Viitorul modei nu mai are masculin sau feminin. Vor fi lansate din ce in ce mai multe colectii fara gen, destinate tinerilor fluizi.
Ultimii ani au marcat o tranzitie esentiala la nivel global in ceea ce priveste felul cum este privit si definit genul unei persoane. Inca din 2016, expresia „genderless” (fara gen) a aparut din ce in ce mai des in rapoartele de tendinte internationale. Este o nevoie a copiilor, adolescentilor si tinerilor de a nu isi asocia nici o eticheta, de a nu fi catalogati sau judecati pentru felul cum s-au nascut. Este o mentalitate care porneste de la gen, continua cu sexualitatea, religia si rasa si merge pana la viziuni asupra mediului inconjurator.
Pandemia a reasezat prioritatile brandurilor de moda si le-a fortat sa adopte mai repede anumite schimbari preconizate de cativa ani incoace.
De la vitrinele magazinelor si pana la categoriile de pe site-urile de cumparaturi, moda fluida devine mainstream iar conceptele de feminin si masculin sunt sterse din vocabularul noii generatii.
Cand vine vorba de o decizie de cumparare a generatiei Z, valorile si principiile promovate de un anumit brand au devenit mai importante decat pretul sau calitatea hainelor.
In ultimii ani, majoritatea brandurilor de lux sau mass-market au lansat campanii vizuale in care modelele sunt de genul fluid sau in care barbatii si femeile poarta aceleasi haine.
Exemple de astfel de campanii si colectii dateaza inca din anul 2015 prin JW Anderson, in 2017 cu H&M sau noua campanie de toamna-iarna de la Burberry.
Aceasta tendinta a fost vizibila si pe covorul rosu la Gala MET prin Michael Urie sau la Premiile Oscar acolo unde Billy Porter a purtat o rochie cu crinolina, Jason Momoa a ales un costum roz si a tinut mentioneze ca nu crede ca o culoare il face barbat, Amy Poehler a purtat un costum negru din registrul masculin.
Aparitii similare au fost observate si in cazul lui Harry Styles, care a purtat un costum Marc Jacobs din colectia pentru femei si in cazul fratilor Willow si Jaden Smith, copiii lui Will Smith.
Intr-un raport publicat in luna septembrie, firma de consultanta Kalypso a analizat efectele COVID-19 asupra retailului si a tendintelor din urmatorii 5 ani.
Consumatorii vor fi orientati spre produse locale, de inalta calitate, rezistente in timp, fara gen, care nu tin cont de sezon si care sunt sustenabile si protejeaza mediul inconjurator.
Pentru producatorii de haine si accesorii, noua directie este una mult mai simpla si mai eficienta din punct de vedere financiar. Colectiile genderless inseamna cu 40% mai putine investitii in materiale.
Designerul Rob Smith, fondator al brandului genderless „The Plhuid Projects” declara ca aceasta directie aduce numeroase beneficii: „Cand ai o colectie pentru barbati si una pentru femei, trebuie sa produci doua tipare, ai doua linii de productie pe care trebuie sa le depozitezi in spatii diferite. Daca genul este neutru, ai un singur tipar, o singura linie de productie, indiferent daca e vorba de haine sau de pantofi. „
De la inceputul pandemiei, Gucci, Adidas, Stella McCartney au deschis magazine fizice si online dedicate modei fara gen.
In luna iunie, Gucci a devenit primul brand de lux din top 10 al celor mai mari case de moda din lume care a lansat o sectiune dedicata genderless pe site-ul de cumparaturi online. A fost numita „MX” si a fost adaugata deasupra categoriilor pentru barbati si femei, pe prima pagina a siteului. Colectia MX va fi lansata in fiecare sezon, alaturi de colectiile cunoscute deja si va include haine, accesorii, pantofi si genti.
In luna august, Stella McCartney a lansat „Shared”, o colectie capsula genderless creata din materiale eco. Include hanorace si tricouri din bumbac 100% organic si jachete din materiale moi in culori neutre care respecta tendintele adresate tinerilor.
La inceputul lunii octombrie, Adidas a deschis un magazin de gen neutru in Soho, in centrul Londrei in care clientii pot face cumparaturi in functie de colectia speciala, de functie, de sportul preferat si de colaborarile cu diversi artisti celebri. Chris Walsh, vicepresedintele Adidas UK a declarat ca „oamenilor nu le place sa fie definiti de felul in altii le spun ce e corect si ce nu. Nuantele pastelate erau impartite pe genuri dar nu le mai vedem in felul acesta. Noi producem cei mai buni pantofi si le dam voie oamenilor sa ii poarte cum vor.”