Pe fondul grevei de la Hollywood, Festivalul de la Venetia pregateste un plan de rezerva cu filme si actori europeni. Criza de la Hollywood creeaza probleme tot mai mari in industria cinematografica.
In contextul potentialului impact al grevei de la Hollywood, organizatorii Festivalului de Film de la Venetia anunta ca se lucreaza deja la un plan de rezerva in care programul evenimentului va fi modificat drastic pentru a aduce un numar cat mai mare de vedete europene pe covorul rosu.
Zilele trecute a fost declansata una dintre cele mai mari crize prin care a trecut industria cinematografica in istoria recenta. Desi SAG-AFTRA, sindicatul actorilor americani, a mai fost in greva in trecut, industria cinematografica mondiala nu a depins niciodata in istorie de productiile de la Hollywood mai mult ca in prezent. Vorbim inclusiv despre cinematografele din Romania care, daca nu vor mai fi lansate blockbustere noi din SUA (ele sustin, de fapt, cinematografele din intreaga lume), nu vor mai avea ce sa includa in program deoarece filmele romanesti, englezesti sau franceze sunt putine la numar si nu atrag la fel de multi spectactori ca productiile americane.
In contextul in care greva actuala le interzice actorilor aflati sub contract cu marii producatori americani sa lucreze, inclusiv sa promoveze filmele in care joaca, Alberto Barbera, directorul Festivalului de Film de la Venetia, se pregateste pentru un „festival pan-european”.
Potrivit unor informatii publicate de jurnalistii de la The Hollywood Reporter, Barbera si-a anuntat deja angajatii sa pregateasca un plan de rezerva, in cazul in care actorii aflati sub contract cu SAG-AFTRA nu vor avea voie sa vina la Venetia: „Trebuie sa fim pregatiti pentru orice.”
Merita adaugat ca Hollywood-ul trece printr-o criza dubla, de cateva luni are loc si o greva a scenaristilor care, la randul lor, nu au voie sa munceasca pana cand nu vor fi negociate conditii mai bune de lucru cu marii producatori de filme si seriale. Astfel, este posibil ca nici actorilor si nici scenaristilor sa nu li se permita sa fie prezenti la evenimentele de la Venetia.
Barbera a spus ca este prea devreme pentru a intui cum vor decurge lucrurile: „E prea devreme sa incercam sa ne dam seama ce intentioneaza sa faca producatorii si regizorii americani. Intre timp, luam masuri pentru a crea un program alternativ”, insa nu pare probabil ca disputa sa fie rezolvata inainte de luna septembrie.
Astfel, va fi alcatuit un program alternativ, in principal din filme europene si asiatice. Aceasta veste ar putea fi atat o oportunitate, cat si o lovitura pentru festival, care este considerat startul neoficial al sezonului de premii din SUA si Marea Britanie (Oscar, Globurile de Aur, BAFTA) si recunoscut pe scara larga ca fiind o rampa de lansare a celor mai importante filme ale anului.
Lipsa actorilor ar insemna ca proiectiile aflate deja in program ar putea fi anulate sau, daca vor merge inainte, nu vor beneficia de sistemul de promovare pe care festivalul il ofera participantilor sai. Acest lucru va afecta, cu siguranta, sansele la Oscar a multor productii importante.
A 80-a editie a festivalului de la Venetia va avea loc intre 30 august si 9 septembrie si ar urma sa fie deschisa de „Challengers”, noul film al lui Luca Guadagnino. Saptamana viitoare ar urma sa fie anuntat programul oficial al evenimentului insa selectia a fost facuta deja in urma cu cateva saptamani.
Filmul lui Luca Guadagnino este un bun exemplu pentru cum va afecta criza de la Hollywood marile festivaluri de film. Protagonista lungmetrajului este Zendaya care, in conditiile de fata, nu va avea voie sa fie prezenta la eveniment, nu va aparea pe covorul rosu si nu va oferi interviuri presei.
Guadagnino a confirmat pentru redactia din Roma a publicatiei The Hollywood Reporter ca situatia este foarte incerta: „Bineinteles ca actorii nu vor face promovare. Trebuie sa intelegem de la studiouri ce vor sa faca, apoi vom decide cum sa procedam”.
Mai jos puteti urmari trailerul „Challengers”.
Acesta este contextul in care Barbera pregateste un program alternativ cu filme europene si asiatice. Directorul evenimentului a declarat ca „vom vedea. Cinematograful asiatic are un moment de recuperare post-pandemica. In acest sens, daca americanii nu participa, accentul ar fi pus mai ales pe Europa.”
Pe 25 iulie va avea loc o conferinta de presa pentru a dezvalui programul complet al editiei din acest an care va fi decis pe ultima suta de metri de haosul de la Hollywood.
La nivel organizational, situatia este haotica atat pentru Festivalul de Film de la Venetia dar si pentru cel de la Toronto, care are loc in perioada 7-17 septembrie. Organizatorii americani se pregatesc de asemenea sa limiteze prezenta filmelor americane.
Finantarile care sustin aceste evenimente sunt strans legate de numele celebre care sunt prezente pe covorul rosu, se pozeaza la coltul sponsorilor, ofera interviuri presei si aduc vizibilitate la nivel international tuturor celor implicati, inclusiv producatorilor filmului pe care il reprezinta. In cazul in care disputele nu vor fi solutionate, acest lucru ar putea duce la retragerea unor sponsori importanti, fapt care va afecta la nivel financiar toate evenimentele implicate.
Una dintre problemele cheie care determina greva actorilor este situatia drepturilor reziduale obtinute de pe platformele de streaming.
Potrivit sindicatului SAG-AFTRA, popularitatea platformelor de streaming a scazut drastic platile pe care actorii le primesc cand proiectele lor sunt reutilizate sau redifuzate pe un nou suport. In mod traditional, remuneratiile reziduale ii ajuta pe artisti, care de obicei sar de la un loc de munca la altul, sa isi asigure existenta in perioadele in care nu au proiecte.
Pentru a intelege mai bine aceasta situatie, va invitam sa cititi mai jos un articol care abordeaza tema grevei de la Hollywood la un nivel exhaustiv.
Juriul Competitiei Oficiale de la Venetia din acest an va fi condus de regizorul american Damien Chazelle care a deschis in trecut festivalul cu „First Man” si „La La Land” care a avut 14 nominalizari la Oscar, obtinand 6 trofee, inclusiv „Cel mai bun regizor”.
Alaturi de el vor fi actorul palestinian Saleh Bakri, regizoarea, scenarista si producatoarea Jane Champion, prima regizoare care a castigat Palme d’Or la Cannes, regizoarea si scenarista franceza Mia Hansen-Løve, si cineastul italian Gabriele Mainetti.
Din juriu vor face parte si regizorul si scenaristul irlandez Martin McDonagh care a lansat anul trecut la Venetia hitul „The Banshees of Inisherin” care a castigat 4 trofee BAFTA si 4 Globuri de Aur, actrita de origina chineza Shu Qi, regizoarea si jurnalista americana Laura Poitras, premiata cu Pulitzer si nominalizata la Oscar pentru „All the Beauty and the Bloodshed” (care a castigat Leul de Aur anul trecut la Venetia) si Santiago Mitre, cineast argentinian, nominalizat la Oscar cu „Argentina”.