Actrita din miniseria Toata lumina pe care nu o putem vedea, Aria Mia Loberti, este oarba, la fel ca personajul ei. “Se practica sa pui o bucata de sfoara sub banda, astfel incat actorul orb sa poata simti semnul cu degetele de la picioare. Aria si-a dat seama ca se va impiedica”, spune regizorul Shawn Levy
All the Light We Cannot See (Toata lumina pe care nu o putem vedea), noul serial in patru parti care ruleaza acum pe Netflix, se bazeaza pe romanul lui Anthony Doerr, castigator al Premiului Pulitzer si, are multe reprezentari in realitate.
Toata lumina pe care nu o putem vedea este o serie limitata inovatoare, spune povestea lui Marie-Laure, o tanara nevazatoare din Franta, si a tatalui ei, Daniel LeBlanc.
In incercarea de a salva un diamant legendar din ghearele nazistilor, cei doi fug din Parisul aflat sub ocupatie germana. Urmariti cu indarjire de un ofiter Gestapo nemilos, care incearca sa puna mana pe piatra pretioasa pentru sine, Marie-Laure si Daniel isi gasesc curand refugiul in St. Malo, in casa unui unchi singuratic, care face transmisiuni radio clandestine ca parte a rezistentei. In acest oras candva idilic de pe malul marii, Marie-Laure isi intalneste sufletul-pereche in cea mai neasteptata persoana: Werner, un adolescent genial recrutat de regimul lui Hitler pentru a depista transmisiunile radio ilegale. Cei doi impartasesc nu numai aceasta legatura secreta, ci si sentimentele de incredere in natura umana si sperantele de viitor.
Impletind abil vietile lui Marie-Laure si Werner pe parcursul unui deceniu, Toata lumina pe care nu o putem vedea spune povestea puterii extraordinare a legaturilor dintre oameni, o raza de lumina care ne poate duce la liman chiar si in cele mai intunecate timpuri.
Seria limitata cu patru parti regizata de Shawn Levy dupa un scenariu de Steven Knight le prezinta pe nou-venitele Aria Mia Loberti si Nell Sutton in rolurile lui Marie-Laure in copilarie si, respectiv, in adolescenta. Mark Ruffalo interpreteaza rolul lui Daniel LeBlanc, Hugh Laurie este unchiul Etienne, Louis Hofmann este Werner, Lars Eidinger, Von Rumpel, iar Marion Bailey da viata personajului Madame Manec.
“Imi amintesc ca am citit cartea in vacanta de Craciun si Anul Nou si am devorat-o. Am fost frapat nu numai de tensiunea narativa propulsiva a acestor destine care se intersecteaza, dar si de povestea despre persistenta sperantei pe fundalul intunericului si al razboiului, si o lume in care raul exista, dar inocenta supravietuieste cumva. Acestea sunt teme importante pentru mine,“ spunea Shawn Levy, care a regizat, scris si produs serialul, intr-un interviu pus la dispozitie de Netflix.
„Multe dintre evenimentele descrise atat in carte, cat si in film sunt istorice, reale: Bombardarea Saint-Malo pentru a elibera acea parte a Frantei de sub ocupatia germana, invazia Parisului de catre nazisti si exodul in masa care a avut loc. Trebuia sa le onorez prin similitudine in conceperea acestui serial”, spune Levy, care a filmat serialul la Budapesta si in Franta. Acest lucru a insemnat colaborarea cu o echipa de creativi in domeniul designului de productie, cinematografiei, costumelor, coafurii si machiajului, care au facut mai mult decat sa creeze o lume pentru ecran, au cercetat detalii din vremea razboiului.
„In tot ceea ce am regizat vreodata, prima mea miscare a fost sa ma inconjor de oameni care ma fac mai bun”, spune Levy. „In cazul filmului All the Light We Cannot See, asta a insemnat o echipa care m-a educat si mi-a oferit mai multe cunostinte despre istorie decat aveam la inceput. De asemenea, a insemat sa urmaresc ore intregi de documentare si sa revad fotografii din acea perioada, toate acestea aratandu-mi amploarea acestui razboi, a acestor invazii si asalturi.”
Aceste cercetari au avut un impact asupra directiei artistice a serialului, spune regizorul, influentand totul, de la costume pana la tapetul decolorat de pe peretele unui apartament francez si sunetul cizmelor militare germane cu varf metalic pe pavaj. „Toate aceste mici detalii au fost atat de revelatoare si inspiratoare pentru mine”, spune Levy.
Pe de alta parte, protagonista seriei interpretata de Aria Mia Loberti (29 de ani) care, asemeni personajului din film este si ea oarba, recunoaste ca a avut ceva dificultati in a intra in poveste. „Sunt diferita de Marie in cele mai multe situatiii:, a declarat ea intr-un interviu realizat inainte de greva SAG-AFTRA.
„Tatal lui Marie i-a spus ca poate realiza orice isi doreste. Parintii mei mi-au spus intotdeauna asta si mie. Dar in fapt asta e mult mai mult posibil astazi decat a fost pentru Marie. Am un telefon in buzunar care face ceea ce am nevoie sa faca intr-un mod care functioneaza pentru mine. Mi-am petrecut mult timp invatand cum sa stabilesc un contact vizual, lucru pe care Marie nu l-ar fi considerat important, dar pe care eu il consider important in lumea mea. A fost o placere sa-mi dau seama cum sa joc personajul si cum sa il aduc pe ecran intr-un mod in care publicul sa devina parte din poveste „
In ciuda faptului ca nu a avut nicio pregatire in actorie, Loberti a invins mii de candidati pentru a obtine rolul; acesta este primul ei rol de actrita si a fost si prima ei auditie la care a participat. Regizorul Shawn Levy a declarat despre Loberti: „Nu stiam in ce jucase, nu stiam ce pregatire avea, tot ce stiam era ca exista o combinatie de inteligenta, care era extrem de evidenta, si o calitate luminoasa in fata camerei… Am aflat mai tarziu ca nu numai ca era noua in actorie – nici macar nu mai daduse auditii inainte.”
Performanta lui Loberti a fost laudata de criticii din intreaga lume, fiind descrisa ca fiind „gratioasa si emotionanta”, „luminoasa” si captivanta”, dar si o „prezenta radianta… buna si pura, care fundamenteaza sentimentul de pericol al serialului”. „Co-protagonistul ei, Mark Ruffalo, s-a referit la ea ca fiind „o revelatie.” A primit un premiu Rising Star Award la Festivalul International de Film de la Toronto 2023 si un premiu Entertainment Weekly Breaking Big Award la Festivalul de Film SCAD Savannah 2023.
Foto /Netflix © 2023, imagini din culisele productiei
Regizorul Shawn Levy povesteste despre cum a lucrat cu Loberti.
“In primul rand nu am ales distributia ca sa fie corect pe hartie. A fost singura cale de a spune cea mai buna versiune a acestei povesti pe ecran. Ca Marie-Laure sa fie interpretata de cineva care… intelege cum e sa mergi pe acest drum , in detalii si nuante de o valoare incalculabila care are impact si informeaza fiecare cadru al acestui serial.
Cariera mea a fost interesanta pentru ca, pe de o parte, am lucrat cu o multime de vedete de cinema celebre si cu experienta, dar am lucrat si cu debutanti precum Dakota Goyo (Real Steel) si Walker Scobell (The Adam Project). Dar cu siguranta nu ma gandeam ca am sa lucrez cu un tanar actor incepator care era orb. Asa ca a trebuit sa invat lucruri noi, si la fel s-a intamplat cu toti cei de pe platou pentru ca Aria imi spunea: „Ce trebuie sa fac? trebuie sa-mi spui, pentru ca eu habar n-am ce sa fac.” Iar eu ii spuneam: „Voi face asta pentru tine. Dar ce trebuie sa faci pentru mine in schimb este sa-mi spui toate lucrurile pe care nici macar nu stiu sa le cer”.
Lucruri de genul, cum ajungi de la rulota ta la platou? Cum mergi pe jos inainte si aterizezi pe un semn care te pune in lumina corecta pentru filmare? Am dezvoltat un dialog sincer, foarte respectuos si lipsit de jena, un parteneriat, iar apoi am dezvoltat tehnici care au functionat cel mai bine pentru ea.
De exemplu, unele asociatii pentru nevazatori iti vor spune sa pui o mica bucata de sfoara sub banda care marcheaza punctul de oprire la cadru, astfel incat actorul sa poata simti semnul cu degetele de la picioare. Aria si-a dat seama foarte repede ca acest lucru va fi un pericol de impiedicare pentru ea. Ea invata unde se afla camera de filmat daca cameramanul nostru pocnea din degete langa camera. Aria isi poate numara pasii si poate memora lucruri instantaneu. Asadar, o plimbam din pozitia unu in pozitia doi si ea isi amintea. Nu avea nevoie de un semn. Aria a adus atat de multa inteligenta si, sincer, o smerenie in a recunoaste cat de putin stia care ne-a reorganizat interior pe toti.
Dar ceea ce a fost cu adevarat interesant pentru mine a fost ca uneori singura mea treaba cu ea era sa calibrez scara de gesturi si emotii care le expunea pe chip. Uneori cand interpretarea ei era prea mare si ma duceam la ea si ii spuneam: „Asta e un prim-plan. Asta inseamna ca este din varful capului tau pana la clavicula. Ceea ce faci intr-un prim-plan nu este ceea ce faci intr-o filmare completa din cap pana in picioare”. Si, imi amintesc ca urmatoarea ei intrebare a fost: „Ce este un cadru complet?”. A fost o constanta, in fiecare zi, sa invatam unul de la altul lucruri care sa ne ajute.”
Vedeti mini seria de pe Netflix si, dincolo de poveste, ganditi-va la interpretarea exceptionala a actritei din rolul principal si din perspectiva faptul ca e primul ei film, iar ea este nevazatoare.
Puteti citi mai jos un fragment din cartea care sta la baza acestui film.