Skip to content

Rinocerii de Eugene Ionesco, un spectacol emblematic de Robert Wilson, va putea fi vizionat pentru prima data online, in 31 mai

Teatrul National “Marin Sorescu” din Craiova continua difuzarea marilor sale productii, prezentate in Teatroteca TNC, pe pagina de Facebook (www.fb.com/tncms.oficial) cu spectacolul “Rinocerii” de Eugene Ionesco, in regia lui Robert Wilson.

La 44 ani dupa ce Ionesco mi-a sugerat sa-i regizez o piesa, am de­cis sa fac fata acestei provocari, a spus Robert Wilson

Regizorul a onorat invitatia directorului din 2014, Mircea Cornisteanu, si a montat piesa lui Ionesco. Pentru el “exista doua caracteristici in scrierile sale, care sunt izbitoare: desigur, absurdul si un incredibil simt al umorului. El radea intotdeauna. Nu ar trebui sa facem teatru, daca nu putem rade”, spunea Wilson pe care Ionesco l-a numit candva “cel mai important regizor american”.

“Rinocerii” este un spectacol avangardist, in care Robert Wilson a mizat pe imaginea plastica drept forma de expresie artistica

Piesa de teatru este scrisa in 1959 si este considerata una dintre lucraile remarcabile ale teatrului absurdului. Pe durata celor trei acte, locuitorii unui mic oras francez sunt transformati in rinoceri. Personajul principal, Berenger, un om obisnuit si simplu, de multe ori subevaluat si criticat pentru dependenta sa de alcool, se dovedeste a fi singurul om care nu face parte din aceasta metamorfoza.

Prin armonia si echilibrul pictural, prin precizia gestului si ritmul perfect stapanit al miscarii, spectacolul “Rinocerii” devine un dans al culorii. Emotia pe care o starneste este comparabila aceleia in care-l savuram pe Dali, Mondrian sau Magritte.

Robert Wilson, personalitate artistica complexa – regizor, actor, scenograf, designer de lumini si sunet, arhitect, pictor – este creatorul unor spectacole care au reinventat limbajul scenic in a doua jumatate a secolului al XX-lea

The New York Times l-a descris drept “o figura impozanta intr-o lume a teatrului experimental si un explorator al utilizarii timpului si spatiului pe scena.” Nascut in Waco, Texas, Wilson este unul din cei mai importanti artisti vizuali si de teatru. Opera sa pentru scena include in mod neconventional o varietate larga de medii artistice, care includ dansul, miscarea, lumina, sculptura, muzica si textul. Imaginile compuse de el sunt frapante din punct de vedere estetic si incarcate emotional, iar spectacolele sale sunt aclamate deopotriva de criticii de teatru si de publicul din intreaga lume.

La Craiova, regizorul a fost insotit de o echipa de colaboratori cu care lucreaza de obicei pentru spectacolele sale: dramaturgul Konrad Kuhn (Austria), creatorul de costume Jacques Reynaud (Franta), co-regizorii Tilman Hecker (Germania) si Charles Chemin (Franta), light-designerii A.J. Weissbard (Italia) si John Torres (Canada), video-artistul Tomek Jeziorski (Polonia) si compozitorul Adam Lenz (SUA). Acestora li s-au adaugat, din Romania, regizorul Bobi Pricop (asistent de regie), scenografii Adrian Damian (asistent decor), Adriana Dinulescu (asistent costume) si Gina Calinoiu (stage manger).


Eugene Ionesco a fost un dramaturg, romano – francez, eseist, critic literar, prozator si poet si una dintre cele mai importante figuri ale teatrului de avangarda

A debutat ca poet in anul 1928 in revista „Bilete de papagal” a lui Tudor Arghezi. Un an mai tarziu ii apare primul volum de versuri „Elegii pentru fiinte mici”. Dintre colaborarile pe care le-a avut, amintim: “Viata literara”, “Fapta”, “Romania literara”, “Rampa”, “Vremea”, “Universul literar” si “Viata Romaneasca”, in care a publicat cronici literare, cronici plastice, pagini de jurnal, eseuri, poezii si fragmente de roman.

In 1934 publica volumul „Nu”, un volum de eseuri contestatare care provoaca un scandal in lumea literara.

Pleaca la Paris, cu bursa, in 1938 cu intentia de a-si sustine doctoratul cu teza „Tema mortii si a pacatului in poezia franceza”. Din 1950, Eugen Ionescu se afirma ca dramaturg, cu piesa de teatru care a insemnat si debutul sau, „Cantareata cheala”. Aceasta a fost montata la Theatre de la Huchette, in regia lui Nicholas Bataille, pe 11 mai 1950. Au urmat „Lectia” (1951), „Scaunele” (1952), „Victimele datoriei” (1953). Este cunoscut si pentru “Ucigas fara simbrie”, “Rinocerii”, “Setea si foamea” si “Regele moare”.

Primul volum de teatru apare in anul 1954, publicat la Editura Gallimard, urmat de alte sase volume care vor cuprinde intreaga creatie dramaturgica a autorului. In paralel, publica volume de eseuri, jurnale, volume memorialistice, precum si doua volume de proza. In anul 1970 Eugen Ionescu devine membru al Academiei Franceze.

“Rinocerii” de Eugen Ionesco

Regia: Robert Wilson

Distributia: Ilie Gheorghe, Valentin Mihali, Iulia Lazar, Claudiu Bleont, Valer Dellakeza, Tamara Popescu, Angel Rababoc, Nicolae Poghirc, Raluca Paun, Monica Ardeleanu, George Albert Costea, Cosmin Radescu, Constantin Cicort, Mirela Cioaba, Dragos Macesanu, Iulia Colan, Ion Colan, Corina Druc, Alex Calangiu, Romanita Ionescu, Geni Macsim, Claudiu Mihail, Natasa Raab, Adrian Andone, Marian Politic, Eugen Titu, Catalin Vieru, Cosmin Dolea, Anca Maria Ghita,  Costinela Ungureanu

Durata: 90 min

Citește în continuare