Considerata pierduta, rochia lui Judy Garland din „Vrajitorul din Oz” a fost redescoperita dupa 50 de ani. In timpul filmarilor, actrita a fost drogata, agresata sexual, fortata sa tina diete si sa aiba un corector pentru a-si subtia nasul.
Dupa aproape 5 decenii in care a fost considerata pierduta, rochia purtata de Judy Garland la filmarile din 1939 pentru „Vrajitorul din Oz” a fost regasita in depozitul unei facultati americane. Anuntul a fost facut de reprezentantii Universitatii Catolice din America intr-un interviu acordat The Washington Post in care este detaliata povestea modului in care institutia a intrat in posesia costumului devenit obiect de arta.
Rochia a fost donata departamentului de teatru al Universitatii Catolice din America in anii ’70, la 30 de ani dupa aparitia acesteia in filmul „Vrajitorul din Oz”. De atunci, nu a mai fost expusa sau vazuta atat in public dar nici de lectorii si profesorii facultatii. De-a lungul anilor a fost cautata de numeroase ori, fara succes.
A fost descoperita de lectorul Matt Ripa care se afla in proces de curatare a arhivelor universitare inaintea inceperii renovarilor. A inceput prin gasirea unei pungi de gunoi misterioasa deasupra cutiilor postale ale facultatii, in interiorul acesteia se afla o cutie de pantofi in care era depozitata faimoasa rochie. Profesorul a declarat ca „am fost socat, sa tin in maini o piesa atat de importanta din istoria Hollywood-ului.”
Bucuria nu a durat mult deoarece costumul trebuia autentificat, urmand un proces lung de cercetare pentru a investiga locul de provenienta al obiectului aflat in proces de degradare. Cutia era insotita de un mesaj scris al unui profesor iesit la pensie: „Am gasit asta.”
Ulterior a fost contactat Ryan Lintelman de la National Museum of American History din cadrul grupului de muzee Smithsonian, fiind un expert in artefactele din „Vrajitorul din Oz”. De altfel, muzeul gazduieste in colectia permanenta una dintre perechile de pantofi rosii purtati de Judy Garland, costumul complet purtat de Ray Bolger in rolul Sperietoarei si scenariul original din 1938 bazat pe cartea lui Frank Baum din 1900.
In timpul filmarilor din 1939 au fost utilizate mai multe exemplare identice atat in privinta rochiei purtata de personajul Dorothy cat si pantofi si alte accesorii. Pentru productiile din Hollywood este o procedura standard sa existe mai multe dubluri pentru costumele actorilor, in cazul in care unul dintre ele se deterioreaza sau se strica, sa poata fi inlocuita instant.
Expertii Smithsonian au determinat ca rochia este una dintre cele 6 costume create pentru film. Lintelman a declarat pentru revista muzeului ca rochia era compusa, de fapt, din doua piese: „o bluza subtire de bumbac cu maneci bufante si un model albastru in forme triunghiulare la baza gatului” si faimoasa „rochie in carouri albe si albastre, purtata deasupra bluzei.”
Dupa ce au autentificat rochia, expertii au descoperit ca aceasta are semne care indica faptul ca a fost rupta si cusuta de cateva ori in zona umerilor. Pentru ca personajul avea o actiune dinamica, inclusiv secvente de dans in care se transpira intens, se stie ca Judy Garland schimba mai multe rochii pe zi. Mai mult, se stie si ca rochia s-a rupt de mai multe ori in timpul filmarilor. In vremurile respective, studiourile MGM angajau echipe uriase de costumieri pentru a lucra in sistemul industralizat al unei fabrici care nu se opreste pana cand produsul nu este finalizat cat mai repede cu putinta.
Urmele eforturilor depuse de Garland in timpul filmarilor s-au vazut si pe unul dintre costumele scoase la licitatie in 2015 care, dupa 76 de ani, avea pete vizibile de transpiratie in jurul gatului.
Rochia are numele lui Garland scris de mana pe o eticheta interioara si include un buzunar secret unde actrita isi pastra batista, in cazul in care avea nevoie de ea, pentru a nu se deplasa din decor.
Costumul a fost donat facultatii in 1973 de catre actrita Mercedes McCambridge in perioada in care aceasta s-a aflat intr-un program de rezidenta in departamentul teatral. Cu 4 ani inainte, Garland murise de o supradoza de droguri la varsta de 47 de ani. Cele doua actrite se cunosteau si au fost prietene.
A fost creata de designerul Gilbert Adrian care a semnat toate costumele din film. Initial, pregatise o rochie albastra cu buline si o peruca blonda pentru Dorothy insa producatorii au decis sa opteze pentru un aspect mai natural si sa puna costumul in contrast cu tot ce se intampla in film. Astfel, rochia aparent obisnuita pentru fiica unui fermier iese in evidenta in toate secventele in care este pusa in contrast cu decoruri extraterestre.
Spre finalul vietii, Garland a declarat ca a fost drogata, chinuita si agresata sexual in repetate randuri in timpul filmarilor pentru „Vrajitorul din Oz”.
Aflata la varsta de 16 ani la momentul filmarii, actrita era entuziasmata ca va juca un rol atat de important la vremea respectiva, dupa ce romanul lui Frank Baum devenise unul dintre cele mai populare lecturi. Provenind dintr-o familie cu parinti care lucrasera in lumina reflectoarelor si care isi impingeau copiii spre showbiz, Frances Ethel Gumm (numele din certificatul de nastere) si-a schimbat numele de scena in „Judy Garland” si s-a lasat pe mana managerilor studiourilor MGM care au pus-o sa ia lectii de actorie si sa poarte dinti falsi si un corector care sa ii faca nasul mai subtire.
Ulterior, actrita a povestit cum, in timpul filmarilor pentru „Vrajitorul din Oz”, actorii si producatorii, in frunte cu Louis B.Mayer, fondatorul studiourilor MGM, au agresat-o sexual. In acelasi timp, o chinuiau si ii spuneau ca este „ratusca cea urata” si ca trebuie sa poarte cat mai mult machiaj pentru a fi frumoasa. Mai mult, au fortat-o sa ia pastile care sa o adoarma cand nu avea filmari si droguri care sa ii ofere energie cand avea de lucru si au obligat-o sa tina diete drastice pentru a fi cat mai slaba. Actiunile lor au contribuit la dependentele de alcool si droguri care i-au distrus viata artistei ulterior.
Ultimii ani din viata artistei au inspirat filmul „Judy” in care Renee Zellweger a castigat trofee Oscar, BAFTA si un Glob de Aur.