A fost inventat primul automobil eletric alimentat in intregime cu energie solara care parcurge 1000 de km fara incarcare. Inovatia a fost realizata de studenti olandezi si ar putea revolutiona viitorul.
Solar Team, o echipa de studenti la inginerie de la Universitatea de Tehnologie din Eindhoven, Olanda, a creat un automobil electric alimentat exclusiv cu energie solara care poate parcurge pana la 1000 de kilometri cu o singura incarcare.
Prototipul lor ar putea fi primul pas spre revolutionarea calatoriilor cu autovechicule, lucru care ar putea schimba definitiv industria transporturilor.
Studentii au calatorit prin Maroc in timp ce au parcurs cei 1000 de kilometri, fara a opri deloc pentru a incarca vehiculul. Autonomia impresionanta depaseste in prezent orice automobil electric cu baterii reincarcabile de pe piata — cele mai eficiente pot parcurge putin peste 800 de kilometri fara incarcare.
Tinerii ingineri au denumit vehiculul Stella Terra, iar pe langa autonomia ridicata, automobilul se incarca in timp ce merge, deoarece are panouri solare montate pe plafon.
Automobilul are componente proiectate in intregime de studenti, un aspect care se datoreaza lipsei unei astfel de tehnologii pe piata. Pentru a fi cat mai eficient in timpul mersului si pentru a reduce consumul de energie, vehiculul are o forma aerodinamica asemanatoare unei lacrime.
Este cu 40% mai usor in greutate decat majoritatea automobilelor noi de pe piata, iar potrivit unui studiu, vehiculele mai usoare au tendinta de a se deplasa mai eficient. Acesta cantareste numai 1,1 tone. Datorita abilitatii de a se incarca in timp ce merge, nu are nevoie de baterii mari pentru o stocare indelungata a energiei.
Despre inovatia studentilor, Wisse Bos, liderul echipei, a declarat ca „Eficienta lui Stella Terra a fost greu de prezis, nu eram siguri ca vom reusi sa ajungem pana la capat numai cu energie solara. In timpul cursei, vehiculul a folosit cu 30% mai putina energie decat ne asteptam, astfel am reusit sa parcurgem intreaga calatorie numai cu energie solara. A trebuit sa proiectam noi insine aproape totul pentru Stella Terra, de la suspensii pana la invertoarele pentru panourile solare.”
Datorita greutatii semnificativ reduse, vehiculul functioneaza in conditii optime si pe terenuri accidentate si pe suprafete denivelate fara a se impotmoli. In Maroc, studentii au trecut prin albia secata a unui rau si pe trasee abrupte din paduri pentru a testa rezistenta automobilului.
In Maroc, masina a fost testata prin mai multe medii si trasee pentru a vedea care sunt limitele acesteia. In acest sens, studentii au condus prin zone impadurite, greu de accesat, pe trasee montane abrupte si chiar pe nisipul din desert. Automobilul s-a descurcat de minune, fara a se impotmoli.
Maarten Steinbuch, profesor la Universitatea din Eindhoven si consilier in cadrul proiectului, a declarat ca: „Deja este dificil sa construiesti in conditii normale un automobil electric din punct de vedere energetic, unul care sa se si descurce bine in conditii dificile, daramite sa mai si integrezi panouri solare pe vechicul.”
Desi este un vehicul experimental, Stella Terra a primit deja autorizatie si poate fi condusa legal pe soselele publice. Automobilul se poate deplasa cu pana la 90 de km/h.
Cand vehiculul se afla in stationare, panourile de pe plafon se extind si se pliaza si peste parbriz pentru a mari suprafata de incarcare si pentru a spori rata de absorbtie a energiei solare. Panourile se dubleaza in acest mod si ofera in acelasi timp umbra in interiorul automobilului. Scaunele au fost gandite de asemenea pentru a se inclina pe spate pana la 170° pentru a oferi un loc eficient pentru relaxare si odihna.
Prototipul creat de studenti nu este pregatit inca pentru a fi produs in masa, insa multe dintre caracteristicile create de tinerii ingineri ar putea fi preluate de marile companii producatoare de automobile si ar putea ajunge in viitorul apropiat in cele mai noi vechicule electrice. Inovatia ar putea avea un impact major asupra modului in care generam si consumam energia electrica, nu doar cand vine vorba de automobile electrice, dar si de alimentarea si consumul locuintei.
„Ma astept ca din cinci si pana la zece ani masinile electrice sa faca parte din intregul nostru sistem de retele energetice. Cand va aparea si bateria casnica, va fi posibil sa generam electricitate prin intermediul masinii alimentate cu energie solara si sa alimentam locuinta prin intermediul ei.” a adaugat Steinbuch.