Radu Jude, Cristi Puiu, Ada Solomon, Adina Pintilie, Stere Gulea si Tudor Giurgiu solicita sprijinul presedintelui Klaus Iohannis si instituirea Starii de Urgenta Culturala.
In contextul in care cinematografia este unul dintre domeniile cele mai afectate de situatia actuala, aflându-se intr-o situatie similara cu domeniul HoReCa – nu poate produce si nu isi poate vinde produsele, regizorii, producatorii de film care realizeaza filme romanesti si internationale pe teritoriul tarii noastre propun o serie de masuri care sa ajute la redresarea domeniului lor de activitate.
Urmând exemplul colegilor de breasla din Franta care au lansat catre presedintele Emmanuel Macron apelul de instituire a Starii de Urgenta Culturala, 20 de asociatii din domeniu alaturi de 35 dintre cei mai apreciati regizori români – Anca Damian, Adina Pintilie, Stere Gulea, Cristi Puiu, Radu Jude, Alexandru Solomon, Bogdan Muresanu, Adrian Sitaru, Catalin Mitulescu, Alex Nanau si de 230 de companii de productie si servicii cinematografice propun Guvernului României un set de masuri economice rapide si usor de implementat care sa permita relansarea imediata a sectorului cinematografic. Scrisoarea este trimisa in numele semnatarilor de producatoarele Ada Solomon, Iuliana Tarnovetchi si Oana Prata.
In document este remarcat faptul ca, in proiectul de reconstructie si relansare economica a României, presedintele Iohannis vorbeste despre importanta produselor românesti de calitate si despre cresterea investitiilor publice in infrastructura economica.
„Avem nevoie la acest moment sa lansam o Stare de Urgenta Culturala, cum bine spune Isabelle Adjani intr-o scrisoare adresata presedintelui Macron, avem nevoie sa putem produce continut national si european pentru a mentine vii cultura, identitatea si industria cinematografica românesti”, se arata in scrisoarea cineastilor.
In baza datelor Institutului National de Statistica, in anul 2017, 23.653 de intreprinderi din sectorul Hoteluri si Restaurante generau o cifra de afaceri de aproximativ 11 miliarde de lei, in timp ce 7.253 din domeniul „Spectacole, activitati culturale si recreative si Productie, post-productie, distributie si exploatare cinematografica” generau o cifra de afaceri de aproximativ 8 miliarde de lei.
Pentru evitarea prabusirii sectorului cinematografic in perioada urmatoare, semnatarii scrisorii atrag atentia asupra a trei directii de actiune usor de implementat si cu un impact puternic pe termen lung:
– schema de ajutor de stat privind sprijinirea industriei – cash rebate (reducerea taxelor pentru productiile de filme) – care a adus in ultimii ani multe productii straine in Romania, deci si multe locuri de munca pentru oamenii din industrie.
– un fond de sprijin pentru acoperirea cheltuielilor aferente masurilor de protectie pentru filmari
Pentru a putea functiona in perioada urmatoare in conditiile extrem de specifice ale domeniului, este necesara elaborarea unui manual general de bune practici in ceea ce priveste protectia echipelor de filmare, pe baza materialelor deja existente in alte state, in cooperare cu breasla si cu consultarea specialistilor din cadrul Institutului de Sanatate Publica (un calcul sumar realizat pentru un film cu o echipa de apx 50 persoane, cu 30 de zile de filmare, la preturile actuale ale pietei locale pentru echipamente si materiale, se ridica la peste 250.000 lei).
– contributia marilor furnizorii de servicii video la cerere si a platformelor de partajare a materialelor video la Fondul Cinematografic de minim 30% continut european si national. In acest sens, propunem ca furnizorii de servicii video la cerere si platformele de partajare a materialelor video care obtin venituri din România si nu au sediul in România sa contribuie cu o cota de minim 2% din veniturile din România la Fondul Cinematografic sau prin contributie directa la finantarea produselor locale sustinute si de CNC, pâna la concurenta cotei de 2%,
In special in aceasta perioada, o importanta sursa de venit pentru artistii interpreti, compozitori, regizori, scenaristi, o constituie drepturile conexe, colectate de organismele de gestiune colectiva si, in relatie cu cresterea consumului de continut online, este imperativ necesara revizuirea legii drepturilor de autor si elaborarea instrumentelor legislative care sa permita colectarea imediata a drepturilor conexe ale artistilor din difuzarile online/ streaming.
Daca Guvernul si Presedintia isi asuma faptul ca cinematografia e o sursa importanta de venituri si de locuri de munca in Romania si un vehicul de imagine, implementand aceste masuri, e foarte posibil ca aceasta perioada dificila sa se transforme in oportunitatea relansarii pe mecanisme si baze eficiente a productiei de filme din tara noastra.