O pictura de Picasso cu tanara lui amanta, adjudecata pentru 130 milioane de euro, devenind a doua cea mai scumpa lucrare a artistului. Un portret al lui Marie-Thérèse Walter poate fi vazut si la Bucuresti in expozitia Picasso de la MARe.
„Femme a la montre” —„Femeie cu ceas”, o pictura in ulei realizata de Pablo Picasso in 1932 a devenit a doua cea mai scumpa lucrare a artistului — si una dintre cele mai pretioase opere de arta moderna — dupa ce a fost vanduta la Sotheby’s New York pentru o suma de 130,6 de milioane de euro. Pictura a fost piesa centrala a licitatiei de ieri, 8 noiembrie.
Lucrarea are o dimensiune de 130 cm cu 96,5 cm si o reprezinta pe una dintre amantele tinere ale lui Picasso, Marie-Thérèse Walter, o prezenta feminina care apare in mai multe din portretele realizate de artist, adesea numita de critici drept „muza de aur” a pictorului spaniol.
Pictura a facut parte din colectia filantroapei newyorkeze Emily Fisher Landau — una dintre cele mai importante colectionare de arta a secolului al XX-lea, cu peste 120 de opere moderne — si a fost dezvaluita in Dubai, in cadrul unei expozitii itinerante care a avut loc pana la licitatie.
Portretul lui Walter a depasit estimarea initiala a expertilor de la Sotheby’s de 113,3 milioane de euro, devenind a doua cea mai scumpa pictura de Picasso. Recordul actual pentru o lucrare a artistului spaniol este detinut de panza „Femei din Alger”, care valoreaza 169 de milioane de euro.
Fisher Landau a cumparat portretul lui Walter in 1968 si l-a pastrat in locuinta sa din New York, fiind atarnat deasupra semineului din sufragerie. Dupa ce colectionara a murit la varsta de 102 de ani, mostenitorii au decis sa vanda o mare parte din opere, printre care si pictura de Picasso. La momentul respectiv, casele de licitatii Sotheby’s si Christie’s s-au luptat pentru a vinde lucrarea in numele familiei.
Emily Fisher Landau a inceput sa colectioneze arta la inceputul anilor 1970 dupa ce a primit o suma mare de bani din asigurari, in urma unui jaf mediatizat al colectiei sale de bijuterii. Din colectia sa au facut parte lucrari de Mark Rothko, Franz Kline, Henri Matisse, Georgia O’Keeffe, Piet Mondrian, Paul Klee si multi altii si au fost expuse in diverse muzee si galerii din toata lumea. Cea mai recenta expozitie a fost la Muzeul Norton din Palm Beach, Florida, unde Fisher Landau avea o casa.
Pictura lui Picasso a fost expusa public ultima data in 2018 la Muzeul de Arta Perez din Miami si la Muzeul Tate Modern din Londra.
Colectionara a deschis in 1991 Centrul de Arta Fisher Landau intr-o fosta fabrica de parasute din cartierul Queens din New York, intinsa pe o suprafata de 2320 de metri patrati. Institutia serveste in primul rand pentru a expune colectia sa, iar din 2017 a fost deschisa publicului larg sub forma unei galerii de arta.
In timpul vietii sale, Fisher Landau a fost o mecena si donatoare importanta pentru Muzeul Whitney de Arta Americana. In 2010 a donat 367 de lucrari muzeului, acestea avand o valoare totala cuprinsa intre 50 si 75 de milioane de dolari, cu opere de la artisti importanti ai artei americane, precum Jasper Johns, William Eggleston si Ed Ruscha.
Povestea din spatele picturii incepe cu prima intalnire dintre Walter si Picasso, din 1927 de la Paris, cand ea avea 17 ani si el 45 de ani. Picasso i-a propus imediat sa ii realizeze un portret.
Intalnirile zilnice au dus la o relatie secreta dintre cei doi, pictorul fiind casatorit la acea vreme cu prima sa sotie, balerina ucraineana Olga Khokhlova, impreuna aveau un fiu, pe Paulo.
Relatia dintre cei doi a ramas secreta pana in 1935, desi in 1932 Picasso a prezentat o serie de portrete nud ale lui Walter, ceea ce a dus la mai multe discutii cu privire la natura relatiei lor. La finalul lui decembrie 1934, Walter a ramas insarcinata cu Picasso, astfel ca artistul i-a inchiriat o casa in apropiere si a parasit apartamentul unde locuia cu familia sa.
Din aceste motive Khokhlova l-a parasit ulterior pe pictor, mutandu-se in sudul Frantei alaturi de fiul lor. Desi nu au divortat niciodata, acestia au trait separat pana la moartea lui Khokhlova din 1955.
In septembrie 1935, Walter a nascut-o pe María de la Concepción, cunoscuta mai ales sub numele de „Maya”, fiica lui Picasso pe care a folosit-o ulterior ca model pentru unele din picturile sale. Desi parea ca Picasso incerca sa-si intemeieze o familie cu Walter, in aceeasi perioada, geniul spaniol a intretinut relatii si cu alte femei, printre care Alice Paalen si Valentine Hugo.
O versiune a portretului cu Walter poate fi vazuta in premiera si la Bucuresti, in cadrul expozitiei „Efectul Picasso” de la Muzeul de Arta Recenta (MARe). Este cea mai importanta lucrare din expozitie si are o poveste impresionanta, fiind vazuta vara aceasta si pe marile ecrane in blockbusterul american „Oppenheimer”.
Versiunea de la Bucuresti, denumita „Femeie stand cu bratele incrucisate”, a fost realizata in 1937 si poate fi vazuta si pe posterul expozitiei, fiind imprumutata de la Muzeul Picasso din Paris. Este una dintre multele imagini pe care Picasso le-a pictat cu Walter.
Lucrarea a avut o aparitie recenta si in filmul „Oppenheimer” al lui Christopher Nolan, un lungmetraj cu incasari record din box office care este considerat principalul favorit pentru trofeul Cel mai bun film al anului la premiile Oscar 2024.
Mai multe informatii si un ghid de vizitare al expozitiei „Efectul Picasso” de la Bucuresti, puteti citi in articolul de mai jos.