Dupa 470 ani, sculptura Pietà realizata de Michelangelo pentru propriul mormant a fost restaurata si expusa din nou in public. Pe langa Isus, Maria si Maria Magdalena, lucrarea include si un autoportret al artistului.
Sculptata dintr-un singur bloc de marmura alba, lucrarea Pietà infatiseaza un moment biblic cu trupul neinsufletit al lui Isus sprijinit de Fecioara Maria si Maria Magdalena. In aceasta reprezentare, Michelangelo a inclus si un al patrulea personaj sculptat dupa chipul si asemanarea lui, caruia i-a atribuit rolul fariseului Nicodim. Desi este o opera nefinisata a artistului florentin, lucrarea a avut mereu o simbolistica aparte asupra modului in care Michelangelo privea moartea spre finalul vietii.
De anul trecut, Pietà a fost expusa din nou in public dupa doi ani de restaurare in care specialistii au trecut printr-un proces minutios de conservare a sculpturii fara sa modifice intentia originala a artistului.
Michelangelo a realizat sculptura in ultima parte a vietii sale, intre 1547 si 1555 cand trecuse de varsta de 70 de ani. A abandonat lucrul asupra ei deoarece blocul de marmura pe care il cioplea incepuse sa se fisureze, fapt care l-a dezamagit pe artistul care isi pregatea propria sculptura funerara.
Dupa o perioada lunga de verificari si teste, cercetatorii au descoperit ca marmura folosita pentru sculptura mortuara provenea dintr-o cariera din Servavezza care apartinea familiei Medici, desi pentru alte sculpturi Michelangelo folosea marmura din Toscana. In faimoasa lucrare publicata de Giorgio Vasari – ”Viata artistilor”, sementioneaza ca marmura aleasa de Michelangelo era diferita fata de cea folosita la celelalte sculpturi si ca de fiecare data cand artistul cioplea, ieseau scantei din locul coliziunii. In interiorul marmurii sunt diferite zone care contin pirita, un mineral cu aspect metalic, datorita caruia apareau scantei la cioplire.
Dupa ce a renuntat la sculptura, Michelangelo a incredintat-o unuia dintre servitorii sai care in schimb a oferit-o lui Tiberio Calcagni, un ucenic al artistului care a continuat sa o lucreze. In jurul anului 1560 a fost cumparata de Francesco Bandini, iar din acest motiv este adesea cunoscuta sub numele de Pietà Bandini.
Proiectul de restaurare a fost finantat de fundatia Friends Of Florence, iar procesul de conservare al sculpturii de peste 2,6 tone a inceput in noiembrie 2019, fiind prima data cand se intervine asupra ei in ultimii 470 de ani. Proiectul s-a desfasurat intr-un laborator in aer liber al muzeului Opera del Duomo, unde sculptura a fost gazduita in ultimii 40 de ani.
Restauratorii au avut o munca grea si minutioasa, declarand ca au resimtit presiunea de a nu modifica opera unui geniu precum Michelangelo.
Primul pas a fost indepartarea unui strat gros de depuneri de praf doarece vreme de cateva sute de ani sculptura a fost depozitata in catedrala din Florenta. Pe langa praf s-a descoperit si un strat protector de ceara, iar fragmentele cazute sau rupte ale sculpturii au fost lipite la loc cu stuc, o tencuiala pe baza de var.
In prezent, dupa mai multe intarzieri si amanari datorate pandemiei, restaurarea sculpturii s-a finalizat, fiind expusa publicului pentru urmatoarele 6 luni in laboratorul din Opera del Duomo, oferindu-le vizitatorilor sansa de a vedea cum se pastreaza o astfel de capodopera.
”Pietà Bandini este cea mai personala lucrare a lui Michelangelo, nu numai pentru ca include portretul artistului, dar si pentru ca a fost destinata pentru a-i decora moramantul.” a declarat Timothy Verdon, directorul muzeului Opera del Duomo pentru New York Times.
Cea mai celebra sculptura Pietà a fost realizata de Michelangelo in tinerete, intre 1498 si 1499, si o reprezinta pe Fecioara Maria tinand in brate trupul lui Isus dupa crucificare.
Desi la vremea respectiva nu era o tema populara in Italia, ci mai degraba a fost abordata in nordul Europei, Pietà a devenit una dintre simbolurile sculpturii renascentiste si singura lucrare pe care artistul s-a semnat. A fost realizata cu scopul de a decora mormantul cardinalului francez Jean de Billheres, iar mai tarziu a fost amplasata definitiv in bazilica Sfantului Petru din Vatican, unde poate fi vazuta si astazi.
Lucrarea a suferit distrugeri in timpul mutarii si la amplasarea in bazilica, dar cel mai cunoscut caz este atacul de vandalizare din 1972 cand Laszlo Toth, un geolog tulburat mintal, s-a folosit de un ciocan pentru a lovi in repetate randuri sculptura lui Michelangelo. Toth a distrus o parte din bratul Fecioarei si a reusit sa deterioreze chipul acesteia.
Dupa atacul violent, Toth a fost inchis intr-un azil ca mai apoi sa fie deportat din Italia. Sculptura a fost restaurata atent de catre specialisti si amplasata inapoi in bazilica Vaticanului pentru a fi admirata de vizitatori, dar de data aceasta fiind inconjurata de un geam blindat.
- acest articol a fost publicat initial in 2021. pentru acest moment s-au facut doar editarile legate de data actuala,