Teatrul in vremea covid19: Gianina Carbunariu, Manager Teatrul Tineretului Piatra Neamt “Consumul excesiv de online poate dauna grav realitatii”
Situatia teatrelor in vreme de COVID-19. Continuam seria interviurilor despre cum administreaza managerii teatrelor din Romania viata institutiilor pe care le conduc in actualele reguli si retrictii. Astazi, Managerului Teatrului Tineretului Piatra Neamt, dna. Gianina Carbunariu
“Consumul excesiv de online poate dauna grav realitatii; acesta este un supliment teatral ce nu poate inlocui o dieta bazata pe interactiune directa. Daca apar manifestari neplacute, va rugam sa mergeti la teatru imediat ce situatia o va permite”
Cum ati gestionat situatia de criza? Ati trimis angajati in somaj tehnic sau le-ati desfacut contractele de munca?
Teatrele nu si-au incetat activitatea in perioada de lockdown, asa incat nici nu s-a pus problema somajului tehnic sau a desfacerii contractelor de munca, masuri care oricum ar fi fost la limita reglementarilor legale. Faptul ca au fost cateva teatre din tara care au optat pentru aceste masuri mi se pare absurd si, impreuna cu alti colegi directori de teatre, am semnalat pericolul unor astfel de confuzii. Este adevarat ca nu au mai fost programate spectacole cu public in sali, insa reprezentatiile sunt partea cea mai vizibila a activitatii unui teatru, nu singura munca desfasurata intr-o astfel de institutie.
In perioada de izolare au fost pregatite proiecte viitoare sau au fost transferate in online o parte dintre programele teatrului. Astfel, pe platforma Zoom, a fost organizat castingul pentru un spectacol care trebuie sa aiba premiera in septembrie, iar regizorul colaborator impreuna cu secretariatul literar al TT (Teatrul Tineretului) au facut si fac in continuare interviuri de documentare pentru acest spectacol. De 3 ori pe saptamana, tot pe Zoom, Raluca Naclad, consultant artistic al TT, coordoneaza din luna martie “Atelierul de povesti” cu copii intre 6 si 9 ani, atelier pe care inainte il desfasura in teatru. Am avut concerte si lecturi online interactive cu public tanar sustinute de actorii TT Cati Hitu si Paul Ovidiu Cosovanu.
Acum un an am inceput proiectul LansaTT – ateliere creative cu copii din mediul rural din judetul Neamt. Chiar daca nu am putut face si anul acesta atelierele live, am reusit sa le transferam online. Angajati ai teatrului au povestit intamplari din viata lor de dinainte de pandemie, povesti care sunt inregistrate si apoi prezentate pe site-ul teatrului in proiectul audio “Piata Teatrului”, difuzat in fiecare saptamana pe pagina FB a institutiei. Am difuzat si spectacole inregistrate, realizate in stagiunile din ultimii ani. In urma unei jurizari, in luna aprilie a fost aleasa regizoarea care va incepe repetitiile in iulie la un spectacol co-finantat de AFCN. Este vorba despre Elena Morar care va lucra cu Andreea Tanase, castigatoare a concursului dedicat tinerilor dramaturgi care scriu pentru public tanar. Pentru proiectul Elenei Morar au fost selectati si adolescenti din Piatra Neamt care vor face asistenta echipei artistice si incercam sa gasim solutii ca acestia sa poata participa la repetitii fara a fi prezenti in sala. Din aprilie pana in iunie s-a lucrat intens pentru pregatirea participarii Teatrului Tineretului la Festivalul International Volksbuehne digital POSTWEST// guess where. Acest festival trebuia sa aiba loc la Berlin in luna mai, iar Teatrul Tineretului trebuia sa participe cu un spectacol alaturi de alte teatre din 10 tari europene. Din cauza pandemiei, festivalul live s-a transformat intr-un festival digital si a trebuit sa producem intr-un timp foarte scurt un alt proiect artistic decat cel pe care il planuiam, iar asta a insemnat o munca sustinuta din partea echipei teatrului.
Teatrul Tineretului a fost prezent cu eseul vizual “POSTWEST – something digital”, la care am lucrat impreuna cu Mihai Pacurar (artist angajat al TT), precum si cu Alex Halka (sound designer), Dorothee Curio (scenografa din Germania) si Vlad Socea (coordonatorul departamentului literar al teatrului). Festivalul a avut loc intre 24 si 26 iunie, iar lucrarile artistilor europeni au putut fi vizionate pe platforma online a Teatrului Volksbuehne, iar oameni din echipa noastra au participat la trei discutii online cu artisti, curatori, invitati ai acestui proiect international.
Puteti vedea filmul aici
De asemenea, secretariatul literar a fost implicat in promovarea evenimentului in mediul online pentru ca acesta sa ajunga la publicul din Piatra Neamt si din Romania.
S-a muncit foarte mult in aceste luni in toate departamentele teatrului pentru a incerca sa ramanem in legatura cu publicul nostru si chiar sa atragem spectatori din tara si din strainatate care in mod normal nu ar avea acces la productiile sau la programele teatrului. Pe langa activitatea artistica, in absenta spectatorilor in sala, personalul tehnic, de productie si administrativ a folosit acest timp pentru a realiza lucrari de renovare si reconditionare a spatiilor si echipamentelor din cladirea institutiei. Angajatii au muncit si muncesc in continuare, iar munca trebuie remunerata pentru ca asa este legal.
Cati actori independenti se aflau in diverse proiecte de colaborare cu teatrul dvs si acum au ramas fara surse de venit?
La fel ca in majoritatea teatrelor din provincie, la Teatrul Tineretului spectacolele sunt realizate cu trupa de 27 de actori angajati. Este o situatie diferita de cea a teatrelor din Bucuresti unde sunt invitati multi actori colaboratori pentru diverse proiecte. Pe de alta parte, nu doar actorii independenti au fost si sunt afectati de aceasta situatie, ci si regizorii, dramaturgii, scenografii, muzicienii, coregrafii colaboratori. Trebuie gasite solutii pentru ca acesti creatori sa poata continua sa lucreze si sa fie remunerati pentru ca artistii independenti fac parte din sistemul teatral romanesc, nu sunt “pe cont propriu”.
Ce s-a intamplat cu spectacolele care erau in repetitii?
Spectacolul care era in repetitii si a fost intrerupt este spectacolul care trebuia sa fie prezentat in luna mai la Berlin. Ar fi trebuit sa aiba premiera la Piatra Neamt, la mijlocul lunii aprilie. Documentarea fusese deja facuta, insa am apucat sa repet doar 10 zile cu cei 6 actori distribuiti. Un alt proiect pe care am fost nevoiti sa il amanam a fost cel pe care ar fi trebuit sa il semneze tanarul regizor polonez Jakub Skrzywanek. Acesta ar fi trebuit sa lucreze cu trupa TT in mai si in iunie. Am decis sa mergem in continuare cu programarea, adica sa nu reincepem acum repetitiile intrerupte, ci sa respectam planul facut de un an de zile. De aceea, tinand evident cont de reglementari, vom incepe o etapa de repetitii si pre-productie in iulie pentru spectacolul regizoarei Elena Morar. In functie de cum va evolua situatia, repetitiile intrerupte in martie vor continua dupa data de 15 august.
Sunteti de acord cu transmisia spectacolelor online?
Ca spectator am “consumat” cu moderatie acest tip de produs artistic. Teatrul este o experienta care presupune intalnirea reala intre public si spectacol. Inregistrarile, atunci cand sunt de calitate, sunt totusi interesante: poti vedea spectacole pe care altfel nu ai reusi sa le vezi prin forta lucrurilor. In cazul Teatrului Tineretului, am optat pentru difuzarea online a unor spectacole recente, cu inregistrari care sa nu compromita munca artistilor. La fiecare difuzare, colegii mei, consultanti artistici ai TT, au pus urmatorul tip de disclaimer: “Consumul excesiv de online poate dauna grav realitatii; acesta este un supliment teatral ce nu poate inlocui o dieta bazata pe interactiune directa. Daca apar manifestari neplacute, va rugam sa mergeti la teatru imediat ce situatia o va permite.”
Sunteti si organizator de festival. Va ganditi sa aveti si transmisiuni live atunci cand acestea se vor putea tine?
Transmisiunile live presupun un buget special pentru acest tip de actiune. Vom vedea ce se va intampla atunci cand situatia ne va permite sa organizam festivalul de teatru. Cu siguranta vom continua sa folosim anumite cai de comunicare si instrumente tehnice din mediul digital si online care ne-au ajutat sa ne pastram vizibilitatea in timpul pandemiei. Din orice situatie dificila e bine sa inveti cate ceva. Inclusiv ce nu trebuie sa faci.
Care e strategia pentru stagiunea urmatoare pentru cand se vor deschide teatrele?
Strategia pentru orice stagiune se face cu cel putin un an inainte. Teatrele nu functioneaza de la o luna la alta, trebuie programati artistii colaboratori, proiectele trebuie pregatite din timp, asa cum am spus deja. Insa, e adevarat ca nu stim in acest moment cand vom putea sa primim spectatorii in sali si in ce conditii. Programarea in sali depinde de ce vor decide autoritatile in functie de evolutia situatiei generale. Ne confruntam intr-adevar cu o criza fara precedent in istoria recenta, in care esenta insasi a acestei arte este pusa sub semnul intrebarii: cum vom putea sa ne intalnim cu spectatorii? Depinde de noi sa imaginam solutii creative pentru ca acest lucru sa se intample, chiar daca nu asa cum eram obisnuiti.
Pentru toamna avem programata o premiera cu un spectacol site-specific itinerant realizat de regizorul german Clemens Bechtel. Spectacolul a fost gandit chiar inainte de pandemie intr-un format care presupune un traseu in aer liber, spectatorii fiind ghidati de actori si de povestile lor prin oras, prin istoria acestuia. In paralel, ar trebui sa continuam repetitiile intrerupte in martie si sa gasim o solutie artistica pentru a putea prezenta spectacolul publicului din Piatra Neamt, chiar daca nu va fi posibila prezenta in sala a spectatorilor. De asemenea, la inceput de noiembrie va avea loc premiera spectacolului “98%” in regia Elenei Morar.
La final de stagiune, in luna decembrie, ar trebui sa avem premiera unei monodrame din cadrul programului “Blind Date”, in care anul acesta se intalnesc actorul Daniel Besleaga si regizorul Daniel Chirila. Acesta este planul si speram ca situatia sa ne permita sa il ducem pana la capat. Insa, daca acest lucru nu se va putea din cauza restrictiilor generate de pandemie, atunci va trebui sa avem si un plan B. In momentul de fata lucram si la acest plan B. Suntem constienti ca lucrurile se pot schimba de la o zi la alta si ca trebuie sa fim capabili sa ne adaptam strategia in mers, incercand sa pastram colaborarile cu artistii si, in acelasi timp, legatura cu publicul. Discutiile cu artistii si producatorii din alte tari din Europa care se confrunta cu aceeasi situatie sunt o sursa de inspiratie si de incredere pentru ca incercam sa vedem cum putem totusi colabora in continuare in conditiile in care este dificil sa calatoresti cu spectacole. Va trebui sa ne regandim mijloacele de expresie artistica, sa incercam sa facem arta fara compromisuri, insa respectand toate restrictiile menite sa protejeze atat artistii, cat si spectatorii. Dupa momentul socului initial, e timpul sa ne repliem si sa facem tot ce putem pentru a oferi publicului speranta, reflectie, semne de solidaritate intr-o lume din ce in ce mai polarizata si mai tulbure.
Teatrul Tineretului este o institutie culturala de peste 60 de ani pe piata romaneasca
In tot acest timp si-a castigat renumele de rampa de lansare pentru tinerii actori, regizori, scenografi sau compozitori, care ulterior au avut cariere profesionale de exceptie.
Este specializat in productia de spectacole de teatru si activitati artistice interdisciplinare, la realizarea carora sunt implicati artisti de marca din toate generatiile, alaturi de trupa permanenta a teatrului.
Sprijinirea creatorilor de teatru aflati la inceput de drum este o misiune de seama in ADN-ul lui inca de la momentul inceperii functionarii, din anul 1958. Prin programele sale, Teatrul Tineretului propune comunitatii publicului din judetul Neamt, si nu doar acesteia, o oferta teatrala de calitate si invita spectatorii de toate varstele la implicare si participare la creatiile sale, care tin cont de noile tipare de consum ale secolului XXI.