Primul nud cunoscut al lui Michelangelo este expus la Paris inainte de a intra la licitatie
Un desen despre care se crede ca este primul nud al lui Michelangelo a fost dezvaluit la sfarsitul saptamanii trecute la Paris, inainte de licitatia sa din 18 mai de la Christie’s.
Schita dateaza de la sfarsitul secolului al XV-lea si, a spus casa de licitatii Christie’s citata de agentia de presa Euronews, ca a reusit sa „scape din atentia specialistilor”.
Mai putin de zece desene ale lui Michelangelo exista in Colectii private. Aceasta lucrare, realizata cu stiloul si cerneala maro, a fost scoasa la vanzare ultima data in 1907 la Hôtel Drouot sub clasificarea „Ecole de Michel-Ange”.
Abia in 2019, in timpul unui inventar pentru o colectie privata franceza, oamenii de stiinta au atribuit-o in cele din urma maestrului insusi, care a murit in 1564.
In septembrie 2019, lucrarea a fost declarata „comoara nationala a Frantei”, fiind interzisa iesirea ei de pe teritoriul francez timp de 30 de luni si oferind guvernului francez si muzeelor posibilitatea de a-l cumpara inapoi.
In toata aceasta perioada nu a fost facuta nicio oferta, asadar a intrat in procedura de licitatie. Conform Euronews, in saptamanile urmatoare, desenul va fi expus in Hong Kong si New York, inainte de a se intoarce la Paris pe 13 mai inainte de licitatie.
Lucrarea este foarte bine conservata conform expertilor, schita are dimensiunea unei foi A4 si pare a fi inspirata de o fresca a pictorului Masaccio, „Botezul neofitilor” (1426-27).
Michelangelo Buonarroti este recunoscut ca unul dintre cei mai mari artisti ai tuturor timpurilor.
Este autorul sculpturilor Pieta (aflata la Vatican) si David (aflata la Florenta), dar si pictorul Capelei Sixitine, unul dintre cele mai vizitate obiective turistice din lume cu peste 25.000 de vizitatori zilnic.
Desi a fost pe parcursul vietii sale un om cu o stare materiala buna, Michelangelo a continuat sa traiasca intr-un atelier mizerabil, sa se imbrace foarte prost si sa-i deranjeze pe cei din jurul sau pentru ca nu prea se spala.
Capela Sixitina nu a fost in plan sa fie pictata de el. Initial Rafael a fost cel ales, dar acesta – pentru ca avea prea multe comenzi si nu voia sa-si blocheze foarte mult timp cu un asemenea proiect – l-a recomandat lui Papa Julius II pe Michelangelo, care era un tanar in proaspata ascensiune si care se exprima atat ca pictor cat si ca sculptor. Rafael voia sa arate lumii artistice ca Michelangelo nu poate picta, ca sa-l puna – din rivalitate – pe linie moarta cand era vorba de comenzile marilor mecena in arta ai vremii.
Daca vreti sa cititi mai mult despre viata lui Michelangelo, avem in librarii doua carti foarte bune “Agonie si extaz”, aparuta la Polirom, o gasiti aici si “Scrisorile lui Michelangelo”, aparute la Editura Art, pe care o gasiti aici
Cea mai cunoscuta si impresionanta lucrare a lui Michelangelo este Capela Sixtina. Michelangelo a pictat Capela Sixtina intre 1508 si 1512 la comanda Papei Iulius al II-lea. Artistul a folosit cei 800 de metri patrati ai capelei pentru a-si dovedi talentul ca pictor, nu doar ca sculptor sau arhitect asa cum devenise cunoscut pana atunci.
Compozitiile sale ilustreaza intr-un mod idealizat evenimentele descrise in Vechiul si Noul Testament, de la Geneza si pana la Judecata de Apoi. Initial, la primirea acestei comenzi, artistul florentin nu era dispus sa o accepte, fiind recunoscut mai mult ca sculptor. In 1505, a calatorit la Roma pentru a sculpta mausoleul Papei Iulius al II-lea iar un an mai tarziu, datoria impresiilor bune facute tronului papal, a primit sarcina de a picta Capela Sixtina.
Papa si-a dorit ca frescele capelei sa fie decorate cu scene care ii infatiseaza pe cei 12 apostoli, dar Michelangelo sustinea ca aceasta tema nu este suficient de complexa asa ca a propus o extindere a unor teme mai vaste care sa cuprinde diverse scene veterotestamentare si neotestamentare care au intrigat clerul cat si laicii pana in zilele noastre.
Michelangelo a pictat Geneza in 9 registre centrale ale tavanului capelei, printre care cea mai cunoscuta si controversata este ”Crearea lui Adam”.
In timp ce un ciclu de fresce cu aceasta tematica incepe cu crearea pamantului si a oamenilor si se sfarseste cu caderea omului in pacat si izgonirea din rai, Michelangelo a decis sa includa si scene din viata lui Noe si alte scene biblice, reprezentari de profeti si sibile ale Antichitatii. Cu toate acestea, artistul si-a folosit si abilitatile de arhitect pentru a picta rame si cadre arhitecturale care sa sustina picturile si sa creeze un efect tridimensional care sa accentueze dinamismul compozitiilor. Mai tarziu, dupa 4 ani si jumatate, pe 1 noiembrie 1512 frescele pictate de Michelangelo Buonarroti au fost inaugurate si aclamate de catre cler, intregul ciclu pictural fiind realizat de unul singur, in conditii de lucru dificile.
20 de ani mai tarziu, in 1536, Michelangelo s-a intors la Roma la cererea Papei Clement al VII-lea care comandase o noua fresca pentru peretele altarului capelei. Artistul a lucrat 5 ani, pana in 1541 pentru a crea ”Judecata de Apoi” care il infatiseaza pe Isus in centrul compozitiei ca mare judecator care separa oamenii intre cei alesi si cei damnati.