Gravuri de Rembrandt si alti peisagisti olandezi renumiti, expuse in premiera la Biblioteca Academiei Romane.
Pentru prima oara in istoria sa, Biblioteca Academiei Romane scoate la lumina pentru public una dintre cele mai importante colectii de grafica detinute: gravura olandeza, avand ca tema principala peisajul.
Colectia reuneste semnaturi importante ale scolii de peisagisti olandezi, printre care se numara Rembrandt van Rijn. Un renumit maestru pictor dar si gravor, Rembrandt a adus un suflu nou in arta vremurilor sale, stilul sau fiind descris de istoricul de arta Filippo Baldinucci, in 1686, ca fiind „extrem de bizar”.
Rembrandt a lasat posteritatii circa 300 de gravuri, dintre care trei vor putea fi admirate la Bucuresti pana pe 10 decembrie.
Inceputa in secolul al XVI-lea cu Hercules Seghers, scoala de peisagisti olandezi a cunoscut o dezvoltare spectaculoasa in secolul al XVII-lea, avandu-i ca protagonisti pe Jan van de Velde, Rembrandt van Rijn, Allaert van Everdingen, Jacob Ruysdael, Jan Both, Adriaen van der Cabel, Adriaen van Ostade, Paul Potter si urmasii lor.
Secolul al XVIII-lea a adus in prim-plan alte nume sonore ale gravurii de peisaj, precum Cornelis Ploos van Amstel sau acei artisti care s-au oprit la imagini exotice din Extremul Orient, precum Frans de Bakker si calatorul Jacob Harrewijn, iar secolul al XIX-lea ni-i dezvaluie pe Josef Israëls si Johan Barthold Jongkind, considerati urmasi ai peisagistilor olandezi din secolul al XVII-lea, Jongkind fiind chiar mentorul unor impresionisti precum Alfred Sisley sau Claude Monet.
Lucrari ale acestor artisti se reunesc in expozitia de la Biblioteca Academiei Romane, o ocazie rara pentru public de a admira opere de arta extrem de cautate la nivel international.
Vernisajul expozitiei va avea loc pe 27 noiembrie, la ora 13.00, in Sala „Theodor Pallady” a Bibliotecii. Cuvantul de deschidere va fi sustinut de catre Academician Marius Andruh, Vicepresedintele Academiei Romane, si de Directorul General al Bibliotecii, Nicolae Noica, Membru de onoare al Academiei Romane.
Expozitia va fi prezentata de Adrian-Silvan Ionescu, directorul Institutului de Istoria Artei „George Oprescu”, si de Catalina Macovei, sefa Cabinetului de Stampe. Va putea fi vizitata din 27 noiembrie pana pe 10 decembrie 2024, de luni pana sambata, intre orele 10.00 si 16.00.
Biblioteca si Muzeul Morgan din New York a pus la dispozitie gratuit online aproape 500 de gravuri originale ale lui Rembrandt.
Unele dintre aceste gravuri includ autoportrete, precum si alte diverse schite cu scene din Biblie, din viata de zi cu zi si peisaje. Lucrarile — care pot fi accesate aici, fiind impartite in patru categorii— au fost create de la sfarsitul anilor 1620 pana la mijlocul anilor 1660.
Pe site-ul lor, expertii Morgan afirma: „Renumite in istoria gravurii, gravurile lui Rembrandt sunt faimoase pentru intensitatea lor dramatica, psihologia patrunzatoare si umanitatea lor emotionanta”. Sunt aspecte greu de redat in mod obisnuit in gravura, Rembrandt reusind sa surprinda o intensitate aparte in seriile lui de imagini care se schimbau cu fiecare stadiu al placii utilizate pentru imprimare.
In gravura lui Rembrandt este vorba despre o transformare a tehnicii intr-un element care tematizeaza si contribuie la semnificatia operei. Nici macar cu ajutorul noilor tehnologii, specialistii in gravura sustin ca nu pot sa inteleaga toate operatiunile pe care le facea artistul.