Faimoasa sculptura in forma de dovleac a lui Yayoi Kusama a fost luata de taifunul Lupit, dusa in ocean si rupta. Lucrarea era estimata la cateva milioane de dolari.
La finalul week-end-ului trecut, taifunul Lupit a ajuns in Naoshima, o insula japoneza situata in Marea Seto Inland si a dezlipit una din faimoasele lucrari de arta ale lui Yayoi Kusama pe care a dus-o in ocean.
Desi majoritatea lucrarilor semnate de Kusama sunt expuse in muzee, una dintre sculpturile din seria „Dovleac” era instalata pe un dig din Naoshima. Intreaga insula este cunoscuta pentru piesele de arta expuse in locuri publice dar dovleacul este cea mai faimoasa dintre ele.
Sculptura a carei valoare este estimata la cateva milioane de dolari s-a desprins de tarm din cauza vantului puternic si a valurilor care s-au ridicat peste nivelul digului. Aparent, dovleacul ar fi fost rupt in timpul taifunului care a fost retrogradat la nivel de ciclon imediat dupa ce a lovit Japonia.
Pe retelele de socializare au aparut filmari cu dovleacul plutind liber pe marginea oceanului si atingand malul, fiind tras inapoi de maree. Pe langa faptul ca a fost rupta de taifun de pe digul unde era instalata, lucrarea de arta a fost deteriorata si prezinta o ruptura vizibila. Organizatia Benesse Art Site care detine opera de arta a confirmat ca sculptura era pierduta si avariata dar a fost recuperata si va fi restaurata.
Fanii artistei Yayoi Kusama s-au aratat foarte ingrijorati de cele intamplate si au distribuit filmuletul cu dovleacul plutitor pana cand au primit un raspuns oficial din partea organizatiei care il detine. Acesta poate fi urmarit mai jos.
直島のシンボルが…..#台風9号 pic.twitter.com/7l9b65ivSe
— 歪みっぱなしの帝国. (@ppdisundia) August 9, 2021
Conform site-ului The Washington Post, ultima oara cand au existat avertizari de taifun, organizatia Benesse a avut timpul necesar pentru a inlatura lucrarea temporar. Insa taifunul Lupit a fost mult mai rapid si mai agresiv decat era asteptat si a fost nevoie sa fie evacuati peste 33.000 de oameni aflati in pericol.
Sculptura „dovleac” cu o latime de 2,5 metri a fost instalata pe digul japonez in 1994 si a fost prima lucrare in aer liber realizata de Kusama. De atunci, instalatiile sale au fost expuse din ce in ce mai des in locuri publice, culminand cu o expozitie care are loc in acest moment in Gradina Botanica din New York acolo unde creatiile ei colorate pot fi vazute printre plante si pomi rari.
Cel mai recent incident care a implicat o lucrare creata de Kusama a fost in 2017 cand un vizitator al faimoasei instalatii „Infinity Room” a rupt unul dintre dovlecii din camera cu oglinzi si sculpturi de dimensiuni mult mai mici decat cea din Japonia.
Incidentul a avut loc la Hirshorn Museum din Washington in timp ce unul dintre vizitatori incerca sa isi faca un selfie in camera infinita. Iluzia optica spectaculoasa a instalatiei de arta a transformat-o pe Kusama intr-un fenomen mainstream insa expozitia respectiva a fost inchisa imediat dupa ce a fost descoperita avaria realizata de vizitatori. Potrivit Washington Post, la vremea respectiva reprezentantii muzeului nu au putut afla in ce circumstante s-a intamplat incidentul deoarece expozitia presupunea ca vizitatorii sa inchida usa camerei si sa stea singuri timp de 30 de secunde in fata oglinzilor.
Pana acum, recordul detinut de vanzarea unei lucrari create de Kusama este de 3,7 milioane de dolari platiti pentru o sculptura similara reprezentand un dovleac decorat cu buline galbene si negre. Recent, un exemplu similar s-a vandut in luna mai cu peste 2 milioane de dolari.
In Londra, intr-un exercitiu de marketing care sustine expozitia retrospectiva a Camerei Infinite, mai multe restaurante ofera in aceasta vara un meniu personalizat pentru ceaiul de la ora cinci, tipul de iesire in oras in care britanicii comanda ceai si mananca sandvisuri, prajituri, tartine si fructe.
Yayoi Kusama este unul dintre artistii care au ales ca punct central bulinele pentru a reprezenta lucrari de arta. Artista de origine japoneza este cunoscuta in intreaga lume pentru vernisajele extrem de colorate, colectia de carti de copii pe care le-a ilustrat, iar de curand o serie de podcasturi au ca tema tipul de arta pe care Kusama il face.
Documentarul Kusama – Infinity, regizat de Heather Lenz, prezinta de asemenea viata artistei, prezentand si lucruri mai putin stiute despre Kusama, cum ar fi momentul cand s-a aruncat de la etajul apartamentul acesteia din New York. Chiar daca documentarul surprinde lucruri aproape socante despre viata artistei, se termina intr-o nota pozitiva, Kusama spunand ca “As vrea sa traiesc vesnic”.
Artista japoneza in varsta de 92 de ani prezinta o excentricitate colorata in lucrari intens dezbatute de public, dar care ating teme de interes pentru orice societate moderna
Kusama a intrat in atentia publicului international cu lucrarea Narcissus Garden, prezentata la Bienala de la Venetia in 1966, ca mai tarziu sa inceapa sa picteze nudurile din Central Park, si apoi sa prezinte faimoasele Infinity Mirror Rooms.