Pictorul Damien Hirst este acuzat din nou de plagiat. Artistul britanic Joe Machine spune ca lucrarile cu flori de cires din expozitia de la Paris sunt copiate dupa ale lui
De-a lungul anilor, Damien Hirst s-a confruntat cu mai multe acuzatii de copiere a operelor altora, artistii sustinând ca au creat craniul de diamant, dulapurile cu medicamente si picturile cu rotite inaintea sa. Cel care a fost cândva copilul teribil al lumii artei britanice a negat intotdeauna plagiatul, desi intr-un interviu din 2018 a ajuns sa spuna ca „toate ideile mele sunt oricum furate”.
The Guradian scrie ca Hirst se confrunta cu noi acuzatii. Picturile cu flori de cires din cea mai recenta expozitie a sa, care tocmai s-a incheiat la Paris, au stârnit indignarea artistului si scriitorului englez Joe Machine, care spune ca arata exact ca propriile sale picturi cu flori de cires.
„Am vazut picturile lui Hirst cu flori de cires si, pentru o clipa, am crezut ca ma uit la propriile mele picturi”, a declarat Machine pentru Observer. „Lucrarile sale sunt atât de asemanatoare cu ale mele. Dar eu imi faceam picturile cu flori de cires cu ani inainte de ale lui”. Desi a recunoscut ca picturile lui Hirst nu sunt copii directe, el a sustinut ca „ramurile foarte intunecate, cerul albastru pudra si petele de flori roz” sunt prea asemanatoare pentru a fi o coincidenta.
Dupa trei ani de munca, Hirst a terminat seria Cherry Blossom in noiembrie 2020, iar picturile vor fi expuse in Japonia incepând de luna viitoare. Hirst a declarat ca subiectul expozitiei a fost inspirat partial de o amintire a mamei sale care picta un cires inflorit când avea trei sau patru ani.
Dar Charles Thomson, artistul si co-fondator al Stuckists, un grup international care militeaza pentru arta traditionala, spune ca sunt o copie: „Am crezut ca sunt ale lui Joe – apoi mi-am dat seama ca sunt ale lui Hirst. Daca oamenii vor vedea lucrarile lui Joe, vor crede ca l-a copiat pe Hirst”.
Acesta a adaugat: „Joe a realizat si expus picturi cu flori de cires inca din 2006. Cele ale lui Hirst, intr-un stil similar, au fost incepute in 2017. Aspectul general este similar – o structura de ramuri maro, flori de un roz viu pe un cer albastru deschis. Ambele picturi ale lor nu se doresc a fi studii botanice, ci folosesc „stropi” de vopsea pentru a da impresia de floare.”
Thomson a efectuat cercetari extinse asupra lui Hirst, care a câstigat premiul Turner in 1995 si care si-a facut un nume cu creatii care prezinta rechini si vaci moarte. In 2010, Thomson l-a descris ca fiind „un plagiator intr-un mod care ar fi total inacceptabil in stiinta sau literatura”, dupa ce a publicat o lista cu 15 reclamatii de plagiat ale unor colegi artisti in revista de arta The Jackdaw.
Printre acestea se numara si una de la Lori Precious, care a aranjat aripi de fluture in modele de mandala inaintea lui Hirst. Fluturii ei se vândusera cu 6.000 de lire sterline, fata de versiunea lui Hirst de 4,7 milioane de lire sterline.
In 2000, Hirst a platit o suma nedeclarata pentru a evita o actiune in justitie pentru incalcarea drepturilor de autor de catre designerul si producatorii unei jucarii anatomice de 14,99 lire sterline, care semana cu sculptura sa de bronz de 6 metri, Hymn.
Se pare ca picturile lui Hirst cu flori de cires s-au vândut cu pâna la aproximativ 2,5 milioane de lire sterline. Cele ale lui Machine se vând cu pâna la 10.000 de lire sterline.
David Lee, editorul revistei The Jackdaw, a declarat: „In ceea ce priveste plagiatul, Hirst are un cazier foarte lung. A recunoscut chiar ca a facut-o, asa ca este greu sa-i acordam beneficiul indoielii in orice noua ocazie. Versiunile lui Hirst arata ca si cum ar fi putut foarte bine sa fi vazut imaginile lui Machine si ideea sa se fi depus in capul sau influentabil.”
Reprezentantii lui Hirst au fost contactati de presa britanica, dar au refuzat sa comenteze. In expozitia de la Paris de la Fundatia Cartier lucrarile sale erau prezentate astfel: cea mai recenta serie a lui Damien Hirst, Cherry Blossoms (Flori de cires), este o continuare a investigatiei pe care a facut-o de-a lungul carierei sale in domeniul picturii. Artistul reinterpreteaza, cu o ironie jucausa, subiectul traditional al picturii de peisaj, precum si marile miscari artistice de la sfârsitul secolului al XIX-lea si al XX-lea, de la impresionism la Action Painting.
“Florile de cires sunt despre frumusete, viata si moarte. Sunt extreme – au ceva aproape de prost gust. Ca Jackson Pollock rasucit de dragoste. Sunt decorative, dar luate din natura. Sunt despre dorinta si despre cum procesam lucrurile din jurul nostru si in ce le transformam, dar si despre tranzitivitatea vizuala nebuna a frumusetii – un copac in plina floare nebuna pe un cer senin. A fost atât de bine sa le creez, sa ma pierd complet in culori si in vopsea in atelierul meu. Sunt stridente, dezordonate si fragile, iar eu ma indepartez de minimalism si de ideea unui pictor mecanic imaginar, ceea ce este foarte interesant pentru mine.” Damien Hirst
Nascut la Bristol (Marea Britanie) in 1965, Hirst a crescut in Leeds inainte de a se muta la Londra in 1984, unde locuieste si in prezent. Lucrând in sculptura, instalatii, pictura si desen, Hirst exploreaza teme legate de viata si moarte, exces si fragilitate.
Daca sculptura – in special seria Natural History – i-a adus o reputatie importanta in primii ani de viata, pictura a jucat intotdeauna un rol esential in opera lui Hirst: „Am avut o idila cu pictura toata viata mea, chiar daca am evitat-o. Am avut o poveste de dragoste cu pictura. Ca tânar artist, reactionezi la context, la situatia ta. In anii ’80, pictura nu prea era calea de urmat,” spune artistul.
Inceputa dupa un proiect ambitios de sculptura, Treasures from the Wreck of the Unbelievable, a carui realizare a durat 10 ani, seria Cherry Blossoms marcheaza intoarcerea artistului la munca solitara in atelierul sau. Hirst redescopera placerea exaltanta de a picta si de „a se scufunda in tablouri si de a le blatui complet de la un capat la altul”. El lucreaza la mai multe pânze in acelasi timp, revenind constant la unele pe care le pastreaza aproape, la luni de zile dupa ce au fost finalizate. Dupa ce a dedicat trei ani intregi acestei serii, Hirst a terminat seria Cherry Blossoms in noiembrie 2020:
„Pandemia mi-a oferit mult mai mult timp pentru a trai cu tablourile, pentru a le privi si pentru a fi absolut sigur ca totul este terminat,” a marturisit Hirst.
Expozitia a avut 30 de tablouri alese de artist dintre cele 107 pânze ale seriei, toate de format mare. “Cherry Blossoms”, prima expozitie in muzeu a lui Hirst in Franta, a fot deschisa din sseptembrie trecut pana la inceputul lui februarie.