Skip to content

Povestea costumelor din filmul „Don’t Look Up”. De la haine din magazine second-hand purtate de Leonardo DiCaprio la piese unicat create de Giorgio Armani special pentru Meryl Streep si Cate Blanchett.

Filmul „Don’t look up” (Nu priviti in sus) spune povestea a doi astronomi porniti intr-un turneu mediatic in jurul lumii pentru a avertiza omenirea despre iminenta catastrofa a unei comete care va distruge Pamantul.

Regizat de Adam McKay, nominalizat cu Oscar pentru „Brokerii apocalipsei”, filmul ii are in distributie pe Jennifer Lawrence, Leonardo DiCaprio, Meryl Streep, Jonah Hill, Cate Blanchett, Tyler Perry, Timotheé Chalamet, Ariana Grande, Rob Morgan si multi multi altii.

Tinand cont de calibrul actorilor implicati in proiect si de personajele care au un statut important – Meryl Streep joaca rolul presedintei Orlean, Cate Blanchett este gazda unui matinal TV, Ariana Grande este cea mai mare vedeta pop din lume – costumele au fost gandite pentru a completa si a evidentia anumite trasaturi ale personajelor. La randul lor, costumele spun propriile povesti. 

In film, Kate Dibiasky (Jennifer Lawrence), o proaspata absolventa a facultatii de Astronomie, si profesorul ei, dr. Randall Mindy (Leonardo DiCaprio), fac o descoperire uluitoare: o cometa care orbiteaza in sistemul solar. Prima problema este ca traiectoria ei indica o coliziune directa cu Pamantul. A doua este ca nimanui nu pare sa-i pese. Aparent, vestea unei comete de dimensiunea Everestului care ar putea distruge Pamantul este una greu de digerat. Cu ajutorul doctorului Oglethorpe (Rob Morgan), Kate si Randall pornesc intr-un turneu mediatic, care ii poarta din cabinetul indiferentei presedinte Orlean (Meryl Streep) si al fiului ei lingusitor si angajat in functia de sef de personal, Jason (Jonah Hill), pana in studiourile The Daily Rip, un matinal plin de viata, gazduit de Brie (Cate Blanchett) si Jack (Tyler Perry). La doar sase luni distanta de impactul cu cometa, gestionarea unui flux de stiri de 24 de ore si atragerea atentiei publicului obsedat de retelele de socializare inainte de a fi prea tarziu se dovedeste a fi o sarcina surprinzator de comica. De ce este nevoie sa faci pur si simplu omenirea sa priveasca in sus?

Mai jos puteti urmari trailerul, din distributie mai fac parte si Mark Rylance, Ron Perlman, Timothée Chalamet, Ariana Grande, Scott Mescudi (alias Kid Cudi), Himesh Patel, Melanie Lynskey, Michael Chiklis si Tomer Sisley. Filmul este disponibil pe Netflix incepand cu 24 decembrie.

Regizorul Adam McKay a ales sa colaboreze cu Susan Matheson pentrul costume, mai ales ca are experienta in filme americane a caror actiune – si implicit costume – se desfasoara in contemporan. 

In privinta costumelor de epoca, acestea sunt mult mai usor de utilizat intr-un film sau serial deoarece reprezinta tipare ale unei perioade care s-a finalizat. In schimb, costumele pentru filme contemporane reprezinta o provocare deoarece moda este mai diversa si mai colorata ca niciodata in istorie, fiecare nuanta poate atrage atentia asupra unei trasaturi a personajului sau modul in care umerii unui sacou sunt mai ridicati sau mai rigizi inspira ideea de putere si impetuozitate.

In primele etape ale procesului de productie pentru „Don’t Look Up”, McKay a descris experienta ca fiind o „calatorie prin Hades”, un detaliu povestit de Susan Matheson care a gasit solutii pentru a crea o garderoba aparte pentru fiecare personaj prin care sa se diferentieze de ceilalti.

Pentru Dr.Randall Mindy, personajul lui Leonardo DiCaprio, a fost creata o evolutie a costumelor de la aspectul oarecum tipic al unui profesor de la Universitatea de Stat din Michigan la o mini-vedeta care merge toata ziua la televizor si trebuie sa acorde mai multa atentie felului cum arata. La inceput, DiCaprio este imbracat in jachete vintage de la Orvis, pantaloni de catifea cu striatii si alte piese vestimentare care proveneau din magazine second-hand, cu un aspect aproape prafuit. Dupa aparitia in cadrul emisiunii „The Daily Rip” (care este prezentata de personaje jucata de Cate Blanchett si Tyler Perry), garderoba lui se schimba considerabil si incepe sa poarte branduri de lux precum Canali sau Brunello Cucinelli. Cand revine acasa in ultima parte a filmului, este in aceleasi haine de la inceput, un semn al faptului ca a scapat de rigorile unei lumii din care nu mai vrea sa faca parte.

O traiectorie similara din punct de vedere vestimentar o are si Kate Dibiasky, personajul interpretat de Jennifer Lawrence, insa este cu nuante mult mai subtile.

Desi are un stil personal mult mai bine conturat decat DiCaprio, Lawrence a trecut printr-o transformare majora: parul roscat, tuns in stil punk, doi cercei in nas si un machiaj minimalist dar puternic care este accentuat de liniile coafurii sale. Desi isi pastreaza esenta stilului sau pe parcursul filmului, Kate Dibiasky realizeaza ca trebuie sa arate intr-un anume fel pentru ca publicul american sa o ia in serios. Astfel, treptat trece de la stilul punk cu ghete de tip „combat” – care au fost realizate special pentru Lawrence de brandul italian MOMA – la rochii si paltoane ceva mai elegante.

Fiind o tanara absolventa de Astronomie, designerul de costume Susan Matheson a tinut cont de posibila pasiune a personajului pentru cosmos si a integrat detalii in acest sens prin accesorii si bijuterii. Mai exact, Lawrence a purtat o serie de inele realizate de bijutierul Selim Mouzannar (care locuieste si lucreaza in Beirut) care formeaza o constelatie de stele.

Intr-un interviu acordat pe covorul rosu la lansarea filmului, Lawrence a povestit ca a avut parte si de un moment amuzant care a facut-o sa se rusineze in fata lui DiCaprio: „Inelele de nas… unul dintre ele atarna de nas, celalalt este cu magnet. De multe multe ori am inhalat din greseala magnetul si a trebuit sa il scuip afara in fata lui Leonardo DiCaprio.”

Cele mai pretioase costume din film sunt purtate de Meryl Streep in rolul presedintei americane Orlean. Toate costumele au fost realizate special pentru ea de casa de moda Armani.

Matheson a povestit ca „am avut noroc ca Armani avea o fabrica intr-una din singurele regiuni din Italia in care nu a fost impus lockdown-ul in primele saptamani ale pandemiei. Este imbracata in rosu in prima intalnire din Biroul Oval pentru a simboliza coborarea lui Randall si a lui Kate in Hades.”

Regizorul Adam McKay a povestit ca „mi-am dorit pe cineva care era 70% celebritate si 30% politician infocat, cineva fricos si fara rusine dar inteligent in acelasi timp. Presedinta Orlean este, de fapt, chiar desteapta in ceea ce tine de modul in care se descurca in interiorul sistemului. Asa ca am facut ceea ce ar fi facut orice alt scenarist. Am vrut ca Meryl Streep sa joace acest personaj.”

Costumele au fost realizate  – croite, cusute, modificate – in intregime de catre Armani, inclusiv in privinta accesoriilor iar designerul Giorgio Armani a tinut sa fie implicat personal in acest proiect. Pana acum a creat costume pentru 200 de filme si se declara la fel de entuziasmat ca la inceputuri sale sa isi vada piesele pe marele si micul ecran.

„Don’t Look Up combina comedie si drama intr-un film captivant si o distributie foarte puternica. A fost o placere si o bucurie sa imbrac talente extraordinare si sa colaborez cu designerul Susan Matheson. M-am bucurat mai ales sa creez doua momente de rosu intens pentru puncte cheie din film”, a declarat Giorgio Armani.

La randul ei, Matheson s-a declarat entuziasmata de aceasta colaborare: „Am inceput sa lucrez cu Giorgio Armani la unul dintre primele mele filme, „Blue Crush” unde Kate Bosworth se arunca in ocean intr-o rochie stil tuxedo. De atunci, impreuna cu Armani am avut o adevarata calatorie prin film si moda. In „Don’t Look Up”, toate tinutele purtate de Meryl Streep au fost create pentru noi in Italia si au fost perfecte pentru rolul ei de presedinta a Statelor Unite. In acelasi timp, tinuta Armani Neve, creata din cap pana in picioare, a fost perfecta pentru momentul muzical al lui Kid Cudi.”

Tinutele purtate de Meryl Streep au fost gandite pentru a avea un spirit patriotic intr-o combinatie de rosu, alb si albastru – culorile de pe steagul SUA – si o serie de brose vintage sau specializat realizate de bijutierul Larry Vrba care le-a exagerat in mod deliberat pentru a fi prinse pe reverul sacourilor. Matheson a spus ca „ne-a trimis brose in doua marimi: extra mari si gigantice.”

Costumele lui Streep care ii creeaza o silueta puternica si extrem de flatanta – in special prin fustele conice care ofera o iluzie optica de suplete – au fost completate de parul si machiajul realizat de Patricia Dehaney si Liz Bernstrom. Inspiratia lor a venit din zona concursurilor de frumusete de tip „Miss”: bucle mari si definite, rimel excesiv, buzele desenate peste conturul natural si extensii de unghii care sunt un pic prea lungi.

La randul ei, Cate Blanchett, in rolul prezentatoarei Brie Evantee, a purtat o rochie din colectia Giorgio Armani Privé cu o bustiera incrustata cu cristale rosii.

In secventele in care filmeaza pentru matinalul „The Daily Rip”, Blanchett poarta tinute create de Roland Mouret in timp ce jachetele si paltoanele din piele intoarsa sunt de la Tom Ford. Rochiile de gala neagra si rosie sunt de la Armani. Tinutele au fost completate de un bronz fals realizat intr-un mod excesiv si evident, gene false extrem de lungi, fatete supradimensionate si de un alb orbitor pentru dinti si lentile de contact.

Presedinta Orlean este insotita peste tot de fiul ei, jucat de Jonah Hill. La randul lui, Hill a venit cu ideea ca personajul sau sa aiba propriul accesoriu: o geanta Birkin de 30.000 de dolari.

Hill si McKay au considerat ca este un detaliu hilar si absurd ca personajul sa depoziteze codurile nucleare ale SUA intr-o geanta care costa in jur de 30.000 de dolari. Costumele lui Hill au fost realizate la comanda cu materiale furnizate de Loro Piana.

Unul dintre cele mai complexe si misterioase personaje ale filmului, din punct de vedere vestimentar, este Peter Isherwell, rol jucat de Mark Rylance.

Este un barbat gandit astfel incat nimeni sa nu ii poata ghici varsta, ar putea avea 40 de ani sau 80 de ani. Matheson a dezvoltat o intreaga teorie in jurul costumelor sale: „Daca nu ti-ai da seama daca are 40 sau 80 de ani si este un miliardar, nu-i asa ca ar avea parul perfect, pielea perfecta, dintii perfecti si ochii la fel? Isherwell ar avea acces la cei mai buni chirurgi plasticieni si la cei care fac transplant de par, la cei mai buni oameni din orice domeniu astfel ca nu stii de unde provine chipul lui, poate ca tot ce are el a fost inlocuit.”

Rylance a trecut printr-o transformare spectaculoasa in cabina de machiaj si par unde Bernstrom si Dehaney l-au schimbat atat de mult incat colegii sai actori nu l-au mai recunoscut pe platoul de filmare: „Am aparut intr-o zi cu o jacheta roasa de molii la filmari pentru ca era frig in Boston si nimeni nu m-a recunoscut. Cate, Leo si Adam erau intr-o camera iar eu am stat langa ei minute bune in sir pana cand Adam si-a dat seama cine sunt. Cred ca au fost socati cu totii”, a povestit Rylance.

Personajul Isherwell a fost inspirat din alti miliardari si magnati din zona tehnologiei care s-au remarcat in ultimii ani. Una dintre jachetele tip bomber pe care le poarta este aceeasi ca modelul gri purtat la o conferinta de Sundar Pichai, CEO-ul Google. In acelasi timp, puloverul Canali pe care Isherwell il poarta include motive care imita circuitele electrice pentru a evidentia modul in care se personajul se identifica prin jobul sau dar si un aspect aproape robotizat al sau.

Cele mai excentrice costume din film i-au apartinut cantaretei Ariana Grande care isi joaca propriul rol si a fost aleasa de regizorul Adam McKay pentru ca „nu se putea mai bine de atat: cea mai mare vedeta pop din lume este jucata de cea mai mare vedeta pop din lume”.

Rochia cu pene pe care Grande o poarta in secventa de concert este imprumutata din colectia Valentino Couture din toamna 2020. Tinuta pe care artista a purtat-o in cadrul emisiunii „The Daily Rip” a fost de asemenea creata de Valentino in timp ce rochia din secventa finala a personajului este o combinatie din cele doua costume accesorizate cu ghete, accesorii de par si un colier la baza gatului cu aceleasi tinte utilizate pe rochie.

Pentru Kid Cudi, pe langa tinuta alba Armani Neve pe care o poarta in scena din concert, celelalte costume sunt formate din piese din colectiile Gucci.

Designerul de costume Susan Matheson a inceput sa lucreze in teatru iar circumstantele si oamenii pe care i-a intalnit au indemnat-o sa se inscrie la celebra scoala de moda si design Parsons – unde a castigat premiul „Design of The Year”.

Ulterior, a creat haine pentru compania Mattel, in special pentru papusile Barbie si pentru jucariile Disney. 

Are experienta de peste 20 de ani in filme si a lucrat pentru productii precum „Step Brothers”, „The Town”, “The Big Bet”, “The Man in the Shadows” si“Friday Night Lights”.Probabil va sunt cunoscute costumele pe care le-a creat pentru „Terminator Genisys”, „Jack Reacher” (cu Tom Cruise in rolul principal) sau „Vice”, film care a primit 8 nominalizari la Oscar.

Mai jos puteti afla mai multe despre perspectiva regizorului Adam McKay asupra filmului.

Citește în continuare