Skip to content

Razvan Mazilu revine pe scena teatrului Odeon intr-un spectacol despre Vaslav Nijinski. Ii are in distributie pe Vlad Birzanu, Niko Becker, Meda Victor si Vlad Crudu.

Razvan Mazilu, dansator, coregraf si regizor roman, revine pe scena in ipostaza de dansator in rolul lui Vaslav Nijinski, celebrul balerin al inceputului de secol XX, a carui cariera fulminanta a fost curmata de lupta cu schizofrenia si tulburarea bipolara. 

Premiera spectacolului ”NIJINSKI • Agonie si Extaz” va avea loc pe 11 aprilie, la Teatrul Odeon.

Alaturi de Razvan Mazilu, pe scena vor urca si Vlad Birzanu, Niko Becker, Meda Victor si Vlad Crudu. Coregrafia este semnata de Arcadie Rusu.

Vaslav Nijinski (1889-1950) a fost unul dintre cei mai mari dansatori si coregrafi ai secolului XX, faimos pentru tehnica exceptionala si capacitatea de a sari la inaltimi impresionante. De origine poloneza, s-a remarcat in Baletul Rus al lui Serghei Diaghilev, unde a interpretat roluri memorabile in spectacole precum Spectre de la RoseLe Pavillon d’Armide si Le Dieu Bleu. Coregrafiile sale revolutionare, in special L’Après-midi d’un faune si Le Sacre du printemps, au schimbat fundamental lumea dansului prin limbajul corporal inovator si prin expresivitatea lor puternica.

Cariera lui Nijinski s-a incheiat prematur din cauza bolii mintale care l-a afectat profund. Dupa o perioada de succes si de adoratie din partea publicului, semnele schizofreniei au inceput sa se manifeste in jurul anului 1917. A fost internat in diverse sanatorii si si-a petrecut cea mai mare parte a vietii in izolare, departe de scena. Unul dintre cele mai dramatice momente ale vietii sale a fost spectacolul sau final din 1919, la St. Moritz, unde, in fata unui public restrans, a dansat improvizand, declarand la final: „Acum sunt un om nebun.”

Influenta lui Nijinski in lumea dansului este imensa, atat prin interpretarile sale, cat si prin viziunea sa coregrafica avangardista. A fost unul dintre primii artisti care a rupt conventiile clasice ale baletului, introducand miscari mai angulare si o expresivitate aparte. Prin colaborarile sale cu Diaghilev si cu compozitori precum Stravinski, a redefinit relatia dintre muzica si dans, deschizand drumul pentru modernismul coregrafic.

Multi dansatori si coregrafi au fost influentati de Nijinski, inclusiv Rudolf Nureev, Mikhail Baryshnikov si Maurice Béjart, care l-au considerat un pionier si o sursa de inspiratie. Béjart i-a dedicat chiar un balet biografic, Nijinski, clownul lui Dumnezeu. Prin curajul sau artistic si prin transformarile pe care le-a adus baletului, Nijinski ramane o figura legendara, un simbol al geniului fragil si al pasiunii absolute pentru arta dansului.

In rolul principal al lui Nijinski, Razvan Mazilu isi propune sa surprinda esenta unui artist consumat de propria genialitate si sa reconstituie calatoria de la apogeul artistic la prabusirea mentala.

„Ma reintorc la dans dupa mai bine de zece ani, la o varsta la care alti dansatori s-au retras demult din lumina reflectoarelor. Este o mare provocare pentru mine si sunt bucuros ca ma pot reintalni cu publicul meu, din nou, in ipostaza de dansator. in ultimii 10 ani am stat mai mult in culise si m-am dedicat regiei si productiei de spectacole de tip musical, si nu numai, dar am fost mereu incurajat de cei din jur sa apar din nou pe scena ca dansator. Lucrez de ceva timp la acest nou proiect, iar ideea acestei reveniri imi apartine, fiind incurajat de directorul Teatrului Odeon, domnul Emil Banea. Am fost fascinat dintotdeauna de destinul lui Nijinski, un geniu al dansului, dar si un spirit tulburat, macinat de o afectiune cumplita. Povestea lui merita sa fie spusa pe scena, intr-un limbaj care imbina dansul si teatrul”, declara Razvan Mazilu.

Revenirea pe scena marcheaza un nou capitol in cariera lui Mazilu, dupa o perioada de succes in care a adus musicalul pe scenele din Romania, prin spectacole memorabile precum Familia Addams, Cabaret, Sunetul Muzicii, Hedwig and the Angry Inch si We Will Rock You. 

Razvan Mazilu a studiat dansul clasic la Liceul de Coregrafie „Floria Capsali” din Bucuresti si s-a remarcat ca unul dintre artistii versatili ai scenei romanesti, explorand diverse moduri de expresie scenica.

Foto: Matei Buta

In prima parte a carierei sale, Mazilu a fost unul dintre cei mai apreciati dansatori romani, a colaborat cu numeroase teatre si institutii culturale din Romania si din strainatate, punand in scena spectacole apreciate atat de public, cat si de critici: Rosu si negru, Portretul lui Dorian Gray, Un Tango Mas, ingerul albastru, Block Bach, Requiem. Nu stii nimic despre mine, The Full Monty, Flashback.

A castigat numeroase premii si distinctii, printre care doua Premii Uniter, Premiul Operei din Paris (1996), Premiul Special pentru Coregrafie (Gala UNITER, 2007), Ordinul Meritul Cultural in grad de Cavaler acordat de Presedintele Romaniei (2004),  Diploma de onoare la Festivalul International One Man Show, Moscova (1999).

Citește în continuare