Thrillerul psihologic Spre Nord, selectat la Festivalul International de Film de la Venetia 2022. Filmul este debutul in lung metraj al regizorului Mihai Mincan („Bondoc”)
Spre Nord, debutul in lungmetraj al regizorului Mihai Mincan, va fi prezentat in premiera la cea de-a 79-a editie a Festivalului International de Film de la Venetia (31 august – 10 septembrie 2022), in cadrul sectiunii „Venice Orizzonti” dedicata filmelor ce lanseaza noi trenduri estetice si expresive in spatiul cinematografic.
Din distributie fac parte tanarul actor germano-roman Niko Becker, Soliman Cruz, Bart Guingona, Olivier Ho Hio Hen (Stillwater), Alexandre Nguyen.
Productia aduce pe ecran o echipa de top: DOP – George Chiper-Lillemark (Imaculat, Touch Me Not), Sound designer – Nicolas Becker (Sound Of Metal – Oscar pentru Cel Mai Bun Sunet), Sound Mixer – Cyril Holtz (3 Premii Cesar, cel mai nou pentru The Sister Brothers), Muzica – Marius Leftarache, Alesandro Cortini, Nicolas Becker, Montaj– Dragos Apetri.
Inspirat din fapte reale, Spre Nord surprinde o parte a exodului uman, de dupa 1990, din tarile de est ale Europei. Vrajiti de „visul american”, multi tineri au decis atunci sa-si paraseasca tara, chiar si cu riscul pierderii propriei vieti.
Unul dintre acestia este si Dumitru, personajul roman din Spre Nord, un tanar care a incercat sa traverseze Atlanticul clandestin, in 1996, la bordul unui cargobot.
Dumitru este descoperit, ascuns printre niste containere metalice, de Joel, un marinar credincios filipinez. Stiind ca tanarul risca sa fie aruncat peste bord daca va fi descoperit de capitan si ofiteri, Joel intra intr-un joc periculos de a-l salva, implicandu-si echipajul, credinta in Dumnezeu si deopotriva, viata unui om nevinovat.
Cunoscut pentru documentarele Omul care a vrut sa fie liber, Emigrant Blues: un road movie in 2 ½ capitole, Bondoc, regizorul Mihai Mincan declara: „In 2016 am avut ideea de a ecraniza un incident violent care avusese loc in mijlocul Oceanului Atlantic, pe un vas de tip cargo aflat in drum spre America. Desi faptele din care Spre Nord s-a inspirat partial se intamplasera la mijlocul anilor ’90, mi se parea ca-mi spun multe despre lumea in care traiam in prezent. Era o perioada in care lumea se zbatea intr-o combinatie de frica si ura. Efectele crizei economice abia incheiate se vedeau peste tot, in preturi, somaj si salarii. Furia plutea in aer: in acel an, Europa a fost zguduita de trei atentate teroriste. Senzatia generala era una de neajutorare, ca viata ta e la mana ingaduintei si milei altora, ca visurile tale nu se pot indeplini decat validate de cei care au puterea. Au trecut de atunci sase ani. Cred ca selectia de la Venetia este o recompensa uriasa a obsesiei unei intregi echipe de a-si urma acele visuri on their own terms, dar si o dovada ca lumea s-a schimbat prea putin de atunci.”
Filmul este un thriller psihologic si reprezinta una dintre cele mai ambitioase productii ale cinematografiei romanesti din ultimii ani. Proiectul este o coproductie a cinci tari: Romania prin compania deFilm (Alis – Crystal Bear si Teddy Award Berlinale 2022, Golden Lynx – for The Best Documentary – Portugal 2022), Franta (Remora Film), Grecia (Studio Bauhaus), Bulgaria (Screening Emotions) si Republica Ceha (Background Films).
„White Noise”, cu Adam Driver, Greta Gerwig si Jodie Turner-Smith, bazat pe romanul cu acelasi nume din 1985 de Don DeLillo, va fi proiectat in competitive. Este de altfel primul film Netflix care este prezentat la Venetia in deschidere.
„Bones and All” de Luca Guadagnino, cu Timothée Chalamet si Taylor Russell in rolul iubitorilor de canibali intr-o calatorie prin America in anii 1980; el este unul dintre favoritii pentru un Leu de Aur.
Competitie
“White Noise,” Noah Baumbach (SUA)
“Il Signore Delle Formiche,” Gianni Amelio (Italia)
“The Whale,” Darren Aronofsky (SUA)
“L’Immensità,” Emanuele Crialese (Italia)
“Saint Omer,” Alice Diop (Franta)
“Blonde,” Andrew Dominik (SUA)
“TÁR,” Todd Field (SUA)
“Love Life,” Kôji Fukada (Japan, France)
“Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths,” Alejandro G. Iñárritu (Mexic)
“Athena,” Romain Gavras (Franta)
“Bones and All,” Luca Guadagnino (SUA)
“The Eternal Daughter,” Joanna Hogg (Marea Britanie)
“Beyond The Wall,” Vahid Jalilvand (Iran)
“The Banshees of Inisherin,” Martin McDonagh (Marea Britanie, SUA)
“Argentina, 1985,” Santiago Mitre (Argentina, SUA)
“Chiara,” Susanna Nicchiarelli (Italia)
“Monica,” Andrea Pallaoro (Italia)
“No Bears,” Jafar Panahi (Iran)
“All The Beauty and The Bloodshed,” Laura Poitras (SUA)
“A Couple,” Frederick Wiseman (SUA)
“The Son,” Florian Zeller (Marea Britanie)
“Our Ties,” Roschdy Zem (Franta)
“Other People’s Children,” Rebecca Zlotowski (Franta)
In aceeasi sectiune cu filmul romanesc Spre Nord, se mai afa in competitie
“Princess,” Roberto De Paolis (Italia)
“Victim,” Michal Blasko (Slovacia, Cehia, Germania)
“On The Fringe,” Juan Diego Botto (Spania)
“Trenque Lauquen,” Laura Citarella (Argentina, Germania)
“Vera,” Tizza Covi, Rainer Frimmel (Austria)
“Innocence,” Guy Davidi (Danemarca, Israel, Finlanda, Islanda) – documentar
“Blanquita,” Fernando Guzzoni (Chile, Mexic)
“For My Country,” Rachid Hami (Franta, Taipei)
“A Man,” Key Ishikawa (Japonia)
“Bread and Salt,” Damian Kocur (Polonia)
“Luxembourg, Luxembourg,” Antonio Lukich (Ucraina)
“Ti Mangio il Cuore,” Pippo Mezzapesa (Italia)
“Autobiography,” Makbul Mubarak (Franta, Germania, Qatar)
“The Sitting Duck,” Jean-Paul Salomé (Franta)
“World War III,” Houman Seyiedi (Iran)
“The Happiest Man in the World,” Teona Strugar Mitevska (Bosnia, Belgia, Danemarca)
“The Bride,” Sergio Trefaut (Portugalia)