Povestea reala a Mariei von Trapp care a inspirat „Sunetul Muzicii”: „Nu era chiar atat de dulce precum personajul fictiv. Avea tendinta sa izbucneasca in accese de furie care constau in tipete, aruncarea lucrurilor si trantirea usilor.”
Musical-ul „Sunetul muzicii” a debutat pe Broadway in 1959 si a fost ecranizat intr-unul din cele mai cunoscute filme din istoria cinematografiei, devenind o emblema si un standard al filmelor muzicale. In esenta, este o cronica a vietii Mariei von Trapp a carei aspiratie de a deveni calugarita este deraiata cand este angajata ca guvernanta pentru copiii familiei von Trapp. Atat filmul cat si musical-ul sunt inspirate din povestea de reala a vietii Mariei.
Musicalul si filmul au la baza cartea publicata de Maria Von Trapp in 1949 cu titlul „Povestea Cantaretilor Familiei Trapp”. Spune povestea Mariei Augusta Kutschera care a crescut orfana intr-o manastire si a fost trimisa de stareta sa fie educatoarea unuia dintre copiii Baronului Georg von Trapp. Ulterior, au trait „visul american” in care au emigrat in SUA si au devenit mici vedete in comunitatile muzicale.
Maria Augusta Kutschera s-a nascut in 1905 in Viena si a crescut la o manastire benedictina din Salzburg. In necrologul publicat in The New York Times in 1947, Baronul von Trap este descris ca „un comandant de submarin foarte decorat in timpul Primului Razboi Mondial”, care se pensionase cu cei sapte copii ai sai dupa moartea primei sotii.
Dupa ce a devenit guvernanta familiei, tanara Maria i-a cucerit destul de repede pe cei 7 copii iar in momentul in care Baronul a cerut-o in casatorie, s-a simtit constransa de devotamentul pe care il avea fata de biserica. In final, a acceptat propunerea de mariaj, s-a casatorit cu Baronul Von Trapp in noiembrie 1927 si au avut alti 3 copii impreuna.
La mijlocul anilor ’30, familia a inceput sa cante muzica germana si liturgica sub tutelajul Reverendului Franz Wasner care a fost dirijorul grupului. In 1937, au debutat intr-un prim turneu european sub titulatura de „Corul Familiei Trapp”.
Anul urmator, au plecat din Austria care fusese anexata de catre nazisti, pentru ca nu isi doreau sa fie complici intr-un regim extremist si isi doreau sa cante in continuare. In frunte cu parintele Wasner, familia a fugit initial in Italia (in musical si in film se sugereaza ca ar evada in Elvetia) si ulterior a emigrat in SUA unde a sustinut primul concert la New York pe 10 decembrie 1938. Impreuna au creat un program de muzica folk si bisericeasca si au pornit in turneu din 1940 pana in 1955 cand grupul s-a destramat.
Baronul Georg von Trapp a murit in 1947 insa Maria Augusta, alaturi de alti membrii ai familiei, au primit cetatenie americana si au devenit administratori ai unei cabane de familie in Stowe. In fiecare vara, pana in 1956, obisnuia sa organizeze o tabara muzicala de vara.
Maria a devenit faimoasa la nivel international si a continuat sa lucreze in zona muzicala cu scopul de a-i aduce pe oameni mai aproape de credinta si de Dumnezeu. Conform unor informatii publicate in New York Times, a primit in jur de 500.000 de dolari din drepturile de autor ale filmului despre viata ei. S-a bucurat de succesul acestuia deoarece era convinsa ca blockbusterul va ajuta la restabilirea credintei oamenilor in Dumnezeu.
Musical-ul care este pus in scena in intreaga lume si este unul dintre cele mai sigure retete de succes pe Broadway sau in West End-ul londonez, a divagat de la povestea reala de mai multe ori si a facut-o pe Maria mult mai prietenoasa si mai calda decat era de obicei.
In primul rand, membrii familiei Von Trapp erau deja pasionati de muzica dinainte ca Maria sa apara in jurul lor. Baronul Von Trapp era foarte diferit fata de modul detasat si rece in care este descrisa figura patriarhala din film. Georg era un om bland, un parinte cald care se bucura de activitatile muzicale desfasurate in cadrul familiei si nu era deloc impotriva muzicii, asa cum apare in film. In plus, se pare ca aparitia filmului a creat disensiuni in cadrul familiei, copiii suparandu-se pentru ca l-au portretizat pe tatal lor ca fiind un barbat insensibil. In musical, s-a introdus ideea unui arc al personajului Von Trapp care trece printr-o transformare dupa ce o cunoaste pe Maria. Astfel, s-a accentuat puterea pe care o are „sunetul muzicii” si sufletul cald al calugaritei.
Evadarea familiei Von Trapp nu a implicat mersul prin munti in pasi de dans. Una dintre fiicele baronului, care se numeste tot Maria Von Trapp, a declarat: „I-am anuntat pe oamenii din jur ca vom pleca in America sa cantam. Nu ne-am urcat pe munti cu toate bagajele si instrumentele noastre grele. Am plecat cu trenul, fara sa facem nimic special.”
Intr-un articol publicat pe National Archives, Joan Gearin scrie despre cea mai mare diferenta dintre film si realitate.
In viata reala, Maria „nu era chiar atat de dulce precum personajul fictiv. Avea tendinta sa izbucneasca in accese de furie care constau in tipete, aruncarea lucrurilor si trantirea usilor. Ii trecea destul de repede iar buna dispozitia era restabilita insa pentru unii membrii ai familiei, in special pentru sotul ei, le era mai greu sa-si revina.”
Mai jos puteti urmari intalnirea dintre Maria Von Trapp si Julie Andrews care a jucat-o pe Maria intr-unul din cele mai cunoscute musical-uri create vreodata.
Maria nu a fost impresionata de cererea in casatorie a baronului Von Trapp si nici nu i-a suras ideea de mariaj. Intr-un interviu acordat presei americane, a declarat ca a fost mai mult decizia staretei si a calugaritelor de la manastire.
Asa cum se intampla si in film, Maria si Georg s-au casatorit la un an dupa ce a devenit guvernanta copiilor. Spre deosebire de pelicula, cei doi erau casatoriti deja de aproape 10 ani cand s-au hotarat sa fuga din Austria – in film momentul casatoriei si cel al evadarii par a se intampla in acelasi an.
In momentul in care s-au cunoscut, Baronul era cu 25 de ani mai in varsta decat Maria. Desi el s-a indragostit de ea la prima vedere, ea nu era la fel de sigura de relatia lor si a acceptat casatoria datorita faptului ca i-a propus sa fie mama copiilor si sa ii ingrijeasca, nu pentru a deveni neaparat sotie. Intr-un interviu acordat presei americane dupa moartea baronului, Maria a declarat ca „Dumnezeu cred ca l-a pus sa rosteasca in asa fel cuvintele pentru ca daca mi-ar fi cerut sa ma casatoresc cu el, nu cred ca as fi zis da.”
In momentul in care Capitanul Von Trapp i-a propus sa devina mama copiilor sai, Maria a fugit inapoi la Manastirea Nonnberg pentru a se sfatui cu Maica Stareta daca ar trebui sa accepte sau nu. Dupa ce a intrebat-o, Stareta a iesit din camera, s-a consultat cu alte calugarite si i-a spus ca probabil este voia lui Dumnezeu ca ea sa devina o a doua mama a copiilor Von Trapp. Maria a fost dezamagita deoarece spera sa ii spuna sa nu accepte si sa ramana la manastire.
In autobiografia publicata multi ani mai tarziu, Maria a scris ca in ziua nuntii era extrem de furioasa atat pe Dumnezeu cat si pe sotul ei pentru ca ea isi dorea sa fie calugarita, nu sotie: „Chiar nu eram indragostita de el. Il placeam dar nu il iubeam. In schimb, iubeam copiii asa ca, intr-un fel, m-am casatorit cu copiii. Am invatat sa il iubesc mai mult decat am facut-o vreodata inainte sau dupa el.”
In Romania, cea mai spectaculoasa punere in scena a musical-ului compus de Richard Rodgers si Oscar Hammerstein poate fi vazuta la Opera Comica pentru Copii din Bucuresti, in regia lui Razvan Mazilu.
Din distributie fac parte Ana Bianca Popescu, Ioana Repciuc si Oana Serban in rolul Mariei, Ionut Grama, Matei Chioariu si Daniel Pascariu in rolul Capitanului Von Trapp si Andreea Iftimescu si Ionela Mani in rolul Maicii Starete. Spectacolul are 150 de minute este gandit intr-un stil atat clasic prin costume, coregrafie, decoruri dar si modern cu momente imersive si de interactiune cu publicul.