Skip to content

La Manchester are loc premiera primei simfonii compuse special pentru a fi redata de 1.000 de telefoane mobile. Spectacolul revolutionar va implica toti spectatorii prezenti si se va desfasura in aer liber.

In mod obisnuit, telefoanele mobile sunt antipatice in salile de spectacole, in special la concertele de muzica clasica. Insa Huang Ruo, un compozitor de origine chinezo-americana, isi propune sa revolutioneze utilizarea dispozitivelor inteligente pentru un performance inovator care va avea loc joi seara in premiera mondiala la Manchester.

Ruo a compus simfonia “City of Floating Sounds” (Orasul sunetelor plutitoare) care va implica utilizarea a peste 1.000 de telefoane mobile care vor fi sincronizate sa redea anumite sunete preinregistrate ale operei.

Desi acest lucru se intampla tot mai des in teatru si muzica live, in muzica clasica spectatorii nu prea au fost pana acum parte din spectacole.

Spectactorii vor incepe prin descarcarea unei aplicatii create special pentru “City of Floating Sounds” si se vor pozitiona la unul dintre cele patru puncte de plecare desemnate pe strazile din Manchester. Apoi vor selecta de pe telefoanele lor mobile una dintre cele 11 piese preinregistrate ale simfoniei lui Ruo si o vor reda la volum maxim, in aer liber, in timp ce se vor plimba pe un traseu prestabilit din jurul Factory International Warehouse si Canal Street. 

Exista si riscul ca, in cazul in care unii spectatorii intarzie, melodia pe care o vor reda telefoanele lor sa nu se sincronizeze cu celelalte sunete. Insa organizatorii incearca sa previna acest lucru si sa creeze,  in premiera mondiala, o simfonie a telefoanelor mobile.

Pentru iubitorii de muzica clasica redata in stil traditional, va exista si a doua parte a experientei: o interpretare live a intregii simfonii. Dupa ce publicul isi va incheia plimbarea prin Manchester, va intra in sala de concerte Aviva Studios si va gasi BBC Philharmonic pe scena, orchestra va interpreta apoi simfonia de 43 de minute. 

Intr-un interviu acordat The Guardian, Huang Ruo declara: “Chiar si intr-o simfonie Mahler, cel mai mare numar de interpreti pe care il poti avea este de 120. In acest caz, vor fi mai mult de 1.000 – toti vor crea simfonia impreuna”.

Ruo spune ca telefoanele pot distrage atentia: “Cand operele mele sunt puse in scena, nu vreau ca oamenii sa filmeze. Vreau ca ei sa asculte vocile si sa citeasca supratitrarea. Dar aceasta piesa este conceputa pentru a folosi telefoanele mobile ca sa aducem oamenii impreuna.”

Huang Ruo explica faptul ca aplicatia City of Floating Sounds detecteaza alti utilizatori din zona: „Este ca o harta a traficului. Vei vedea unde se afla oamenii si poti decide daca vrei sa te alaturi lor sau nu. Ceea ce redati pe telefon – sa zicem, sectiunea de corn – s-ar putea amesteca in moduri neasteptate cu o alta sectiune cantata de altcineva. Exista atat de multe moduri in care participarea oamenilor afecteaza drastic rezultatul. Nu exista doua spectacole care sa fie la fel. Este planificata ca o piesa in aer liber. Si daca exista zgomot, sau ploaie, sau 

trafic – toate acestea fac parte din simfonie.”

Compozitorul spera ca trecatorii sa fie suficient de intrigati incat sa se alature procesiunii, inclusiv cei care nu vor descarca aplicatia si nu vor contribui cu sunete muzicale. In schimb, agitatia cotidiana va contribui la rezultatul general al prestatiei.  

Conceptul lui Ruo s-ar putea traduce in romana sub forma “dimensionalism”, este o abordare care vrea sa indeparteze muzica de concert privita ca un recital care se intampla in fata unui public, al carui rol este de a consuma geniul muzicienilor de pe scena. In schimb, el incurajeaza publicul sa se implice in mod creativ in spectacol.

Huang a studiat la conservatoarele Oberlin si Juilliard, iar in prezent locuieste la New York. 

S-a remarcat cu opere precum Madama Butterfly, in care a reinterpretat scenariul operei lui Puccini. In toamna anului viitor, la San Francisco va avea loc premiera versiunii sale a operei The Monkey King iar in prezent lucreaza la o comanda din partea Operei Metropolitane din New York la o creatie adaptata dupa filmul The Wedding Banquet (1993) al lui Ang Lee.

“City of Floating Sounds” va fi prezentat la Manchester intre 6 si 8 iunie, iar la New York pe 23 si 24 iulie. Madama Butterfly va fi prezentat la Barbican, in Londra, pe 25 octombrie. Detalii despre concertul inovator gasiti aici.

Citește în continuare