The Gilded Age – personaje reale din istoria Americii vs versiunile fictionalizate. Ce personaje noi sunt in sezonul 2. Anderson Cooper de la CNN e descendentul familiei care a inspirat personajele principale.
HBO Max a inceput din aceasta saptamana sa difuzeze sezonul 2 din Gilded Age, serialul care vorbeste despre una dintre marile schimbari in istoria Americii – aparitia industriasilor si a noilor imbogatiti care isi fac loc cu greu in inalta societate si sunt foarte greu acceptati de bogatasii de rit vechi.
Cu super costume si decoruri, pentru publicul American serialul are alte nuante pentru ca ei recunosc trimiteri la personaje si familii care au descendenti chiar si acum aflati in prim plan spatiul public.
Povestea e construita in asa fel incat spectatorii sa nu fie afectati daca nu stiu trimiterile istorice, dar tot aduce un zambet pe fata cand apar personaje ca scriitorul Oscar Wilde (care apare in sezonul2).
Urban.ro a vazut in avanpremiera sezonul 2, asa ca va aratam cateva asemanari intre istoria reala si personajele din The Gilded Age.
In podcastul oficial al HBO pentru The Gilded Age, Julian Fellowes -scenaristul si creatorul serialului (care mai are in portofoliu munca la alte drame si seriale cu trimiteri istorice – Gosford Park si Downton Abbey) a dezvaluit ca bogatul magnat al cailor ferate George Russell (interpretat Morgan Spector) este un mix din mai multe personaje care au existat in acea vreme.
Principala sursa de inspiratie pentru George Russell din The Gilded Age se bazeaza pe Jay Gould, un baron talhar din viata reala, care se certa adesea cu familiile bogate din vechea garda reprezentat de “Clubul celor patru sute al doamnei Astor “, un grup exclusivist de persoane care fusese atent ingrijit de Ward McAllister (Nathan Lane), care va aparea in curand in The Gilded Age.
Cealalta sursa de inspiratie pentru George Russel este magnatul cailor ferate William Kissam Vanderbilt, cu trimiteri mai clare la asociere cu Bertha Russel, sotia lui George, a carei actiuni sunt asemanatoare cu multe dintre initiativele Alvei Vanderbilt.
In serial familia Russel este in conflict cu doamna Astor careia nu-i place nimic din activitatea noilor imbogatiti si nu vrea sa-I primeasca la niciuna dintre activitatile sociale ale epocii. In realitate, abia mult mai tarziu, doamna Astor a permis in cele din urma familiei Gould sa intre in inalta societate, prin copiii lui Jay, dupa moartea acestuia.
Julian Fellowes nu a ascuns adevarata identitate a personajului lui Donna Murphy in The Gilded Age: Doamna Astor a fost, intr-adevar, o persoana reala si matroana -regina albina – a inaltei societati newyorkeze: Caroline Schermerhorn.
foto Profimedia
Provenind dintr-o veche familie Knickerbocker – urmasii clasei olandeze bogate care s-a stabilit la New York – Caroline Schermerhorn s-a casatorit cu William Backhouse Astor, al carui bunic a strans o avere prin comertul cu blanuri si proprietati imobiliare. Bogatia extrema a sotului ei, combinata cu pedigree-ul ei social, i-a permis sa ajunga si sa ramana in varful esalonului superior.
Impreuna cu Ward McAllister, a elaborat Mrs. Astor’s 400 – cele 400 de familii newyorkeze acceptabile din punct de vedere social (patru sute era numarul de persoane care puteau incapea in sala de bal a doamnei Astor). In 1892, lista a fost publicata chiar de The New York Times.
Cu toate acestea, pe masura ce bogatia americana a explodat la sfarsitul anilor 1880 si 1890, puterea ei a nceput sa scada. In cele din urma, a acceptat prezenta familiei Vanderbilt si a altor cateva familii de industriasi – pe care le exclusese anterior – deoarece averea lor era mai mare decat a ei.
Bertha Russell, ambitioasa din punct de vedere social si ostentativ de bogata, este o versiune fictiva a lui Alva Vanderbilt, sotia magnatului cailor ferate William Kissam Vanderbilt.
La inceput, familia a ramas la marginea societatii newyorkeze si a fost considerata nouveau riche. (Nu a ajutat nici faptul ca vila lor nou construita, numita Petit Chateau, a fost considerata stridenta la acea vreme). Cu toate acestea, ei stiau singurul lucru care putea darama orice ziduri din calea lor: banii, si multi bani.
Vanderbilt a cheltuit din belsug. O petrecere pentru fiica ei, Consuelo, a costat milioane de dolari – si a determinat-o pe doamna Astor sa ii permita lui Vanderbilt sa intre in randurile sale, deoarece si-a dat seama ca familia ei risca sa devina irelevanta din punct de vedere social daca nu participa.
Dulcea si blanda Gladys Russell (Taissa Farmiga) este o dublura sigura pentru Consuelo Vanderbilt, fiica lui William Kissam si Alva Vanderbilt.
foto HBO Max, Profimedia
In timp ce tanara si impresionabila Consuelo era nerabdatoare sa se casatoreasca din dragoste, mama ei avea viziuni despre o partida sociala stratosferica. Impotriva dorintei sale, Consuelo s-a casatorit cu al noualea Duce de Marlborough.
A fost o casnicie fara iubire. Ducele nu se gandea decat la bani, facandu-i pe Vanderbilt sa-i plateasca o zestre de doua milioane si jumatate de dolari pentru a se casatori cu fiica lor. (aceasta suma ar insemna astazi peste 75 de milioane de dolari.)
Deja, Gladys din The Gilded Age pare destinata sa urmeze calea inspiratiei sale:La fel ca si Consuelo, parintii ei au respins prima ei iubire, un american afabil care, desi provenea dintr-o familie buna, nu ar fi facut nimic pentru a promova pozitia familiei.
Revenind la Realitatea istorica, familia Vanderbilt a fost candva cea mai bogata familie din Statele Unite.Cornelius Vanderbilt a fost cel mai bogat american pana la moartea sa, in 1877. Dupa aceea, fiul sau, William Henry Vanderbilt, a dobandit averea tatalui sau si a fost cel mai bogat american pana la moartea sa, in 1885. Dominatia familiei Vanderbilt a durat pana la jumatatea secolului al XX-lea, cand cele 10 mari vile ale familiei de pe Fifth Avenue au fost demolate, iar majoritatea celorlalte case Vanderbilt au fost vandute sau transformate in muzee, in ceea ce a fost numit „Caderea Casei Vanderbilt”.
Printre descendentii contemporani se numara istoricul de arta american John Wilmerding, jurnalistul Anderson Cooper, actorul Timothy Olyphant, muzicianul John P. Hammond, scenaristul James Vanderbilt si Ducele de Marlborough.
Ward McAllister a fost o persoana reala si un arbitru social in anii 1890 si, ca fapt divers, avea intr-adevar un accent sudist si o mustata impresionanta.
Originar din Savannah, McAllister a fost mana dreapta a lui Caroline Astor si „a ramas principalul ajutor al doamnei Astor pana la moartea sa in 1895”. Scrierile vremii il consemneaza drept un om incredibil de cultivat cu referinte la gastronomie, arhitectura sau viata culturala , in special muzicala, de dincolo de ocean.
In sezonul doi apare cantareata de opera originara din Suedia, Christine Nilsson, supranumita si Christina Nilsson (interpretata de Sarah Joy Miller). Ea a fost una dintre cele mai solicitate soprane de opera intre anii 1860 si 1880. Si-a petrecut o mare parte din cariera la Paris, unde, in 1868, s-a alaturat Operei din Paris si a creat rolul Ophélie din Hamlet. Nilsson a interpretat Faust la prima opera a Met, care a avut loc in cladirea originala de la intersectia strazilor 39 si Broadway – participarea ei a fost considerata o victorie majora pentru noul teatru si o respingere pentru reprezentatii “old money”.
Se crede ca soprana a inspirat personajul Christine Daaé din romanul lui Gaston Leroux din 1910, Fantoma de la Opera.
Tot in sezonul 2 apare si Oscar Wilde (interpretat de Jordan Sebastian Waller). El e prezentta la momentul cand a pornit intr-un turneu de conferinte in America si inca nu scrisese cele mai faimoase romane ale sale, dar deja canta laudele estetismului.
Dar unul dintre cele mai frumoase omagii pe care le aduce sezonul 2 The Gilded Age, este cel pentru Emily Warren Roebling, femeia inginer constructor care a lucrat la construirea podului Brooklyn.
Nascuta in Cold Spring, New York, Emily Warren Roebling (interpretata Liz Risan) a fost o femeie stralucita, cunoscuta mai ales postum pentru rolul sau esential in construirea podului Brooklyn, cel mai lung pod suspendat din lume la acea vreme. Constructia a durat din 1869 pana in 1883 si s-a confruntat cu mai multe provocari, ceea ce, in consecinta, i-a permis doamnei Roebling sa se ridice la inaltimea situatiei. Cand inginerul sef al proiectului, Washington A. Roebling, s-a imbolnavit si a ramas imobilizat la pat, doamna Roebling a preluat in cele din urma conducerea proiectului in numele sotului ei, facand totul, de la negocierea materialelor si rezolvarea provocarilor tehnice pana la vizitarea santierului.