Un Rembrandt considerat fals si aruncat in pivnita unui muzeu din Oxford timp de 40 de ani a fost descoperit ca fiind pictat de maestrul olandez.
Un tablou de dimensiuni reduse din colectia Muzeului Ashmolean din Oxford a fost descoperit ca fiind un Rembrandt autentic, creat de maestrul olandez sau de unul dintre discipolii din atelierul sau.
Intitulata „Capul unui barbat cu barba” (Head of a Bearded Man), lucrarea a fost semnata de Rembrandt in jurul anului 1630, in acelasi an in care a fost a pictat o alta opera a maestrului, ambele fiind lipite pe panouri de lemn taiate din acelasi copac.
Tabloul a ajuns in colectia permanenta a Muzeului Ashmolean dupa ce a fost donat de catre un colectionar de arta britanic.
In 1981, Proiectul de Cercetare Rembrandt a stabilit a stabilit ca lucrarea este un fals, o copie realizata dupa moartea maestrului. Ca rezultat, conducerea muzeului a exilat tabloul in pivnita.
Ca urmare a noilor descoperiri, tabloul va fi expus din nou in galeriile Ashmolean, in sectiunea „Tanarul Rembrandt.”
Descoperirea a fost realizata de An Van Camp, curatorul de arta din Europa Nordica a muzeului, care a devenit curioasa de prezenta tabloului abandonat din pivnitele cladirii in care lucreaza din 2015.
„Tabloul e foarte tipic cu stilul lui Rembrandt din perioada Leiden din 1630. A realizat studii ale unor capuri mici ale unor batrani cu priviri melancolice.” a declarat Van Camp.
Curatorul a lucrat alaturi de Peter Klein, un expert in dendrocronologie care a analizat inelele lemnului din care a fost realizat panoul tabloului. Concluzia a fost ca este vorba despre acelasi copac din care a fost creata o alta opera a lui Rembrandt: „Andromeda Chained to the Rocks” din Haga, din 1630.
Datele stranse de Klein au identificat copacul din care au fost taiate panourile tablourilor ca fiind un stejar din regiunea Baltica, din 1618 sau 1628. Cu toate acestea, informatiile stranse de el nu sunt indeajuns pentru a reautentifica opera descoperita ca fiind a lui Rembrandt.
Tabloul din Oxford este a doua lucrare identificata ca fiind a lui Rembrandt din ultimul an.
La inceputul acestui an, reprezentatii Allentown Art Museum din Pennysilvania, SUA au anuntat ca unul dintre portretele din colectia lor permanenta a fost identificat ca poarta semnatura lui Rembrandt.
Expertii americani au folosit, timp de doi ani, raze X, infrarosii si un microscop cu electron pentru a reconditiona lucrarea. In timpul lucrarilor, au descoperit urmele de pensula lasate de maestrul olandez sub straturi groase de lac. Adaugarea lacului peste tablouri a fost o tendinta de la inceputul secolului al XX-lea cand colectionarilor le placea sa isi vada reflexia in operele de arta pe care le detineau. Lacul oferea stralucirea necesara pentru a crea efectul de oglinda.
Povestea Rembrandtului american este similara celei din Oxford. A fost considerat un original pana in 1970 cand Proiectul de Cercetare Rembrandt a stabilit ca e fals din cauza lipsei texturii si a straturilor de lac.
Noile tehnologii descoperite in ultimul deceniu sunt revolutionare in lumea artei si vor scoate la iveala multe alte opere pierdute.
Anul acesta, unul dintre cele mai rare autoportrete ale lui Rembrandt a fost scos la vanzare: