Urs Fischer expune o noua serie de sculpturi care se topesc incet, precum lumanarile, in Bourse de Commerce din Paris.
Artistul elvetian Urs Fischer a devenit cunoscut odata cu participarea la Bienala de la Venetia cu instalatia cu figuri de ceara care se topesc. Anul acesta, noile sale sculpturile sunt expuse la Bourse de Commerce (fosta Bursa de Comert), unul dintre spatiile pariziene care au fost transformate recent in muzee de catre omul de afaceri François Pinault.
Noua instalatie a lui Fischer poate fi vazuta in centrul cladirii sub cupola impresionanta, unde acum cateva decenii se negociau preturile granelor si altor bunuri.
Instalatia cuprinde 9 reprezentari din ceara printre care o replica a sculpturii manieriste de secol al XVI-lea, „Rapirea sabinelor”, a lui Giambologna, un artist flamand. Aceasta a fost adaptata la dimensiunile rotondei, cladirea fiind recent renovata de catre arhitectul japonez Tadao Ando.
Desi sculptura este amplasata central, atentia este distribuita si catre sculpturile de dimensiuni mai mici din laterale, care reprezinta scaune din diferite medii sociale, printre ele fiind prezenta figura unui personaj de ceara. La inceput, intregul ansamblu poate fi asimilat cu niste sculpturi normale, dar dupa o vreme acestea incep sa se topeasca precum lumanarile.
Personajul de ceara reprezinta de fapt figura artistului Rudolf Stingel, coleg si prieten cu Fischer.
Scaunele sunt un amestec eclectic de stiluri care includ un scaun de gradina, unul de birou, un scaun de avion si unele inspirate de diverse stiluri africane. „Scaunele creeaza un dialog cu imaginile pictate in secolul al XIX-lea care domina spatiul din zona cupolei. Simboluri ale globalizarii contemporane, ele raspund reprezentarii comertului marcat de ideologiile coloniale si de cultura de masa a vremii” spun reprezentantii colectiei Pinault.
Instalatia este „inagurata” in momentul in care fiecare din elemente este aprins, asemenea unor lumanari uriase. Din acel moment, sunt lasate sa arda pana la topirea completa. Astfel, instalatia evolueaza odata ce fiecare piesa se topeste lent.
Intregul ansamblu a fost gandit ca un exercitiu meditativ de marcare a trecerii timpului, a degradarii si distrugerii la care sunt sortite. In timp, instalatia evolueaza de la figuri realiste la reprezentari abstracte, iar intregul concept este dedicat temei memento mori.
Ansamblul de „lumanari” uriase a fost aprins acum cateva zile si poate fi vazut pana in 31 decembrie 2021.
Urs Fiescher (n. 1973) locuieste si lucreaza intre Los Angeles, New York, Berlin si orasul sau natal, Zurich.
Este un artist care lucreaza cu spatiul si modul de percepere al acestuia, folosindu-se de materiale neobisnuite si de elementul de temporalitate sau de durata a unei lucrari de arta. Prefera materialele care ard, se deterioreaza sau se schimba datorita timpului, precum painea sau ceara. De la sculptura la fotografie, desen si pictura, artistul se foloseste de tehnici diverse, contraste puternice sau elemente juxtapuse. A expus in galerii si muzee din New York, Paris, Hong Kong, San Francisco, Londra sau Berlin.
Amanata cu un an din cauza pandemiei, Bursa de Comert a lui Francois Pinault a fost deschisa publicului dupa un proiect de renovare desfasurat pe parcursul a 15 ani.
Redeschiderea cladirii in care se afla fosta Bursa de Comert din Paris ca un muzeu de arta contemporana era unul dintre cele mai asteptate evenimente de iubitorii de arta. Bursa a fost preluata de Francois Pinault, unul dintre cei mai bogati oameni din lume care a investit peste 150 de milioane de euro intr-un proiect coordonat de arhitectul Tadao Ando. Pentru renovare au mai lucrat Pierre-Antoine Gatier, arhitectul sef al Patrimoniului National Francez in timp ce elementele de mobilier interior si exterior au fost create de Ronan & Erwan Bouroullec.
Bursa de Comert expune in premiera una dintre cele mai spectaculoase colectii de arta din lume: cea a lui Francois Pinault. Include peste 10.000 de piese de arta create in secolele XX si XXI de catre 4.000 de artisti printre care Urs Fischer, Maurizio Cattelan, David Hammons, Philippe Parreno, Willem de Kooning, Piet Mondrian, Agnes Martin, Mark Rothko, Richard Serra, Damien Hirst, Takashi Murakami, Jeff Koons, Cy Twombly si Cindy Sherman.
Numele muzeului este inspirat de institutia pe care a gazduit-o cladirea in ultimii 130 de ani: Bursa de Valori din Paris. Initial, s-a numit „Halle au Ble” si a fost folosita ca un depozit pentru porumb si faina.
Mai multe detalii si imagini din timpul proiectului spectaculos de renovare veti gasi mai jos.