Skip to content

In Marea Britanie a fost deschis primul aeroport pentru masini zburatoare. In urmatorii 5 ani, vor fi create peste 200 de „vertiporturi” pentru aterizarea verticala.

Zilele trecute, in Marea Britanie s-a deschis primul aeroport pentru masini zburatoare. Desi nu este inca pregatit pentru a fi utilizat de catre posibili clienti, hub-ul Air One functioneaza ca un showroom pentru a pregati publicul de ceea ce urmeaza sa se intample in urmatorii 5 ani.

Proiectul a fost dezvoltat de Urban-Air Port si sustinut partial de guvernul Regatului Unit iar pentru inceput, Air One va opera cel putin o luna pentru teste preliminare. Va oferi infrastructura terestra necesara pentru taxiuri aeriene, drone cu livrare autonoma si vehicule electrice cu decolare si aterizare verticala (numite de specialisti eVTOL).

Primul „vertiport” a fost deschis pe 25 aprilie in Conventry si va fi urmat de peste alte 200 de unitati pe care Urban Air Port intentioneaza sa le deschida in urmatorii 5 ani in intreaga lume.

„Automobilele au sosele. Trenurile au sine. Avioanele au aeropoarte. Iar acum, eVTOL-urile au Urban Air Port. (n.r. eVTOL vine de la „electric vertical take-off and landing). Inaugurarea primului Air-One este un moment de inceput pentru noua era a transportului, o era cu zero-emisii, fara congestionari, calatorii intre orase care ii vor face pe oameni sanatosi, mai fericiti si mai conectati ca niciodata” a fost declaratia lui Ricky Sandhu, fondatorul si directorul executiv Urban-Air Port pentru site-ul Aviation24.be.

„Vertiport”-ul Air One va include o gama larga de servicii, de la centre de comanda si control ale aeronavelor, la alimentarea eVTOL cu energie electrica si incarcarea marfurilor pentru drone fara pilot si zboruri demonstrative. Dupa o perioada de teste in Conventry, vor fi deschise centre similare si in alte locuri din Marea Britanie si in alte orase din lume pentru a putea fi testate serviciile in diferite medii si setari.

Astfel de aeroporturi vor fi destinate pentru 4 tipuri de clienti: taxiuri aeriene pentru pasageri, drone cu livrare autonoma, managamentul situatiilor de urgenta in caz de dezastre si operatiuni de aparare si logistica. De exemplu, in cazul unei catastrofe, centrele pot fi activate rapid pentru a permite vehiculelor aeriene sa asiste la colectarea si transportul urgent al proviziilor, echipamentelor si oamenilor.

In ultimii ani, s-au investit sume colosale in dezvoltarea transportului aerian. Se preconizeaza ca in urmatorii 20 de ani, piata de mobilitate aeriana va ajunge la 1 trilion de dolari, cu o crestere anuala de 9%.

Potrivit unor studii publicate recent de NASA, problema principala in dezvoltarea acestui domeniu este lipsa infrastructurii, de aceea a fost creat Urban-Air Port. Viitoarele „vertiport”-uri vor fi deschise in Los Angeles, Australia, Coreea de Sud, Franta si Germania.

Aceasta lansare urmeaza mai multe anunturi ale marilor companii de transport – inclusiv NASA – care vor pune in circulatie in anii viitori primele taxiuri aeriene.

Cel mai asteptat proiect este ASKA care va livra aeronave incepand cu anul 2026. Este un model cu aripi pliabile, o viteza maxima de 240 km/ora, o autonomie de 400 km/ora si 6 elice alimentate de 6 baterii si motoare duale cu gaz pentru a mentine aceste baterii incarcate.

Citește în continuare