Intr-un muzeu din Stockholm a fost expusa prima sculptura creata de Inteligenta Artificiala. Este inspirata de lucrarile lui Michelangelo si Auguste Rodin si reuneste peste 500 de ani de traditii sculpturale.
La Muzeul de Stiinta si Tehnologie din Stockholm a fost expusa prima sculptura realizata in totalitate de un brat mecanic coordonat de inteligenta artificiala. Lucrarea este bazata pe stilurile a cinci artisti: Käthe Kollwitz, Takamura Kotaro, Augusta Savage si cei doi maestri ai sculpturii europene: Michelangelo si Auguste Rodin.
Lucrarea finala a fost denumita „The Impossible Sculpture — Sculptura Imposibila” deoarece este o sculptura dificila, care nu poate fi recreata cu usurinta de mana omului, fiind realizata din otel inoxidabil. Aceasta reprezinta un corp androgin de 1,5 m inaltime care se afla intr-o miscare rasucita (Michelangelo le numea ravvolgimenti), cu un brat intins in care tine un glob auriu care preia forma Pamantului cu continentele sale.
Designul si conceptul din spatele lucrarii sunt rezultatul unei colaborari dintre The A.I. Framework, o firma de consultanta in inteligenta artificiala, si Sandvik Machining Solutions, o firma de inginerie specializata in taierea metalelor.
Echipa proiectului a antrenat inteligenta artificiala pornind de la sculpturi cunoscute ale celor cinci artisti, astfel incat in cele din urma lucrarea finala, sculptata tot de o masinarie controlata de inteligenta artificiala, sa imprumute trasaturi specifice fiecaruia dintre sculptori.
De la Michelangelo au preluat contrapposto-ul (greutatea corpului mutata pe un singur picior) si torsiunea corpului, de la Rodin musculatura, de la Käthe Kollwitz naturalismul, de la Takamura Kotaro (urmas al lui Rodin) a preluat dinamismul iar de la Augusta Savage expresivitatea figurii.
Pentru a ajunge la o sculptura care se imbine atributele specifice fiecarui artist, echipa a generat imagini folosind programe de inteligenta artificiala precum DALL-E, Midjourney sau Stable Diffusion pana a obtinut o lucrare care sa esentializeze toate caracteristicile de care aveau nevoie.
Rezultatul final este o sculptura care reprezinta o figura androgina din otel polisat fin, lucioasa, cu reflexii care se schimba in functie de unghiul din care este privita.
Dupa ce inteligenta artificiala a generat o imagine care sa-i multumeasca pe cei de la Sandvik, s-a creat un model 2D care a fost convertit in 3D printr-un program special care a estimat dimensiunile pe baza proportiilor umane. Ulterior s-au realizat o serie de simulari digitale pentru a ajunge la o varianta in care cantitatea de otel sa fie redusa cat mai mult, pentru a evita risipa si pentru a eficientiza procesul de lucru.
In cele din urma, „Sculptura Imposibila” a fost creata in cateva ore din 17 bucati separate de otel sculptate de catre o mana mecanica coordonata de inteligenta artificiala si mai apoi unite intre ele, cantarind in final 500 de kg.
Peter Skogh, directorul Muzeului de Stiinta si Tehnologie din Stockholm a declarat intr-un comunicat de presa ca „Sculptura imposibila este un exemplu minunat a ceea ce se poate face prin combinarea tehnologiei moderne cu geniul uman. Misiunea noastra este de a oferi instrumentele prin care oricine poate sa inteleaga posibilitatile mai largi ale tehnologiei si in acelasi timp ne dorim sa stimulan urmatoarele generatii sa le foloseasca cu precautie. Pana acum, acest proiect indeplineste ambele conditii.”
Sculptura este un proiect al firmei Sandvik de a-si promova tehnologiile de ultima ora de taiere a metalului. Cele mai noi masinarii dezvoltate de Sandvik pot taia materialele cu ajutorul unui computer inteligent si a unor programe care folosesc inteligenta artificiala pentru a face decupaje cat mai precise.
Desi proiectul este axat pe arta, metodele de productie a sculpturii sunt acelasi ca si in cazul produselor industriale pe care compania le-a realizat in ultimele luni. In acest sens, Nadine Crauwels, presedinta Sandvik Machining Solutions a declarat ca „prin utilizarea celor mai noi masinarii de care dispunem putem imbunatati semnificativ eficienta productiei in timp ce reducem risipa si asiguram cea mai inalta calitate, indiferent daca este vorba despre un proiect atat de minutios de realizat cum este cazul sculpturii.”
Mai jos veti descoperi alte proiecte realizate cu ajutorul inteligentei artificiale in ultimele luni.