Skip to content

Galerie foto. Designerul Daniel Roseberry a dezvaluit noua colectie Schiaparelli la Paris Couture Week. Este inspirata de prima balerina Anna Pavlova si anii 1950.

De la numirea lui Daniel Roseberry in 2019 in functia de director de creatie al casei de moda Schiaparelli, prezentarile brandului au devenit cele mai spectaculoase lansari din cadrul Paris Couture Week. Designerul a reusit sa stabileasca noi tendinte prin reintroducerea unor motive si teme vizuale care au scris istorie pe parcursul secolului trecut.

Aceleasi cuvinte sunt valabile si pentru noua colectie Schiaparelli prezentata ieri la Paris, la Hôtel Salomon de Rothschild. Evenimentul a deschis saptamana Haute Couture pentru sezonul toamna-iarna 2024/2025.

Reteta lui Roseberry pare relativ simpla: o treime din eleganta avangardista a creatiilor Elsai Schiaparelli, o treime inspiratie din lumea artei iar restul este adaptat la vremurile actuale.

Punctul de plecare pentru noua colectie este acelasi ca in ultimii cinci ani: capacitatea Elsai Schiaparelli, fondatoarea casei de moda, de a se reinventa la infinit. De data aceasta a pornit de la un ansamblu cu pene creat de Schiaparelli la inceputul anilor 1950, in semn de omagiu adus regretatei prime balerine Anna Pavlova si „Lebadei muribunde”, cel mai celebru spectacol al sau pe care si-a dorit sa il presteze inclusiv in ziua in care a murit.

„Visam sa gasesc o colectie couture uitata in subsolul casei de la tara a Elsei. Am vrut ca oamenii sa simta ca noua colectie face referire la o alta epoca… si era ceva in anii ’50 care parea atat de proaspat si simplu. Veti gasi omagii ale acelor siluete”, a declarat Roseberry inaintea prezentarii.

Pentru decorul defilarii de moda, spatiul din subsolul hotelului Salomon de Rothschild — ale carui saloane au fost multa vreme folosite pentru prezentarile Haute Couture  — a fost luminat de candelabre, pe o podea acoperita cu nisip negru. 

Ideea anilor 1950 este subliniata si de citatul din Ernest Hemingway care insoteste colectia: “Cézanne a inceput cu toate trucurile, apoi a deconstruit totul si a creat lucrul real. Procesul a fost un calvar.”

Ideea lebedelor se leaga si de recentul serial FEUD lansat pe Disney+, despre Truman Capote si “lebedele” sale, cele mai influente femei din SUA la mijlocul secolului trecut.

In plus, anii 1950 sunt considerati apogeul modei Haute Couture, iar apropierea de perioada respectiva este un semnal al ambitiilor lui Roseberry de a mentine Schiaparelli in randul celor mai respectate case de moda din lume.

Roseberry si-a exprimat dorinta de a scapa de reputatia sa de „creator de meme-uri”, mentionand imaginile cu robotul devenit viral la cea mai recenta defilare de moda couture. De data aceasta a mizat pe o eleganta atemporala, pe linii extrem de feminine si senzuale, decolteuri exagerate, bustiere, materiale transparente, satinuri si senzatia ca materialele imbratiseaza de fapt silueta clepsidra.

Anna Pavlova a fost una dintre cele mai mari vedete ale baletului rus. 

Nascuta in Sankt Petersburg in 1881, Pavlova a fost prima balerina a Baletului Imperial Rus fiind cunoscuta de fapt pentru crearea rolului “Lebada muribunda”, pe coregrafia realizata special pentru ea de Michel Fokine. Si-a creat propria companie de balet si a sustinut turnee in Europa, America de Sud, India, Mexic si Australia, fiind prima balerina cu turnee in jurul lumii.

In 1931, cand se afla la Haga, s-a imbolnavit de pneumonie. I s-a spus ca trebuie sa se opereze si, daca accepta, nu va mai putea dansa vreodata. A refuzat si a murit de pleurezie, cu trei saptamani inainte de a implini 50 de ani. Sotul si impresarul ei, aristocratul rus Victor Dandré, a declarat ca ultimele ei cuvinte au fost “pregateste-mi costumul de Lebada”, dorind sa fie imbracata in rochia ei preferata de scena. 

Citește în continuare