Skip to content

Interviu exclusiv Tim Burton: „Am crescut uitandu-ma la filme cu monstri, cu vibe-ul creat de ceea ce insemna Transilvania, Muntii Carpati si povestile cu Dracula si, sa vin sa experimentez totul direct, e ceva memorabil”. Serialul Wednesday, filmat in Romania, e din 23 noiembrie pe Netflix.

Tim Burton (64 de ani) e regizorul care a facut fericiti milioane de tineri aratandu-le o lume in care cei diferiti pot fi acceptati. Face asta de la primele lui filme si generatii intregi au gasit o oaza de bine si de speranta in filmele lui. De la primul lui scurtmetraj animat – „Vincent”, facut pe vremea cand era animator la Disney, adica inceputul anilor ’80 – si pana la cea mai recenta creatie a sa, serialul Netflix „Wednesday”, in toate filmele lui monstrii n-au fost “horror”, ci creaturi care nu si-au gasit un loc in societate, care cauta sa fie acceptate sau care, pur si simplu, vad lumea altfel. Chiar si cand n-a fost vorba de animatie, ci de oameni pe care i-am putea gasi printre noi, n-a fost niciodata vorba despre a speria spectatorul, ci despre a arata emotiile unei persoane diferite de majoritate, care nu se incadreaza in tiparele modei. Batman sau Edward Scissorhands, Alice din Tara minunilor sau chiar Wednesday si rudele ei din Familia Addams pot intra oricand in aceasta categorie.

Acum cand a facut primul sau serial de televiziune, „Wednesday”, si a continuat sa prezinte lumea vazuta de el cu umor negru, estetica gotica jucausa asa cum ne-a aratat-o in clasicele „Beetlejuice”, „Miss Pelegrine’s Home for Peculiar Children” sau „Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street”, ne dam seama ca Tim Burton a fost mereu inaintea vremurilor: a vorbit despre incluziune sociala, a aratat o lume intunecata atat de indragita la nivel vizual si vestimentar de tinerii oricarei generatii si nu i-a pasat niciodata de ce spune restul lumii. Si, mai presus de toate, a fost fidel crezurilor din mintea lui.

Pentru noi, „Wednesday” – care s-a filmat in Romania pe parcusul a opt luni – inseamna si o mandrie locala.

Tim Burton acorda rar interviuri; n-a simtit niciodata nevoia sa se justifice pentru ceea ce creeaza si isi e fidel suta la suta creatiilor pe care le imagineaza, dar faptul ca – la sfarsitul lunii martie cand era in montaj cu „Wednesday” – a acceptat un interviu pentru urban.ro spune foarte multe despre cat de tare a apreciat echipa cu care a lucrat in Romania si ceea ce a intalnit aici.

“Mi-a placut foarte mult ca s-a filmat in Romania, a fost ca o noua experienta in care eram si eu pus, nu doar in partea de productie si regie film. Am crescut uitandu-ma la filme cu monstri, cu vibe-ul creat de ceea ce insemna Transilvania, Muntii Carpati si povestile cu Dracula si, sa vin sa experimentez totul direct, e ceva memorabil. Pentru ca, de fapt, ce am descoperit la fata locului a fost ca oamenii sunt extraordinari, pe bune. Foarte muncitori, foarte atenti la detaliile mestesugului lor si asta a fost foarte inspirational pentru mine. E foarte placut cand faci ce-ti place cu oameni care-ti plac. Un loc nou aduce si o energie noua, care inseamna un imbold creativ pentru mine si m-a ajutat mult intregul context de acolo pe durata filmarilor”, ne-a spus via telefon Tim Burton in timp ce se afla la Londra ca sa monteze episoadele pe care le regizase din „Wednesday”.

Serialul care se lanseaza in 23 noiembrie pe Netflix marcheaza mai multe premiere pentru Burton: n-a mai facut regie pentru serial tv si n-a lucrat niciodata pentru un colos media specializat in streaming care are propriile reguli care sa genereze audienta.

Netflix are multa experienta in seriale pentru adolescenti, „Stranger Things”, „Never Have I Ever” sau „Heartstopper”, dar si in povestile cu super eroi („The Umbrella Academy”), cel in care filmul noir intalneste suburbia americana („Riverdale”), cel pentru vrajitoare („Sabrina”) sau cel cu studente criminale („Elite”). Insa intalnirea pentru „Wednesday” a fost cu intelegere fata de “lumea din mintea lui Tim Burton” pentru ca – si in conditiile in care culorile din imagini sunt ceva mai suprasaturate decat in filmele lui pentru cinema. iar montajul e mai rapid – estetica, interpretarea, muzica, costumele si umorul negru foarte inteligent raman in lumea lui Burton pana la capat.

Ca sa fie creata insa lumea imaginata de Tim Burton, la 30 de minute distanta de Bucuresti, in Buftea au fost construite doua orase, iar spectatorii vor descoperi in serial cadre din gara Sinaia, dar si imagini din cateva cladiri spectaculoase din capitala, din Sinaia si Bran.

“Am filmat in studiouri langa Bucuresti, dar si la Sinaia in gara, si prin padurile din apropierea capitalei. Bucurestiul e un oras care are multe lucruri de oferit, am folosit locatii frumoase, Casa Scriitorilor care e un loc foarte special, exista acolo un amestec foarte interesant de lucruri si locuri”, isi aminteste Tim Burton.

Foto: Netflix

Peste 200 de oameni au muncit in echipele care au construit decorurile in Buftea, care au transformat Academia Nevermore in realitate tridimensionala, dar dincolo de scenografi, tamplari, zugravi, costumiere si make-up artisti, o parte importanta din industria de cinema din Romania, din partea de productie, lumini, imagine, sunet si tot ceea ce tine de tehnicul unei filmari, a fost implicata in aceasta productie. Daca va veti uita pe genericul final al fiecarui episod veti descoperi nume importante din cinematografia noastra – Tudor Lucaciu care aici asigura imaginea pentru o echipa separata (si care are in portofoliu filme regizate de Radu Muntean sau Razvan Radulescu, cu prezente la Cannes sau la Berlin: “Marti, dupa Craciun”, “Felicia, inainte de toate”) si Liviu Pojoni Jr sunt doar doi dintre cei care au muncit pentru toate cele 8 episoade ale serialului.

Echipa de actori romani ii include pe George Burcea care e servitorul Lurch, pe Cezar Grumazescu care e antrenorul Vlad al scolii Nevermore, dar si pe magicianul Victor Dorobantu al carui chip nu-l vedem  niciodata pentru ca el e The Thing – mana nastrusnica, paza in familie, si cel mai bun prieten al lui Wednesday.

Cand vezi cate poate exprima un personaj care nu vorbeste deloc si cat de drag iti poate deveni The Thing, simti ca intelegi inca putin din lumea lui Burton, cea a celor diferiti. E o secventa in serial cand viata lui The Thing e pusa in pericol, iar emotia care se creeaza acolo are o nota magica dincolo de cuvinte.

“Victor a fost distribuit ca actor, nu e doar o mana pentru mine. El e personaj complet. Am facut auditii ca pentru oricare actor din poveste, i-am pus pe toti sa vorbeasca prin mainile lor. Iar el are o structura si o expresivitate si o emotie a mainii, o tipologie pe care o simti cand o vezi chiar daca nu o descrii in detaliu in cuvinte. E foarte expresiv, are o foarte buna mobilitate si coordinare a mainii si a inteles foarte bine ce inseamna sa faci actorie prin mana ta. A fost minunat ca l-am gasit exact asa cum imi imaginam ca trebuie sa fie The Thing si ca era acolo langa noi, in Romania”, spune Burton despre personajul care o insoteste pe Wednesday in toate episoadele si care va fi indragit de spectatorii din lumea intreaga.

Victor Dorobantu e insa la primul lui film, pana la intalnirea cu Tim Burton a facut spectacole de magie la Ploiesti si petreceri private pentru copii.

Filmul marcheaza si o alta premiera pentru industria noastra: o femeie din Romania e producator al unui serial Netflix international. E vorba de Carmen Pepelea care mai are in portofoliu ca producator filmul „Voyagers” cu Colin Farrell si Lily Rose Depp protagonisti, sau ca production manager „Wonder Woman” si „300: Rise of an Empire”.

Ea a fost cea care s-a aflat in spatele intregii organizari din Romania, in perioada de pandemie, cu o desfasurare impresionanta de actori veniti din toate colturile lumii, cu zeci de locatii in tara, cu decoruri complicate de construit, dar care a avut grija si de confortul emotional al lui Chaterine Zeta Jones, Jenna Ortega, Christina Ricci, Gwendoline Christie.

Ea a fost cea care s-a aflat si in spatele vizitei lui Tim Burton la festivalul de teatru de la Sibiu, cand a vazut Faust in regia lui Silviu Purcarete si s-a intalnit cu Constantin Chiriac, directorul festivalului.

“Insist si spun ca ceea ce aveti special in Romania e calitatea oamenilor. Sigur, aveti alta cultura, alta energie, dar dincolo de asta sunt mari artisti si mari profesionisti acolo. Sculptori, pictori, scenografi, actori. Asta e amintirea pe care o pastrez despre Romania.”

Tim Burton e cunoscut pentru faptul ca mai mereu deseneaza, face schite pe servetele de hartie, sau in caiete speciale – parte din ce vede in jurul lui, parte din ce-i spune subconstientul, are de altfel doua carti publicate cu desenele lui, The Melancholy Death of Oyster Boy & Other Stories (1997) si The Napkin Art of Tim Burton: Things you think about in a bar (2015), asa ca l-am intrebat daca a desenat ceva in lunile in care a stat in Romania, inspirat de Bucurestiul care e si Micul Paris, dar si un oras cu structura comunista.

“Stii ce a fost amuzant, dar si o provocare interesanta?! Noi spuneam o poveste care era amplasata pe Coasta de Est a Americii, cam ca Vermont. Si am cautat lucruri si locuri in stil american si, desi parea ciudat si dificil sa le gasim in Bucuresti, le-am gasit. Am descoperit multe lucruri care aveau alta destinatie si le-am facut sa fie potrivite pentru povestea noastra, iar asta e partea cea mai amuzanta si provocatoare in meseria noastra pentru ca e frumos sa poti sa vezi lucrurile din alta perspectiva decat cea obisnuita.”

Cat despre desenele pe care le-a facut in Bucuresti… “Am intotdeauna un caiet pentru schite cu mine. In Romania am muncit mult, dar in zilele mele libere, m-am asezat cateodata intr-o cafenea si am desenat. Nimic elaborat, schite foarte simpliste despre oameni si senzatii…”

Burton a recunoscut candva ca a inceput sa vorbeasca cu cei din jurul lui atunci cand a devenit regizor, pana atunci fiind mai degraba preocupat sa deseneze lumea din jurul lui, din mintea lui si sa vada filme. In martie cand ne-am conversat a marturisit ca nu avea timp sa citeasca pentru ca voia sa ramana concentrat pe detaliile povestii la care lucra si pe care o monta, dar inainte de a incepe lucrul la serial citise o carte ancheta despre Scientologie ca parte din documentarea sa.

Astazi are doi copii adolescenti, mama lor e Helena Bonham Carter care a mentionat de multe ori in interviuri ca pentru ea e important ca cei mici sa citeasca, asa ca l-am intrebat ce le recomanda sa citeasca copiilor lui.

“Cred in individualitatea noastra ca persoane si stiu ca fiecare e diferit. Unuia ii place o anumita muzica, ceiluilalt alt fel de muzica. Si tot asa. Ma feresc sa le recomand eu lucruri specifice sa citeasca, le spun doar din cand in cand anumite directii prezente acum, dar prefer ca ei sa descopere in felul lor ceea ce le place sa citeasca, sa asculte, sa-i inspire vizual.”

Copiii lui Tim Burton sunt la varsta aventurilor lui Wednesday  – baiatul Billy Ray are 19 ani, fata Nell are 14 ani. Apar rar in public, desi au jucat in filmele parintilor, dar anul trecut au fost in Italia alaturi de Tim Burton, si de cainele familiei, Levi, la Festivalul de film de la Roma unde tatal lor primea un premiu pentru intreaga activitate.

Ce e cu adevarat fascinant la Tim Burton tine de unitatea stilistica a filmelor lui care, privind in urma la aceasta cariera impresionanta, arata mult curaj, credinta in ceea ce gandeste si puterea de a se lupta pentru ideile lui cand i s-a spus nu. Sigur ca astazi ii sunt acceptate mai repede ideile pentru ca e TIM BURTON si producatorii stiu care sunt valorile si viziunea din spatele acestui nume, dar e un nume crescut in timp, prin multa munca. Am vrut sa stim cum a rezistat altor opinii care i se opuneau si a reusit sa ramana mereu pe drumul lui.

“Ca orice alt artist, nu pot sa vad lucrurile altfel decat in felul meu. Pot sa le vad doar asa cum le percep si ma straduiesc sa le redau cat mai fidel apoi, lumii. Pur si simplu, nu ma gandesc daca e bine sau rau, asa vad lucrurile; asta e lumea mea si am ramas fidel cu ceea ce simt in ea. Nu mi-am imaginat niciodata ca poate fi altfel.”

Pentru ce v-ati fi recunoscator dvs, ceva din caracterul si personalitatea dvs, care v-a adus in acest punct al vietii?

“Oricat de greu a fost, de bine sau de rau, la sfarsit am fost recunoscator. Atunci cand ma confrunt cu necunoscutul, nu imi este frica de nimic pentru ca nu stiu de ce sa ma tem. Asa m-am simtit mereu, ciudat de increzator. Au fost multe suisuri si coborasuri si oameni care au spus nu la anumite lucruri, dar am continuat sa merg mai departe. Asta e tot… Nu mi-a fost niciodata frica de nimic. Am incercat doar sa merg mai departe.”

Numai ca e ceva in esenta lui – subconstientul pe care-l pune in desene, cum spune el – care arata cat de vizionar si unic este. Uitati-va mai jos la primul sau film animat din 1982, „Vincent”.

Apoi uitati-va la fotografiile sale din aceste zile. Desi, cu siguranta, nu-si propusese, personajul desenat acum 40 de ani seamana cu Tim Burton de acum, chiar si catelul din animatie e acum parte din familie.

Lumea din mintea lui Tim Burton, Wednesday cu o Jenna Ortega exceptionala, delicata si iubibila in toate lucrurile ei stranii, e disponibila pe Netflix din 23 noiembrie.

Dincolo de succesul pe care-l va avea serialul (care pastreaza la sfarsit loc si pentru o continuare), Wednesday ramane una dintre marile productii filmate la noi, un semnal pentru autoritatile noastre care – cu o legislatie aplicata asa cum a fost votata – ar putea beneficia din partea cinematografiei internationale de fonduri importante la bugetul de stat si de foarte multe locuri de munca.