Povestea lui Edith Piaf va fi ecranizata intr-un nou lungmetraj cu o versiune a artistei creata de Inteligenta Artificiala. Proiectul a fost aprobat de mostenitorii cantaretei dar ridica intrebari etice despre viitorul cinematografiei.
La mai bine de 60 de ani la moartea lui Edith Piaf, legendara artista franceza va fi readusa la „viata” intr-un nou film biografic care va folosi inteligenta artificiala pentru a-i recrea vocea si imaginea.
Warner Music Group a anuntat recent ca a incheiat un parteneriat cu mostenitorii lui Piaf pentru „Edith”, un film de 90 de minute a carui actiune se va desfasura la Paris si New York, din anii ’20 pana in anii ’60 (artista a decedat 10 octombrie 1963).
Filmul va fi narat de un facsimil al vocii lui Piaf generat de inteligenta artificiala si promite sa „dezvaluie aspecte ale vietii ei care nu au fost cunoscute pana acum”.
Potrivit reprezentantilor Warner Music Group, filmul va utiliza animatia pentru a oferi o perspectiva moderna asupra povestii lui Piaf. Va include imagini de arhiva, din spectacole de pe scena si de la TV dar si fotografii personale si interviuri televizate care vor “oferi publicului o privire autentica asupra momentelor importante din viata lui Piaf”.
Proiectul este dezvoltat alaturi de compania de productie Seriously Happy care ar fi creat deja o schita a conceptului pe care Warner Music Entertainment intentioneaza sa o dezvolte in perioada urmatoare intr-un film de lungmetraj.
Pentru a putea crea un facsimil verosimil al imaginii si vocii lui Piaf, tehnologia bazata pe inteligenta artificiala a fost antrenata pe sute de clipuri audio-video si imagini ale artistei, dintre care unele sunt vechi de peste 80 de ani. Software-ul va permite ca “vocea si imaginea ei distincte sa fie reinviate pentru a spori si mai mult autenticitatea si impactul emotional al povestii sale”.
In film vor fi folosite inregistrari din cantecele ei originale, inclusiv hituri emblematice precum „La Vie en rose” si „Non, je ne regrette rien”.
Conceptul pentru „Edith” se bazeaza pe o idee originala a lui Julie Veille, scenarista si regizoare specializata pe documentare despre vietile artistilor, in trecut realizand filme despre Sting, Stevie Wonder si Diana Ross.
Scenariul va fi scris de Veille si Gilles Marliac. Cei doi lucreaza alaturi de presedintele Warner Music Entertainment, Charlie Cohen, pentru a da ghida tehnologia bazata pe inteligenta artificiala.
Veille a declarat intr-un comunicat de presa ca “A fost cel mai mare privilegiu sa lucrez alaturi de mostenitorii lui Edith pentru a ajuta la aducerea povestii ei in secolul XXI. Cand am creat filmul, ne-am tot intrebat: Daca Edith ar mai fi fost printre noi, ce mesaje ar fi vrut sa transmita generatiilor mai tinere? Povestea ei este una de rezistenta incredibila, de depasire a luptelor si de sfidare a normelor sociale pentru a atinge maretia – si este la fel de relevanta acum ca si atunci. Scopul nostru este sa folosim cele mai recente progrese in domeniul animatiei si al tehnologiei pentru a aduce aceasta poveste atemporala publicului de toate varstele.”
Catherine Glavas si Christie Laume, executorii testamentari ai averii si patrimoniului lui Edith Piaf, au declarat ca „A fost o experienta speciala si emotionanta sa putem auzi din nou vocea lui Edith – tehnologia ne-a facut sa ne simtim ca si cum am fi fost din nou in camera cu ea. Animatia este minunata si, prin intermediul acestui film, vom putea arata adevarata latura a lui Edith – personalitatea ei vesela, umorul si spiritul ei de neclintit.”
Viata lui Édith Piaf a devenit legenda, la fel ca muzica sa. De la asa-zisa ei nastere pe strazile Parisului, pana la moartea petrecuta la Grasse, insa resemnificata de sotul care o aduce inapoi in orasul iubit, ca publicul sa nu creada ca Piaf a abandonat Parisul, intreaga viata a artistei pare o poveste palpitanta si plina de neprevazut.
Roata norocului, cartea sa de memorii, scrisa in colaborare cu Louis-René Dauven, reprezinta un periplu fascinant prin cele mai grele si mai stralucitoare momente ale vietii lui Piaf.
Édith Piaf si-a inceput cariera cantand pe strada, dar si-a continuat-o la cabaret, apoi in cercurile marilor artisti si intelectuali ai vremii (Charlie Chaplin, Jean Cocteau sau Marlene Dietrich), pe care i-a inspirat si incantat. Cartea de fata ne poarta prin istoria muzicii ei, dar si a marilor iubiri si prietenii care i-au marcat viata, avand mereu ca fundal farmecul inconfundabil al Parisului si vocea patrunzatoare care inca se aude cantand La vie en rose.
La moartea ei, in 1963, 40 000 de oameni au condus-o catre Cimitirul Père Lachaise, iar milioane de fani ii asculta si astazi muzica.
Cartea „Roata Norocului”, Edith Piaf a aparut la editura Nemira si o gasiti aici in traducere din limba franceza de Bogdan Ghita. Mai jos puteti citi un fragment.
Desi Alain Veille, directorul general al Warner Music France, a explicat ca proiectul va fi tratat cu “cel mai mare respect posibil”, conceptul proiectului ridica semne de intrebare legate de viitorul cinematografiei.
Recent, Hollywoodul a trecut prin cea mai grava criza din istoria recenta a industriei cinematografice. Unul din motivele principale care a generat si mentinut greva a fost modalitatea in care marii producatori de continut video intentioneaza sa utilizeze filmele deja existente pentru a crea noi lungmetraje cu artistii, fara acordul lor.
Utilizarea Inteligentei Artificiale, desi este promitatoare si ofera oportunitati care nu ar fi fost posibile pana acum, ridica numeroase probleme etice legate de drepturile de autor si de modul in care mostenitorii unei artiste legendare precum Edith Piaf au voie sa permita lansarea unor astfel de proiecte. O parte a criticilor de specialitate considera laudabile astfel de demersuri, in timp ce altii se intreaba daca nu cumva ar trebui stabilite limite pentru modul in care trasaturile definitorii ale unei persoane — infatisarea exterioara, vocea, gesturile — ar putea fi cu adevarat imitate si ar trebui sa fie recreate fara acordul direct al persoanei respective.
Mai jos puteti citi despre greva recenta de la Hollywood si despre utilizarea Inteligentei Artificiale in tot mai multe proiecte importante din lumea artei si a divertismentului, inclusiv ultimul cantec The Beatles.