Ragnar Kjartansson vine sambata la Bucuresti si va reda intr-o instalatie, 12 ore, aria de final din „Nunta lui Figaro” a lui Mozart. Artistul islandez este prezent pe locul 1 in topul The Guardian al celor mai bune lucrari de arta din secolul XXI.
Ragnar Kjartansson, unul dintre cei mai cunoscuti artisti contemporani, vine in acest week-end la Bucuresti pentru un Artist Talk si pentru proiectia lucrarii video „Bliss” creata in 2020.
Artistul islandez numit de Washington Post un superstar al artei contemporane si prezent pe locul 1 in topul The Guardian al celor mai bune lucrari de arta din secolul XXI.
Sambata, 18 martie, il puteti intalni la ARCUB Hanul Gabroveni intr-un dialog cu Börkur Arnarson de la i8 din Reykjavík si cu Andrei Breahna de la Galeria Gaep din Bucuresti care a intermediat organizarea acestui eveniment.
Va fi proiectata timp de 12 ore lucrarea video „Bliss” care include aria de final de 3 minute din opera Nunta lui Figaro, compusa de Wolfgang Amadeus Mozart.
Artist Talk-ul lui Kjartansson va avea loc in foaierul ARCUB (Sala Mare) intre orele 17.00 si 18.00 cand va povesti despre productia lucrarii video „Bliss” si despre parcursul sau personal si profesional, de la copilaria petrecuta in culisele teatrului unde parintii lui erau actori, pana la actuala sa cariera internationala.
Proiectia video a lucrarii Bliss se va desfasura in Sala Mare in aceeasi zi – sambata, 18 martie – si va rula in intervalul orar 11.00-23.00 fara intrerupere, complet aliniata performance-ului live care a fost pentru interpretii vocali si orchestra un maraton rezilient cu o durata de 12 ore. Performance-ul initial a fost comisionat de Bienala Performa 11 din New York in 2011.
Intrarea este libera, iar publicul fiind incurajat sa revina pe parcursul celor 12 ore – pentru cei care nu vor rezista toata durata performance-ului – pentru a vedea cum se transforma pe parcurs intregul concept artistic.
„Bliss” este bazata pe un performance omonim al lui Kjartansson si replica opulenta unei productii de opera traditionale, cu orchestra, decoruri fastuoase, costume rococo.
In „Bliss”, Kjartansson isi asuma atat rolul de artist vizual dar si de regizor, muzician sau actor. Inspirata de copilarie, practica lui artistica se axeaza pe teatralitate si ritual, precum si pe trasaturile lor comune: repetitie si anduranta.
Pe parcursul lucrarii, un ansamblul de interpreti vocali – printre care si artistul – interpreteaza aceeasi arie cu durata de trei minute, consecutiv, timp de 12 ore. Ca rezultat al acestei forme extreme de repetitie, aria se metamorfozeaza, pornind, la inceput, de la o maniera eleganta de interpretare, spre stilul ironic, apoi extatic. in cele din urma, ea revine la delicatetea originala, dar ramane incarcata de greutatea emotionala si fizica a unei interpretari de 12 ore fara intrerupere.
Pe langa criticile pozitive primite in presa internationala, Ragnar Kjartansson a avut expozitii personale in cele mai prestigioase muzee de arta contemporana ale lumii.
Lucrarile lui Kjartansson au fost expuse in The Metropolitan Museum of Art din New York, Reykjavík Art Museum, Barbican Centre din Londra, Hirshhorn Museum and Sculpture Park din Washington, Palais de Tokyo din Paris, New Museum of Contemporary Art din New York, Institute of Contemporary Art din Boston si Carnegie Museum of Art din Pittsburgh.
Artistul care lucreaza si traieste in Reykjavík a bifat si prezente in cele mai importante expozitii de arta contemporana din lume: Bienala de la Venetia – in 2009 cand a reprezentat Islanda si in 2013 – si Manifesta – editia cu numarul 10 din Sankt Petersburg din 2014.
Printre premiile obtinute se numara Ars Fennica Award (2019), Artes Mundi’s Derek Williams Trust Purchase Award (2015) si Malcolm McLaren Award (2011), cel din urma pentru cel mai bun artist de sub 40 de ani din cadrul bienalei Performa 11.
Cea mai cunoscuta lucrare a lui Kjartansson – care a fost clasata de The Guardian pe primul loc in topul celor mai bune lucrari de arta din secolul XXI – este denumita dupa ultimul album al trupei ABBA.
„Vizitatorii” (cu titlul original „The Visitors”) este o instalatie video comandata in 2012 de Muzeul Migros din Zurich pentru una dintre expozitiile inaugurale ale institutiei. Lucrarea constituie interpretarea unui cantec scris de Ásdís Sif Gunnarsdóttir, fosta sotie a lui Kjartansson.
Piesa este afisata pe noua ecrane diferite, fiecare dintre ele prezentand muzicieni sau artisti, fie singuri, fie in grupuri, in diferite incaperi ale unei case sau in exterior, care canta simultan, dar separat. Un ecran il prezinta pe Kjartansson singur. Printre ceilalti care apar in piesa se numara prieteni ai lui Kjartansson, atat din Reykjavík, orasul natal al artistului, cat si din alte parti, precum si locuitori ai fermei Rokeby, unde a fost filmata piesa.
Rokeby este o casa si o proprietate care la un moment dat a apartinut familiei Astor – cea mai prestigioasa dinastie americana de la inceputul secolului trecut – , iar mai tarziu familiei Livingston. Proprietatea este locuita in prezent de diversi descendenti ai ambelor familii, precum si de alti chiriasi.
Dupa debutul elvetian, lucrarea a fost expusa in mai multe muzee din intreaga lume, inclusiv Los Angeles, New York – la Guggenheim – , Boston, Washington, Nashville, San Francisco si Dallas.