In premiera mondiala, Scottish Ballet pune in scena „Cenusareasa” iar rolul principal va fi jucat atat de o femeie cat si de un barbat. Publicul nu va sti inainte de spectacol daca va urmari versiunea clasica sau cea moderna, revolutionara.
Scottish Ballet reia povestea Cenusareasei cu un barbat in rolul principal. La finalul acestui an va avea loc in premiera mondiala o versiune revolutionara a celebrului basm in care protagonista va fi interpretata atat de o dansatoare de sex de feminin dar si de un dansator de sex masculin.
Pentru a surprinde tonul modern, actual, al acestui nou concept, spectacolul se va numi „Cinders” si va include o mare surpriza: publicul nu va fi informat in prealabil daca in seara respectiva vor vedea un barbat sau o femeie in rolul Cenusaresei.
Dupa ridicarea cortinei, spectactorii vor descoperi una dintre cele doua versiuni: cea traditionala cu o Cenusareasa de sex feminin care va fi ademenita de un print sau cea revolutionara in care Cinders, un barbat, va fi salvat de printesa de la o viata grea.
Directorul artistic si CEO al Scottish Ballet, Christopher Hampson, s-a declarat incantat de a pune in scena aceasta noua abordare asupra unui basm care a definit copilariile multor copii, mizand in continuare pe partitura traditionala a lui Serghei Prokofiev: „Intotdeauna am crezut ca Prokofiev a compus in esenta o poveste de dragoste, dar plina de spirit si umor, care sta la baza acestei noi productii. Ma bucur de jocul acesta de a descoperi cine ghideaza naratiunea si cine conduce visul.”
In cazul „Cinders”, actiunea se petrece la inceputul secolului XX, intr-un magazin de draperii administrat de familia Cinders, unde fericirea este intrerupta de o tragedie care o lasa pe Cinders orfana. In scena intra noua proprietara, doamna Thorne, o mama intimidanta a trei copii ingrozitori. Tratand-o pe Cinders cu dispret, acestea transforma magazinul in ceva strident si ostentativ. Cand este anuntat Balul Regal, apare haosul iar familia Thorne incepe pregatirile frenetice pentru a participa.
Cinders se refugiaza intr-o gradina fermecata de trandafiri unde este transformata, prin magie, intr-o femeie sofisticata si eleganta, demna de a-i fermeca pe toti cei prezenti la bal. Pe masura ce povestea lui Cinders si a familiei Thorne se desfasoara, ramane de vazut cine va avea parte de un final de poveste.
In ciuda a ceea ce s-ar putea crede, spectacolul nu va include un cuplu LGBTQ+ iar femeia care va juca rolul Cenusaresei sau al printesei va purta mereu o rochie de bal, pastrand anumite note traditionale.
Desi nu va exista un cuplu LGBTQ+ pentru Cinders, Scottish Ballet a declarat ca va exista o poveste de dragoste gay care va putea fi observata in fundal pentru unele dintre celelalte personaje.
Dupa coregrafia lui Christopher Hampson, spectacolul ii are ca protagonisti pe dansatorii Bruno Michiardi si Jessica Fyfe care vor alterna intre cele doua roluri principale.
Michiardi, din pozitia de dansator principal al Scottish Ballet, a declarat: „Ceea ce mi s-a parut cel mai interesant in legatura cu schimbarea rolurilor personajelor principale ale lui Cinders este cat de diferit si de nou a facut baletul sa se simta. Cu totii cunoastem si iubim povestea clasica a Cenusaresei, dar aceasta noua versiune inseamna ca lucram dintr-o data in acest uimitor taram care este cu susul in jos, unde rolul masculin, care anterior era un personaj mai traditional stoic, este un amestec complex de vulnerabilitate si rezistenta, iar rolul feminin, de obicei destul de timid si injosit in cea mai mare parte a baletului original, este imputernicit si plin de carisma. Sunt entuziasmat de perspectiva de a explora acest lucru mai departe si de a impartasi asta cu publicul.”
Primele prestatii se vor juca intre 9 si 31 decembrie 2023 la Theatre Royal din Glasgow iar apoi „Cinders” va porni in turneu la Edinburgh (5 – 20 ianuarie 2024), Aberdeen (24 – 27 ianuarie 2024), Inverness (31 ianuarie – 3 februarie 2024) si Newcastle (7 – 10 februarie 2024). Biletele sunt disponibile aici.
In ultimii ani, au aparut diverse spectacole de teatru clasice reinterpretate dupa noile tendinte sociale insa aceasta versiune a baletului Cenusareasa marcheaza o ruptura clara cu traditia pentru o arta performativa care tinde sa urmeze normele clasice.
In acelasi timp, in teatru, ruptura fata de traditie a devenit o traditie in sine, regizorii incercand constant sa reinventeze textele clasice. Doua exemple sunt „Lacul lebedelor” de Matthew Bourne, care a fost realizat numai de barbati, sau productia de anul viitor din West End a „Tabloului lui Dorian Gray”, realizata de Sarah Snook.
Recent, tot in Scotia, Teatrul National a avut premiera unui spectacol de teatru inspirat de povestea lui Dracula in care toate rolurile sunt jucate de femei sau persoane non-binare (care nu se identifica in spectrul masculin-feminin) iar Dracula este la randul lui non-binar (nici barbat, nici femeie).
Un alt exemplu vine de la celebrul Shakespeare Globe unde romanca Ilinca Radulian, absolventa la Harvard, a regizat un spectacol care o prezinta pe Ioana d’Arc non-binara, nici femeie, nici barbat.