A fost creat primul tricou imersiv pentru persoanele cu deficiente de auz. Poate fi folosit in timpul meciurilor de fotbal pentru a transforma sunetele, ovatiile si aplauzele de pe stadion in senzatii tactile.
Specialistii britanici au creat primul tricou „sonor” pentru persoanele cu deficiente de auz. Noua tehnologie a fost comandata de clubul de fotbal Newcastle F.C. din Anglia care isi doreste sa aduca sportul la un nivel mai incluziv si accesibil.
Tricoul are la baza o tehnologie haptica avansata care transforma sunetele de pe stadion din timpul unui meci in senzatii fizice imersive care ii ajuta pe utilizatori sa perceapa mai bine atmosfera din jur.
La exterior, tricoul arata ca o piesa de vestimentatie obisnuita insa interiorul este format din sute de senzori care faciliteaza o experienta captivanta si intensa in timpul meciurilor.
Specialistii de la CuteCircuit, primul brand de moda cu tehnologie purtabila din lume, sustin ca „simfonia” de scandari, aplauze, urlete si chiar huiduieli sunt o parte importanta din cadrul oricarui eveniment sportiv si fara acestea experienta meciului nu poate fi la fel de autentica.
In acest sens, persoanele cu probleme de auz se pot bucura de o experienta inedita cu ajutorul senzorilor haptici. Tricoul transforma semnalele audio de la microfoanele amplasate in jurul stadionului in senzatii tactile care pot fi percepute de creier ca o atmosfera palpitanta.
Tricoul sonor este complet wireless si capteaza sunetele unui stadion de pana la 55.000 de locuri.
Specialistii sustin ca tricoul ofera o senzatie unica, ca si cum purtatorii ar simti, literalmente, energia stadionului pe corpul lor. Cu ajutorul tesaturii inteligente incoporate in reteaua de senzori, sunetele sunt mapate pe corpul purtatorului, astfel incat fanii pot simti exact de unde vin undele sonore din stadion.
Totodata, pentru a spori caracterul imersiv, tricoul are si capacitatea de a distinge frecventa si intensitatea sunetelor, astfel in cazul sunetelor puternice senzatia simtita de utilizator este mai puternica.
Ryan Genz, co-fondatorul CuteCircuit, sustine ca „orice se aude in partea de sud a stadionului se simte in partea dreapta a tricoului. In acelasi timp, partea de nord se simte in stanga. Utilizatorii isi pot da seama de activitatea din interiorul stadionului in functie de zona actionata de tricou pe corpul lor. Zgomotele de inalta frecventa, cum sunt aplauzele, sunt resimtite in partea superioara a tricoului. Sunetele de frecventa mai joasa cum ar fi huiduielile sunt simtite jos, mai aproape de intestine.”
Tricoul a fost lansat pe 13 aprilie, in timpul meciului dintre Newcastle si Tottenham Hotspur, oferindu-le fanilor cu deficiente de auz sansa de a testa pentru prima data aceasta tehnologie. A fost realizat prin intermediul unei finantari oferite de Sela, sponsorul clubului de fotbal.
In viitor tricourile de acest tip vor putea fi utilizate in cadrul oricarui meci de fotbal. Newcastle F.C. sustine ca toate cluburile vor dori aceasta tehnologie.
Tehnologia a avut un succes incredibil la meciurile echipei din Newcastle. Unii fani au declarat ca li s-a schimbat in totalitate experienta participarii si ca acum simt ca fac parte cu adevarat din public.
„Feedback-ul primit a fost unul cu adevarat uimitor. Unul dintre cele mai frecvente raspunsuri din partea utilizatorilor este ca se simt mai conectati, ceea ce pentru noi este incredibil. Ambitia noastra a fost ca o persoana surda sa simta ca face parte in sfarsit din public si ca este complet imersata in joc. Incluziunea este esentiala, iar respectarea si implicarea tuturor spectatorilor ar trebui sa fie o prioritate pentru toata lumea.” a adaugat Francesca Rosella, co-fondatoarea CuteCircuit.
O tehnologie similara a fost folosita si la concertele Coldplay in cadrul turneului din 2022. Au fost puse la dispozitie veste speciale pentru fanii cu deficiente de auz prin care puteau simti vibratiile muzicii direct pe piele.
Trupa Coldplay si-a inceput turneul mondial din 2022, „Music of the Spheres”, in Costa Rica unde si-au surprins fanii cu o initiativa laudabila: un sistem inovator prin care oamenii cu deficiente de auz se pot bucura de concerte lor. Persoanele vizate erau echipate atat cu vestele speciale pentru a simti vibratiile sunetelor de pe scena, dar si cu o pereche de casti speciale care amplifica sunetele.
Initial, experienta a fost disponibila fanilor din Costa Rica, dar reactia pozitiva primita i-a indemnat pe membrii trupei britanice sa extinda initiativa pentru toate concertele ramase in turneul lor.
Puteti afla mai multe despre aceste veste la articolul de mai jos.