Ascultati „Renaissance”, noul album lui Beyonce, dedicat unchiului ei gay. Artista a fost acuzata ca a „furat” un sample dintr-o melodie a lui Kelis.
Dupa albumul „Lemonade” lansat in 2016 care a fost inspirat de cultura afro-americana din anii ’60 si ’70, Beyonce revine cu „Renaissance”, un material dedicat unchiului ei gay si „club culture”, cultura muzicii de club aparuta in anii ’80 si popularizata in anii ’90 prin muzica house.
„Renaissance” este o schimbare de directie pentru Beyonce, iar primul single, „Break My Soul”, a fost lansat in luna iunie si a devenit cel mai bine cotat cantec al artistei in SUA din ultimii 6 ani.
In mesajul de introducere al noului album, Beyonce a scris ca „acest proiect in trei acte a fost inregistrat pe parcursul a trei ani in timpul pandemiei. A fost o perioada in care am stat nemiscata, dar si o perioada pe care am gasit-o ca fiind foarte creativa. Crearea acestui album mi-a permis un loc unde sa visez si sa evadez, intr-o perioada infricosatoare pentru intreaga lume.
Vreau sa le multumesc special lui Rumi, Sir si Blue pentru ca mi-au permis spatiul, creativitatea si inspiratia. Si o multumire speciala frumosului meu sot si muzei mele, care m-a tinut in picioare in acele nopti tarzii in studio. Un mare multumesc il adresez unchiului meu Johnny. El a fost nasa mea si prima persoana care m-a expus la muzica si cultura care au inspirat acest album. Multumesc tuturor pionierilor care au dat nastere culturii, tuturor ingerilor cazuti ale caror contributii au ramas nerecunoscute de prea mult timp. Aceasta este o sarbatoare pentru voi.”
Mai jos puteti asculta „Break My Soul”, „Thique”, „All up in your mind” si „Plastic off the sofa”.
Anterior, artista i-a multumit „Unchiului Jonny” si in discursul de pe scena GLAAD Media Awards 2019 cand a fost premiata cu un trofeu onorific pentru activismul pe care l-a depus in sprijinul comunitatii LTBTQ+.
In 2019, Beyonce l-a declarat pe Jonny „cel mai fabulos barbat gay pe care l-am intalnit vreodata. A fost curajos si fara remuscari intr-o perioada in care tara aceasta nu era atat de toleranta. Una dintre cele mai dureroase experiente pe care le-am trait a fost sa il vad cum se lupta cu HIV. Sper ca luptele si chinurile lui sa deschida noi cai pentru alti tineri care traiesc mai liber. Drepturile LGBTQI sunt drepturi umane.”
Mai jos puteti asculta melodiile „I’m That Girl”, „Move”, „Heated” si „Church Girl”.
Cu 16 melodii noi compuse si produse de Beyonce alaturi de o echipa de zeci de muzicieni cunoscuti, „Renaissance” este al saptelea album al artistei si este prima parte dintr-o trilogie. Include colaborari cu Grace Jones, Tems si BEAM.
Albumul are un stil muzical fusion compus din pop, dance, R&B, disco, afro beats, trap, bounce si hip-hop. A fost lucrat de Beyonce impreuna cu Nova Wav, The-Dream, Bloodpop, Skrillex, Hit-Boy, No I.D., P2J, Symbolyc One, Honey Dijon, Tricky Stewart si Beam, majoritatea au semnat unele dintre cele mai mari hituri ale ultimului deceniu.
Desi pentru celelalte materiale lansate anterior a avut strategii de marketing inovatoare care au revolutionat modul in care muzica este lansata si promovata in intreaga lume, pentru „Renaissance” a abordat o metoda mai simplista in care a lasat muzica sa vorbeasca de la sine. Cu exceptia unui filmulet postat pe TikTok in decembrie 2021, un interviu acordat publicatiei Vogue – insotit de o sedinta foto spectaculoasa – si dezvaluirea copertei albumului care a generat reactii pozitive pe retelele de socializare, Beyonce a ramas aproape tacuta in privinta noului album.
Mai jos puteti asculta „America Has a Problem”, „Pure/Honey” si „Summer Renaissance”.
Coperta albumului contureaza ideea de arta „retro-futurista”, descrisa de jurnalistii de la Vogue care au ascultat albumul inaintea tuturor. Este o imagine cu Beyonce pe un cal din cristal, luminescent, imbracata numai intr-un costum de baie abstract, din cristale, creat de designerul Nusi Quero care aminteste de coperta albumului de debut solo al artistei: „Dangerously in Love”.
Planurile de promovare ale albumului au fost dejucate si de faptul ca materialul a fost livrat in Franta cu 2 zile mai devreme decat era programat si a fost distribuit gratuit pe internet, inaintea momentului oficial al lansarii. Presa si fanii artistii ei au fost deopotriva socati de acest lucru deoarece in ultimii 11 ani, niciunul dintre materialele ei nu au aparut online fara acordul lui Beyonce. Artista a reactionat imediat printr-un mesaj elegant si diplomatic postat pe site-ul ei oficial in care recunoaste faptul ca a albumul a scapat online cand nu trebuia si le multumeste celor care au avut rabdare sa asculte noile melodii in momentul in care au trebuiau sa fie lansate oficial.
Mai jos puteti asculta „Cozy”, „Cuff It”, „Virgo’s Groove” si „Alien Superstar”.
Dupa ce primul single al albumului a inclus un sample din hitul „Show Me Love” din 1990 al lui Robin S, Beyonce a utilizat un alt sample pentru melodia „Energy” si a fost deja acuzata de furt de catre interpreta melodiei originale, Kelis.
La cateva ore dupa aparitia inoportuna a albumului, cantareata Kelis a fost surprinsa de fanii lui Beyonce care apreciau sample-ul din cantecul „Get Along With You” din 1999 pe care Beyonce si producatorul Pharrell Williams l-au utilizat pentru noua melodie „Energy” inclusa pe „Renaissance”.
Kelis, cunoscuta la nivel mondial pentru hitul „Milkshake”, a comentat pe contul de Instagram ca „Mintea mea este data peste cap si ma uimeste lipsa de respect si ignoranta celor 3 parti implicate. Am auzit despre acest lucru la fel cum a auzit si restul lumii. Nimic nu este niciodata ceea ce pare, unii oameni din industria asta nu au suflet sau integritate si au pacalit pe toata lumea. (…) Nu este o colaborare, este un furt.”
Ulterior, artista a explicat intr-o serie de schimburi de pareri cu fanii ei ca intamplarea este cu atat mai surprinzatoare cu cat se cunoaste cu Beyonce, s-au intalnit de mai multe ori si au prieteni comuni.
Ambele melodii au fost produse de Pharrell care a utilizat sample-ul din melodia lui Kelis fara sa ii ceara voie acesteia. In trecut, Kelis l-a acuzat pe Pharrell de faptul ca a fost „mintita si pacalita” sa semneze contracte cu avocatii lui prin care ea sa nu primeasca aproape nimic din vanzarile albumelor ei.
De altfel, Kelis nu este singura artista care a acuzat-o pe Beyonce de plagiat. Exista zeci de astfel de acuzatii, legate deopotriva de muzica artistei dar si de showul de pe scena sau videoclipuri unde a imprumutat idei de la artisti contemporani de nisa. S-a sugerat inclusiv faptul ca Beyonce nu si-ar compune singura melodie si ar plati compozitorii pentru a-i ceda drepturile de compozitie si de autor pentru a parea mai credibila. Insa aceste acuzatii nu au putut fi dovedite niciodata si raman la nivelul unor speculatii.