Star Wars – partea mai putin cunoscuta: business-urile conexe de milioane de dolari. De la Porsche la McDonald’s, culisele parteneriatelor Star Wars.
Un film ca Star Wars, cu serii care au influentat viata multor generatii de spectatori de 40 de ani incoace, nu se promoveaza doar prin puterea subiectului sau a echipei de actori.
Cel mai recent film din serie, The Rise of Skywalker, a facut numai in martea de Craciun 20 de milioane de dolari in America. Global, filmul depaseste la incasari din vanzarea biletelor 400 de milioane de dolari si vacanta e in desfasurare, deci suma e in crestere.
Dar Star Wars face mult mai multi bani din campaniile de promovare, vanzarea de materiale cu insemnele francizei si activitatile conexe. Iata o mica incursiune in business-ul din spatele numelui Star Wars.
Promovarea top class a inclus la oricare dintre filmele din serie de la „The Phantom Menace” incoace o coperta in Vanity Fair, dar si trucuri emotionale care s-au adaptat la nevoile canalelor media sau ale publicului.
Anul acesta, odata cu coperta Vanity Fair in trei versiuni, au venit desigur si detalii din culise dar si marturisiri emotionante ale regizorului J J Abrams despre ultima zi de filmare.
Abrams a jucat cum i-a dictat departamentul de productie, pentru ca cel putin doua PR Stunt-uri au devenit virale la nivel global cu participarea lui. Mai intai a fost stirea cu am pierdut un scenariu pe care l-am gasit apoi pe Ebay, stire care a fost lansata chiar de el intr-un interviu, mai apoi a fost gestul emotionant facut unui domn aflat pe patul de moarte care a vazut filmul cu cateva zile in avans, chiar si inaintea distributiei.
In acest al doilea caz, cel care a validat actiunea a fost seful Disney, Bob Iger, care in paralel si-a organizat astfel programul ca sa –si publice si biografia in aceasta perioada – ca sa se ajute intre ele (productie cinema & carte) la vanzare.
12 dintre cele mai mari branduri din lume, destinate publicurilor diferite, de la Porsche la McDonads au avut propriile campanii legate de Star Wars, producatorii asigurandu-se astfel ca informatiile despre ultimul Star Wars ajung la public din cat mai multe directii. Si, desigur, au crescut bugetul de incasari auxiliare pentru Disney.
Porsche si-a inceput propria campanie in octombrie. Campania a facut referire la The Designer Alliance, un efort comun intre designerii de la Porsche si Lucas Film pentru a crea o noua masina care sa imbine elemente de la Porsche cu cele gandite de departamentul de inovatie de la Lucas Film. Mesajul secundar a fost ca “a conduce un Porsche e intr-un fel ca si cum ai conduce o nava spatiala”.
Compania americana United Airlines, care a anuntat inca din aprilie ca va fi parte din campania de promovare a filmului, si-a pictat unul dintre avioane cu insemnele Star Wars si a organizat un concurs pentru toti calatorii, concurs care avea drept premiu un loc la premiera mondiala. O reclama care a fost lansata mai tarziu incuraja clientii United Airlines sa calatoreasca intr-o galaxie “far, far away”, iar instructiunile de securitate la bordul avioanelor au fost livrate printr-o inregistrare de catre personaje din Star Wars.
Samsung a lansat o editie de la Galaxy Note 10, branduita cu numele filmului, iar in reclama a vorbit despre cum te poti conecta cu universul tau, via device-urile Samsung,
Un parteneriat cu Dannon, producator de iaurturi, a asigurat o prezenta a personajelor Star Wars in orice alimentara sau super market din America, iar Mc Donald’s a reintrodus in Happy Meal cadouri Star Wars. Cum Mc Do opereaza global in peste 100 de tari, cu mii de restaurante care expun si in acest moment jucariile Star Wars din Happy Meal, probabil ca milioane de tineri care nu sunt interesati de film s–au “lovit” periodic de imaginile care-l promoveaza.
Levi’s a lansat in octombrie o colectie “Star Wars X Levi’s” care include tricouri, hanorace si , desigur, geaca de jeans, iar Ebay, care a fost partener la PR Stunt-ul cu am pierdut scenariul dar l-am gasit repede, a creat “Star Wars Families”, un proiect fotografic care arata importanta familiilor in dezvoltarea unui asemenea fenomen cultural intins pe 40 de ani.
Poate cea mai spectaculoasa dintre activari a fost insa in NBA. 17 stadioane au avut simultan “Star Wars Night” care a inclus momente cu concursuri pentru spectatori de la bilete la film, merchandising oferite gratuit si pana la spectaculoase concursuri de costume. Totul a fost sustinut de o reclama pe ESPN, care era de fapt prima difuzare a trailerului final inainte de premiera.
Cea mai noua dintre colaborari a fost cu Facebook care a creat o serie de emoji special pentru fanii Star Wars, dar si o activare AR care ii face pe utilizatori sa fie parte din faimoasa galaxie.
Utilizatorii de Mesenger call sau message au o optiune prin care pot aparea la destinatar ca facand parte din echipajul Star Wars, chiar la bordul navei spatiale. Evident pot sa aleaga si daca sunt de partea fortei bune sau a celei rele. Puteti citi mai multe despre activarea Facebook, aici.
Business-ul Star Wars nu inseamna doar filme, divizia publishing de la Disney a anuntat lasarea doar in acest an a 18 noi carti, pentru toate varstele, toate cu tematica Star Wars.
Puteti descoperi aici toate titlurile de carti Star Wars aflate in pregatire, precum si de unde le puteti cumpara.
Nebunia Star Wars si efectul promovarii in cross a avut si efecte negative in anii trecuti, cand a ajuns in zona politicii.
In 2015, un cetatean imbracat ca Chewbacca a fost arestat in Ucraina pentru ca incerca sa faca campanie electorala pentru partidul care se numea Vader.
PR-ul inscenat si provocat de sustinatorii partidului Vader a prevazut ca Chewbacca sa fie filmat cum e oprit de politie pentru ca nu are actele la el. Un alt personaj imbracat precum Darth Vader aparea dupa inregistrarea din strada, din studio si comenta situatia promovand alegerile din Ucraina.
Tot in 2015, anul cu cea mai provocatoare dintre lansarile Star Wars pentru ca filmul venea dupa o pauza foarte mare, Disney a realizat un parteneriat cu linia aeriana japoneza ANA, echipand insotitorii de bord ca personajele din film. Japonezii n-au gustat foarte tare faptul ca le-au aparut niste soldati galactici in cabina si promotia a fost retrasa.