu ca ne oprim … stiu ca vine, o simt si o vad venind. Imi sprijin prietenii atunci cand fac tranzitia, sa spunem. Cred ca intreaga calatorie catre acceptarea mortii poate fi lunga pentru unii oameni, din anumite motive si cu anumite experiente din viata mea, a venit destul de devreme.”
Desi moartea planeaza in film, cand Martha ii cere lui Ingrid sa i se alature intr-o casa pentru ultimele ei zile, discutia se muta si asupra dorintei de a ramane in viata. „Am vorbit mult despre viata, dar nu am vorbit cu adevarat despre moarte. Ce poti sa spui? Poti vorbi despre moarte. Acest film este un portret al autodeterminarii … Acest sentiment ca moartea este o sarbatoare mi s-a parut foarte real si nu pot spune ca nu as actiona in acelasi mod daca as fi in locul ei.”, a spus Swinton care a castigat in 1991 trofeul pentru cea mai buna actrita la Venetia, pentru interpretarea sa din „Edward II”.
Swinton a fost prezenta la festival alaturi de Moore si in 2009, cand a avut loc premiera dramei romantice „I Am Love” a lui Luca Guadagnino. In 2020, actrita a primit Leul de Aur al festivalului pentru intreaga cariera.
La randul ei, Moore a fost un pilon al Festivalului de Film de la Venetia de-a lungul anilor, participand anterior pentru„Short Cuts” a lui Robert Altman din 1993, care a castigat premiul pentru cea mai buna distributie; filmul „Far From Heaven” al lui Todd Hayne din 2002, pentru care a castigat premiul pentru cea mai buna actrita; „A Single Man” din 2009, debutul regizoral al creatorului de moda Tom Ford si „Suburbicon”, in regia lui George Clooney din 2017. In urma cu doi ani, Moore a fost presedinte al juriului la Venetia.
Pentru Almodóvar, „The Room Next Door” este continuarea succesului “Parallel Mothers” din 2021, care, de asemenea, a fost prezentat la Venetia si a obtinut Cupa Volpi pentru cea mai buna actrita pentru interpretarea lui Penelope Cruz.
Printre proiectele anterioare ale lui Almodóvar care au avut premiera la Venetia se numara si „Dark Habits” din 1983; „Women on the Verge of a Nervous Breakdown” din 1988, care a castigat premiul pentru cel mai bun scenariu si scurtmetrajul sau din 2020 „The Human Voice” cu Swinton in rolul principal. El a primit premiul pentru intreaga cariera la festival in 2019 cand a spus „M-am nascut ca regizor de film in 1983 la Venetia.”
„The Room Next Door” va fi lansat in cinematografe pe 20 decembrie.