Skip to content

Reactiile presei internationale la „Kontinental ’25”, filmul lui Radu Jude care a avut premiera la Berlinale. Prestatia actritei Eszter Tompa este numita excelenta de mai multe publicatii.

Radu Jude revine in atentia cinefililor cu cel mai recent film al sau, “Kontinental ’25”, prezentat in premiera mondiala la Festivalul de Film de la Berlin. 

Cunoscut pentru stilul experimental si abordarile sale provocatoare, regizorul roman a starnit deja reactii puternice in presa de specialitate cu lungmetrajul filmat in intregime cu iPhone-ul. Criticii internationali si publicatiile de film au analizat noua sa productie, oferind perspective predominant pozitive asupra tematicii, esteticii si impactului sau cinematografic. Jurnalistii de la Reuters scriu ca Jude tinteste castigarea unui nou Urs de Aur, trofeul suprem al Berlinalei, un premiu pe care l-a mai castigat si in 2021 pentru comedia „Babardeala cu bucluc si porno balamuc”. 

Noul proiect al lui Radu Jude este singura productie romaneasca existenta in toate sectiunile de la Berlin de anul acesta si concureaza alaturi de alte 18 lungmetraje in competitia oficiala a festivalului, alaturi de alti cineasti recunoscuti la nivel international precum Michel Franco, Hong Sang-soo si Richard Linklater.

Realizat in regim independent si low budget, filmat pe iPhone, “Kontinental ’25” ii are in distributie pe Eszter Tompa, Gabriel Spahiu, Adonis Tanta, Serban Pavlu, Oana Mardare, Annamária Biluska, Marius Damian si Ilinca Manolache. Proiectul are teme inspirate din „Europa ’51” al lui Roberto Rossellini.

Mai jos va prezentam cele mai relevante opinii si cronici aparute pana acum despre filmul care continua sa puna in miscare lumea festivaliera.

Radu Judesi actorii Eszter Tompa, Gabriel Spahiu, Adonis Tantala photocall-ul de la Berlinale 2025

Guy Lodge de la Variety scrie ca „surprinde frictiunea dintre comedie si tragedie, banal si bizar, real si artificial, care alimenteaza extraordinarul nou film al lui Radu Jude, Kontinental ’25. Prolificul scenarist si regizor roman renunta la experimentarea extrema din lucrarile sale recente pentru a reflecta lumea asa cum este – ceea ce permite in continuare suficient spatiu pentru inexplicabil. E greu de crezut ca distribuitorii filmelor de arta care au sustinut provocari precum Do Not Expect… sau Babardeala cu bucluc sau porno balamuc vor refuza acest titlu, mai sobru, dar la fel de puternic. (…) Interpretarea exceptionala a lui Eszter Tompa.”

Stephanie Bunbury de la Deadline scrie ca „Este un film de Radu Jude cu o naratiune liniara care nu devine brusc o calatorie in alta epoca, o serie de momente de comedie absurda sau o disertatie despre istorie care sa ne arunce in centrifuga imaginatiei sale nelinistite. Este Jude intr-o forma care, daca nu e cea mai disciplinata, macar nu l-ar face sa fie dat afara de la o receptie diplomatica – in cazul, putin probabil, in care si-ar dori sa mearga la una.”

Jonathan Romney de la ScreenDaily considera ca filmul este „un tratat satiric despre starea lumii. Radu Jude este unul dintre acei rari cineasti pentru care expresia asteapta-te la neasteptat chiar are sens. Acest lucru se aplica in mod clar filmului sau din competitia Berlinalei, Kontinental ’25, care la prima vedere pare realism social conventional, dar isi largeste apoi sfera fascinant, punand in prim-plan intentia satirica si un flux verbal aproape coplesitor. Cu o interpretare excelenta a lui Eszter Tompa, atat comica, cat si emotionanta, filmul va satisface cu siguranta fanii lui Jude, dar va aduce si un sentiment de usurare celor care se temeau ca cinematografia de arta europeana si-a pierdut spiritul combativ.”

Veteranul jurnalist Peter Bradshaw de la The Guardian a acordat filmului 4 stele din 5: „Inca o data, cineastul roman Radu Jude ne ofera un film plin de idei, un torent de sarcasm si indignare. (…) Nu este un film usor de urmarit, dar energia si forta cinematografica a lui Jude sunt impresionante.”

David Ehrlich de la IndieWire a acordat filmului nota B+ si a scris ca „Sunt multe replici unice si memorabile in Kontinental ’25, filmul caracteristic de acid al lui Radu Jude, dar cea mai puternica dintre ele este imprumutata din Bertolt Brecht: Cu cat sunt mai inocenti, cu atat merita mai mult sa moara. Simpatiile lui Jude sunt la fel de generoase pe cat sunt argumentele sale de neiertat, iar tensiunea dintre aceste forte a generat unele dintre singurele comedii recente care sunt la fel de complexe si absurde ca viata reala. Cel mai recent film al sau este inca unul dintre acestea. (…) Aspectul digital plat obtinut cu un iPhone se potriveste perfect cu o comedie seaca despre banalitatea eticii neoliberale. (…) Jude exceleaza cel mai mult cand filmele sale capata un aer explicit meta-textual.”

Jordan Mintzer de la The Hollywood Reporter scrie ca „Autorul roman Radu Jude ofera o alta parabola moderna caustica. (…) Provocator si extrem de vorbaret. (…) Desi Kontinental ’25 este un film dominat de dialog, este incadrat de doua secvente in stil documentar in care nu se rosteste niciun cuvant.”

Marshall Shaffer de la The Playlist a acordat filmului nota B- si a scris ca „este o parabola captivanta, dar care se opreste chiar inainte de a deveni revelatoare. (…) In ciuda profilului international al lui Jude, acest film pare mai degraba destinat publicului romanesc, deoarece exploreaza nuante specifice locale. (…) Kontinental ’25 nu pare la fel de usor de exportat precum lucrarile recente ale lui Jude; cel putin, regizorul refuza sa faca compromisuri pentru a atrage publicul international. (…) Jude si-a consolidat statutul de cineast international major privindu-si mereu inainte, reflectand modul in care publicul consuma continut audiovizual in era digitala. Insa, cu Kontinental ’25, el priveste inapoi – iar filmul pare, in consecinta, o versiune mai atenuata a stilului sau. Lipseste energia si dinamismul lucrarilor sale mai subversive, desi chiar si un film minor al unui cineast major reuseste in continuare sa captiveze si sa intrige.”

In 2023, Jude a facut parte din juriul international de la Berlinale, alaturi de presedinta juriului, Kristen Stewart.

Radu Jude a fost deja un invitat popular la Berlinale inainte de a primi Ursul de Aur in 2021 pentru comedia „Babardeala cu bucluc si porno balamuc”. 

Primul sau film de fictiune, Cea mai fericita fata din lume, The Happiest Girl in the World, si-a sarbatorit premiera mondiala in 2009 la Forum, unde au mai fost proiectate Toata lumea din familia noastra (2012) si Uppercase Print (2020), precum si documentarul The Exit of the Trains (2020) – pe care l-a regizat impreuna cu Adrian Cioflanca. 

Primul sau film din Competitie, Aferim! (2015) a castigat Ursul de Argint pentru cel mai bun regizor. Un an mai tarziu, Radu Jude a primit Premiul Juriului la Locarno pentru Inimi cicatrizate, iar in 2018, I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians a castigat Globul de Cristal pentru Cel mai bun film la Karlovy Vary.

Ulterior, scurtmetrajul The Potemkinists a fost proiectat in 2022 la Quinzaine des Réalisateurs de la Cannes. In 2023, a lansat in premiera la Locarno „Nu astepta prea mult de la sfarsitul lumii” care a fost premiat cu Leopardul de argint , pelicula a fost propunerea Romaniei pentru sectiunea “cel mai bun film strain” de la premiile Oscar in anul respectiv.

Citește în continuare