(galerie foto) Dupa 16 ani, celebrul magazin La Samaritaine din Paris a fost redeschis. A fost renovat de grupul care detine Louis Vuitton in stilul Art Deco in culorile anului 2021: galben si gri.
„La Samaritaine”, magazinul care celebreaza stilul de viata parizian si care a devenit un simbol al Parisului si al perioadei Belle Epoque a fost redeschis publicului in prezenta presedintelui francez Emanuel Macron.
Aflat in inima Parisului, langa Pont Neuf, La Samaritaine gazduieste mai multe cladiri care reprezinta 151 de ani de istorie ai modei, accesoriilor, parfumurilor, bijuteriilor, cosmeticelor dar si ai societatii pariziene.
Magazinul a fost deschis in vremuri in care orasul se afla in cea mai mare crestere economica si extindere a sa – perioada denumita Al Doilea Imperiu – devenind un simbol al progresului atat pentru Paris dar si pentru Franta.
De la finalul secolului trecut, magazinul a intrat intr-un con de umbra, fiind considerat invechit si demodat. Nu mai fusese renovat de cativa zeci de ani cand, in 2001, grupul LVMH condus de Bernard Arnault (care detine Louis Vuitton, Dior, Tiffany, Givenchy) a cumparat 55% din actiuni si a constatat ca magazinul pierde foarte multi bani. In plus, in 2005 Primaria Parisului a inchis cladirea pentru ca nu respecta toate masurile de siguranta impuse de lege. Pana in 2015, LVMH a cumparat toate actiunile companiei La Samaritaine si a inceput proiectul de renovare care a fost incheiat saptamanile trecute, fiind condus de compania japoneza Sanaa.
Pentru renovarea spatiului de 70.000 de metri patrati, format din mai multe cladiri, au lucrat 3000 de oameni si 280 de companii franceze. Proiectul a costat peste 750 de milioane de euro.
Pe langa restaurarea magazinelor si integrarea conditiilor de siguranta, spatiului i-au fost adaugate si noi constructii. In prezent, magazinul ocupa 30.000 de metri patrati in timp ce o cresa pentru copii ocupa 1100 de metri patrati iar Hotelul Cheval Blanc si cele 72 de camere ale sale ocupa 14.500 de metri patrati.
Magazinul a fost restructurat in intregime si se apropie de aspectul Galeriilor LaFayette dar pastreaza mostenirea istorica lasata de arhitectii care au construit si decorat cladirea pe parcursul secolului trecut. Au fost restaurate scarile, tavanul de sticla iar feronaria a fost vopsita in intregime, inclusiv faimosul paun care este simbolul magazinului prin eleganta si extravaganta sa. Aspectul Art Nouveau ofera un aspect vintage in culori moderne, folosindu-se culorile anului 2021: galben si gri.
Una din partile cele mai spectaculoase ale cladirii din punct de vedere structural este o fatada magazinului de la intersectia strazilor Rivoli si Monnaie unde arhitectul Sanaa a creat un perete de sticla transparenta in valuri in care se reflecta cladirile din jur.
In total, au fost instalate 12 lifturi si scari noi, s-a lucrat pentru a introduce numeroase geamuri masive pentru a permite luminii naturale sa intre, astfel poate fi redus consumul de electricitate. Restaurantele de la etajul al saptelea sunt dotate cu terase care au priveliste peste Sena. Adiacent se afla o gradina acoperita cu sticla, o sala de sport si un spa cu o piscina de 30 de metri lungime.
Magazinul va gazdui 600 de branduri dintre care 50 sunt vandute exclusiv in La Samaritaine. Preturile oscileaza intre mass market si lux.
Istoria La Samaritaine incepe in 1603 cand Regele Henri al IV-lea i-a cerut inginerului Jean Lintlaer sa construiasca o casa pentru pompa de apa de langa Pont Neuf. Proiectul finalizat in 1607 a fost decorat cu statuia „La Samaritaine” care o ilustra pe samariteanca de la Fantana lui Iacob din Evanghelia lui Ioan.
Statuia si constructia au fost daramate in 1813 si au fost inlocuite de bai publice. In 1870, Ernest Cognacq a deschis un prim magazin in zona si l-a numit „La Samaritaine”, avand incasari de un milion de franci francezi in primii 15 ani. In 1872, Cognacq s-a casatorit cu Marie Louise Jay care lucrase ca sefa de vanzari in sectiunea de croitorie pentru femei a magazinului Le Bon Marche. Impreuna, au cumparat toate cladirile din jur de pe strazile Rue de la Monnaie, Rue Baillet, Rue de l’Arbre-Sec si Rue des Pretres Saint Germain-l’Auxerrois si le-au transformat intr-unul din cele mai mari hipermagazine din Franta.
Pe latura sudica a zonei l-au angajat pe arhitectul francez Frantz Jourdain sa construiasca o structura din otel acoperita cu un tavan urias de sticla, decorat in stilul Art Nouveau. Ulterior, Jourdain a mai proiectat alte cateva cladiri cu magazine de lux pe Boulevard des Capucines.
In 1926-1928, arhitectul Henri Sauvage a fost contractat pentru ridicarea unei cladiri in stilul specific vremurilor – Art Deco. Proprietarul Ernest Cognacqa murit in 1928 cand lantul de magazine devenise deja un imperiu financiar si era un stalp al societatii pariziene. Pe langa faptul ca oferea cele mai noi haine in tendinte pentru barbati si femei, s-a creat expresia „La Samaritaine gasesti de toate” pentru ca vindeau si draperii, decoratiuni interioare, articole de voiaj, flori, plante, carti, instrumente muzicale. Ulterior au fost deschise si o patiserie, o cofetarie, o crama renumita si un magazin cu produse alimentare din diferitele regiuni ale Frantei.